AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.250

bekymrad över manuell växellåda

Sida 2 av 3
Panda: Hur kort är du egentligen? 130 :D? Jag gissar på att din gamla låda är lagad vid det här laget o väntar snällt på att hitta en annan bil den kan sitta i...Det är så det funkar med AT-lådor, man köper en "helrenoverad" men de tar den gamla i pant, som de sedan lagar.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Och skroten tar "bara" halva (ny)priset för en låda...?

"vet inte hur gammal denna tråd är..."

???
En vecka...

pa
271
panda666
535ia 97 sedan
dawwe: lol, skulle inte skada med några till centimeter;) jävla växellådor. automat 80k och manuel 50k man blir riktigt pippad.
Cl
22
Claesse67
320d Gt xdrive Aut
PPK 2017 LCI
Hallå,

Nu måste ni väl vara ut o cykla !! Skulle BMW tillverka
2,2 miljoner bilar av f10/f11 och erbjuda en manuella låda som inte
håller??? Kom igen vad tror ni!!!!

Har haft 7 BMW varav 3 st 2 liters diesel, 2 st 2 liters bensin och 2 st
3 liters sexor, alla med manuella lådor. Ikke ett endast problem😀😀😀😀

pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Jadu Claesse: det undrar jag med, vad händer med kvaliten? antingen så trollar du bara. Vill också helst blunda och säga att bilarna håller bra men kan inte göra det längre, inte för dom nya iaf, dom gamla verkar hålla ok, dom nya tycker jag har tappat mycket i kvalite.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Panda666, hur gammal var bilen, samt hur långt hade den gått när lådan rasade? Hade du ägt den sen ny? Hur långt hade den gått när du köpte den?
Cl
22
Claesse67
320d Gt xdrive Aut
PPK 2017 LCI
Men i rimlighetens namn, alla modeller
1-serie, 2-serie, 3-serie osv. med
20d och manuell låda, skulle alla dessa
Ha problem?? Nej sköter man service, skiter
I chip o boxar och inte trixar med annat
så tror jag man klarar sig hyfsat bra 😀

pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Grelle: 2011, 13.500mil. nej köpte den av en äldre svensk man som använde den som tjänstebil. bilfan hade totalt 5 ägare då varav 3 bilhandlare.

Claesse: Ja man tycker det eller hur? men endå pajar skiten? grejerna ska hålla när man tar hand om dom o servar? bilfan som jag köpte hade full servicehistorik och var servad enligt bok. Inga boxar eller trim, den gick som en 2.0d ska gå, alltså inte särskilt snabbt. Och hur skulle backen kärva annars om jag får fråga? man använder ju den bara när man ska ut från parkering o dylikt. inte som att man sitter o burnar med backen i väl? jag är inte den enda som drabbats, finns flera i usa där 535 f10 har drabbats och några här i sverige lågmilare från 2014 där 2ans växel har pajat, med följder där växellådan har rasat, om du letar lite i denna forum så kommer du se en stor lista förresten med folk som har problem med f10/f11, du kan välja att tro precis vad du vill, jag lägger fram endast fakta. Har hört att automaten ska hålla bättre men även den har några fall där lådan behöver bytas, men har hört flera fall att manuela kan få problem. Samma sak kan man säga om bmws jävla dåliga kylnings lösningar, e39-e46-e60 alla har kylare av dålig plast material som pajar förr eller senare, och låt mig inte ens börja prata om v8orna där kedjor rasslar samt cooling-transfer-pipe på e60 545-550 som strular o kostar runt 40k att byta. Hittar ja på allt tycker du?
Cl
22
Claesse67
320d Gt xdrive Aut
PPK 2017 LCI
Panda666

Allt kan hända och oavsett bilmärke, modell,
Mil osv.

Jag hade en X3 som kopplingen brann upp på men
För det kan jag ju inte påstå generellt att xdrive är
skit och skall klara av all typ av omänsklig körning.

Tycker faktiskt att BMW ställer upp rätt ok, har slutat
tro på mirakel. En bil som gått 13.000 mil har man inga
garantier på, så är det bara!!

Personligen skulle jag inte ens köpa en demo bil som gått
600 mil som 100 pers provkört, kall motor, full gas testa, testa
Testa, dag ut o dag in!!

Det är så jag resonerar, man kan ha tur men aldrig garantier!!

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Någon sa att en synkring hade havererat och det sker oftast pga vårdslösa växlingar. Men undantag finns förmodligen från det också.

Genom åren har renoverat två lådor som har haft defekta synkroniseringar (en BMW fr -76 och en Triumph) när jag köpt bilarna, men aldrig lyckats att havererat någon själv.

**BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Problemen är ofta större på forumen än i verkligheten så att säg...Iaf en vlåda skall enligt mig inte rasa på sådant sätt att backen kärvar. Felet är inte helt okänt, men att påstå att det är ett stort problem är en grav överdrift, men självklart är det ett stort problem för den som drabbas. Vad det beror på vet jag inte men gissar på att det är ett "skitfel" som en duktig växellåds-reparatör fixar lätt, långt billigare än 50'. Många/alla de fel Panda666 nämner förekommer även på andra bilar. Att kylarplasten (ja det är i praktiken plast i alla kylare oavsett bilmärke) spricker med mil/tid är inget att "ojja" sig över. Ofta är beror det inte på att plasten i sig är dålig utan det hela är ett följd fel av lite väl utslitna motorfästen vilket gör att motorn rör sig mer än optimalt, o detta frestar på kylaranslutningarna. Så ser man till att hålla saker o ting i bra skick, så slipper man många "kända problem". I ditt fall Panda kan det i klartext skrivas ut som "Montera kylarfläkten".

Läser man runt lite så finner man att de allra flesta märken har "general problem". Porsche har IMS som ett trevligt exempel. Det är bara att gå med i valfritt märkesforum o börja läsa så finner man att BMW är på inget sätt unikt vad gäller "general problem". Däremot har BMW ofta unikt bilintresserade/biltokiga ägare, vilket inte kan sägas om säg Toyota ägare som i regel har ungefär ingen koll alls, håller inte till på forum o diskuterar problem osv osv.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Har varit problem på 3 5 serie manuella lådor. Automat håller bättre numera. Inget att göra mer än att betala för ny låda eller maskinskada med självrisk.

Hade man på min e61 för att automaterna strulade då...det gäller att läsa på forum och välja rätt.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Fick min manuella låda (f11 2014) utbytt på garanti efter ca 5000 mil.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
millerone; buskörde du? eller rasa den bara från ingenstans som min gjorde?

Dawwe: vet inte om ja håller med, en växellåda som pajar är en för mycket för mig tycker jag, men i detta fall är det inte bara en låda som har rasat, det är flera, 2 här i detta forum just nu. några andra har rasat på andra forums, så jag skulle inte vilja påstå att detta är uppblåst nej verkligen inte. Det är inte en givare eller ett torkarblad, det är en hel låda, Tänk hur många som läser dessa forum nu och läser om skitlådorna hur många av dom tänker köpa manuel nu?skulle du våga? speciellt en långmilare??

nästan 10grader varmt idag min kylartemp låg på max 96c;) ligger bra på parkeringen vid 94-95 typ;) utan kylfläkt.

:Classe; Det är självklart bmw ska ställa upp när man har garanti! det ska vara jävligt självklart, Dom ställer ej upp när garantin är slut, det är där dom ska ställa upp tycker jag, om nån kommer in med ett sådant fel där kunden inte har gjort nått fel. Men det är bara jag som kanske tycker så.

:kamel2: problemet är att jag läste på forums som en idiot men såg inte detta förräns skiten hände mig.

Men det löste sig till slut, Nu vågar jag inte köpa nyare bmw längre utan en fet garanti;)
Hade det varit ett sånt jätteproblem så borde forumet krylla av defekta lådor. Jag håller med om att felet är för frekvent. Den som kan svara bäst på problemets verkliga omfattning är BMW själva, men de lär knappast dela med sig av ett "stastiskt underlag". En sak att komma ihåg är att vid köp av begbil så kan man aldrig veta om, eller hur många, "misslyckade växlingar" lådan varit med om. Men så länge det bara är lite "skrap-växlingar" och inga "karate-växlingar" där man vrål-våldat i växeln så bör lådan inte ta stryk. Gällande antalet trådar på olika forum så är det inget bra statistiskt underlag, en o samma person kan vara aktiv på många forum. Som sagt problemet är reellt men överdrivet, dvs större på forum än i verkligheten. Du hade otur, men för varje person med otur så rullar det tusentals med "tur". Att du är bitter/besviken/whatever är solklart, det hade vi alla varit om vi hamnat i din situation.
Cl
22
Claesse67
320d Gt xdrive Aut
PPK 2017 LCI
Panda666,

Vad jag tror så finns det nog ett antal
1000 tals om inte 10,000 av f10/f11 av de producerade
2,2 miljonerna som råkat ut för allvarliga haveri innan
de uppnår 20,000 mil, gäller nog alla
Bilmärke! Tänk bara på alla Audi o VW
och snack om longlife och oljebyte och totala
Igensatta motorer, ändå rullar dessa bilar
överallt.

pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Dawwe: Det är 2 för mycket på denna forum redan. Känns nästan som ett återkommande problem på dessa bilar, min hade gått 13k, den andra här gick på 5000? hur ska man ursäkta detta? Ska man verkligen gå runt o tänka så här* jaha nu köper jag en f10/f11 och hoppas på att lådan inte rasar, det är flera tusen som har tur och deras funkar, hoppas jag är en av dom? kan förstå ifall dom rasar vid 30-40tusen mil men inte vid 5tusen. Jag förstår endå det du skriver men jag antar också att gubben som ägde bilen innan mig inte burnade med backen i varje dag, samma sak med millerones låda som gick 5k att han inte heller satt o burna varje dag tills lådan gav upp?

:classe: Ja det är många som rullar , kanske folk har pengar och inte bryr sig om haverier, vetifan vad jag ska köpa nästa gång men kommer inte att lägga mycket pengar igen på nått tyskt iaf, småpengar=tyskt, nästa gång jag lägger ut mycket pengar på en bil blir det asiatiskt. Kanske en lexus då
Du missar poängen. Alla tillverkare har lådor som rasar av olika anledningar. ALLA. Kolla på VW och deras DSG-lådor i vissa utföranden tex. Mercedes som har/hade "stora" problem med AMG V8-motorer osv osv. Jag har två E36 som är "kända" för att få Vanos-problem, jag har sluppit undan. M5 E39 har samma problem den med, jag har sluppit undan. Hittills skall jag tillägga. Om jag oroar mig? Inte det minsta. Även dessa problem är större på forum än i verkligheten.

En arbetskamrat hade nån asiatisk häck, köpt ny av honom 2005, efter knappt tre år så rasade kopplingen, inte fan gick det på garantin. Köp du en Lexus nästa gång, de är OK. De lämnar goda garantier o kör lite av "Toyota" stuket, dvs de tar på sig mycket fel o mörkar kanske till o med att felet åtgärdas, dvs görs vid en ordinarie service. Att tro att en Lexus är svaret på ett bekymmersfritt bilägande är rent ut sagt att sväva uppe i det blå, de går sönder de med. Sen att de kanske hanterar problemen med mer "goodwill" är en annan sak, men felfria är de inte. O skall du ha en roligare Lexus så får du slanta upp runt 800' eller mer, jag fick en personlig inbjudan till premiärvisningen av Lexus nya sportkupe i Täby för nån månad sen (den med V8 på typ knappa 500 kusar osv). Visst, jag fick en påkostad fin broschyr, o ett event där det bjöds på dryck o tillugg, men vad hjälper det när bilen inte är det minsta intressant för min del?
Cl
22
Claesse67
320d Gt xdrive Aut
PPK 2017 LCI
Dawwe du har helt rätt👏🏻

Har läst tidigare på utländska forum,
Just det som är så viktigt: vissa serier, vissa
varianter manuella eller automat, xdrive eller
Rwd kan ha bristfälligheter som måste
åtgärdas. Var lyhörd på missljud, skrap eller dylikt!
Lämna och åtgärda direkt. Jag kan tycka att BMW i vissa reklam-
sammanhang är allt för aggressiva med
hjulspinn och allt för tuff körning. Visst det
skall hålla men jag är inte minsta intresserad
att testa bristningsgränsen.

Jag köper hellre en m5 körd av gubbe i hatt från Höllviken
med 70 vägar inärheten än en tysk som har 350 meter till
Autobahn, klart det skiljer på bil o bil.

Jag vet att intresset och kunnande på bilar, framförallt på en
520d som går som tjänstebil är katastrof i många fall, total blästrade
I fronten fast bilen gått 2500 mil, kan man inte hålla avstånd och vara
Uppmärksam på vägens beskaffenhet så tror inte jag att dessa är speciellt
Uppmärksam på lite skrap ljud från drivlina eller annat.

Har alltid varit rädd för att köpa begagnade bilar som gått över
10,000 mil och forfarande kostar 300,000, har aldrig varit min
grej!!!! Litar inte på förarens kunnande och försiktighet!!

pa
271
panda666
535ia 97 sedan
:Dawwe: nu pratar du om Dsg lådor som är verkligen kända för att strula, sen så är vanos också ett känt problem som egentligen är kanske mer ett skönhetsfel(låter som diesel) men brukar väl inte gå sönder så mycket så att bilfan inte funkar längre, man brukar väl känna när vanos pajar att man inte får kraft längre?

Som sagt jag förstår vad du menar men en växellåda ska inte rasa så tidigt och helst inte en manuel. Ja jag har fastnat i hjärnan att bmws lådor inte rasar, men jag fattar nu! dom rasar dom med, koppling och sånt småskit bryr jag mig inte om ett dyg, kostar ju inte 50k att byta, kanske 5-10k beroende på verkstad för koppling. Du måste också förstå och se hur jag ser på saker. Och detta var ju ingen v8 eller nån amg. jaja nu bablar jag för mycket, fick nog väldigt ont i röven när detta hände mig, behöver nog lite vila.

:classe : spelar ingen roll hur mycket man provkör och lyssnar efter missljud, jag satt o provkörde och lyssnade efter oljud i en längre period men man kan inte heller sitta o provköra i 2timmar innan man köper nått. Fel uppkommer såklart långt efter bilköpet. Det enda jag säger bara är att lådan på den modellen f10/f11 har en chans att paja. Sen vågar man köpa eller inte kan ja inte svara på. Bmw ska ha bättre kvalite än det där. dom har ju haft hur mycket tid som helst på sig för det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.