|
|
|
|---|---|
|
Besitter inte tillräcklig kunskap om den nya 5-serien känner jag. Jag har försökt läsa både på svenska och utländska brädor men blir lite nojjig ärlig talat av vad jag läst hittils. Jag tittar på en F11, 2011, 520d med 17.000 mil på mätarn. Vågar man köpa en? Hur är automatlådorna på dessa bilar? En del amerikanska brädor tycks hävda att dem rasar hela tiden numera. Hur är motorn? 520d? Vanliga dyra fel? Vad ska jag tänka på? Fan vågar man köpa denna bil? Tacksam för svar. | |
Transocean |
Vågar man åka 200 km/t? Vågar man dricka 10 pils? Göra oljebyte vid 1000 mil; rasar motorn? |
|
@Transocean..tror du att TS känner sig hjälpt av ditt svar?? Klart man vågar, om bilen är välskött o servad enligt plan, och samtidigt tar i beräkning att vad som helst kan hända. Så en rep.buffert är nog ett bra tips. |
|
|
Problemet med frågan att den egentligen är två; vågar du köpa en F11 och vågar du köpa specifikt just en 520d som du hittat? Om du vill ha fakta så vänd dig till exempelvis ADAC som tar in data från fler än 2 miljoner händelser om året. F1x-serien ligger väldigt bra till. Att skriva av sin ilska över dålig kvalitet är helt i sin ordning och fyller sitt syfte, men man ska vara försiktig med att likställa det med en bedömning över kvaliteten över en viss modell. Så, min input är att F11:an är en välgjord och trevlig bil med generellt hög kvalitet. Men. Om en bil sköts dåligt kan den bli en väldigt, väldigt dyr affär. Och vissa serier har haft problem under en viss tid och är inte detta fixat enligt BMWs instruktioner kan det bli dyrt. Se alltid till att kolla historik (tror det kostar en 500-700 att få detta hos en aukt BMW-verkstad) och testa noga bilen på en oberoende firma innan köp. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Luftbäljarna verkar vara en svag punkt men inte alarmerande utan mer något man får anse som normalt underhåll. Den mauella växellådan verkar vara riktigt usel när man läser alla trådar om dem här på AP. @Mr. P och @Narvselius har bra input i din frågeställning. Ett tips som jag ger många andra, inte bara här på AP utan även i min vänkrets är att byt olja/filter på senast halva intervallen samt att om du köper denna bilen i fråga med automatlåda så kan det vara hög tid att lämna in bilen så du får den spolad och nytt filter. Ska göra det samma framöver innan 15000 mil. Min har rullat 13100 nu. // Jonas |
|
| Extra vaksam efter missljud rassel från motor när det gäller N47 motorn. | |
|
En bil med mycket mil på mätaren _kommer_ kräva underhåll. Men inte jämt. Min bil har gått 20k mil och jag har inte bytt någonting. Förra ägaren kanske bytte halva bilen, vad vet jag? Våra upplevelser kan ju vara helt olika. Jag är sjukt nöjd och imponerad hur bra bilen känns trots miltalet. ------- //Lövet |
|
|
Jag säger som jag sagt förut, F1x är nog den femseriemodell med minst fel. Fel finns givetvis. Titta bara på e39 som jag tycker numera lever i ett rosa skimmer som en bil med hög kvalité, men handen på hjärtat så fantastiskt var den inte, iaf inte kvalitetsmässigt. Att F1x skulle hålla bra har jag även hört ifrån BMW-mekaniker som varit i branschen sedan 70-talet. Jag tror inte jag har läst om någon här på Autopower som haft problem med den 8-stegade lådan, tror jag läste om en som havererade efter några hundra mil. Den manuella däremot ska man passa sig för. |
|
|
danielb, vet du om problemen med manuella lådan gäller fler än x20d? De trådar man hittar gäller ju i regel den motorn. Tänker på x28i - är det samma manuella alternativ i den? Sorry för OT. |
|
|
Även min uppfattning är att F10/F11 är den mest felfria femman någonsin, detta baserat på diskussioner med BMW-mekanikers som varit med länge. Dock finns undantag, både misskötta och rean måndagsexemplar. Följande Länk är en samlingstråd för folk som haft problem med F10/F11, det intressantaste med den tråden är att se när under livstiden olika "typfel" har dykt upp samt när inlägg slutar skrivas om dem. Och när du läser tråden tänk på att folk använder detta forum för att beskriva fel och hitta lösningar till problemen, samt då och då totaldissa BMW, inte för att skriva kärleksserenader till BMW ;) |
|
| Hej. Mini 530d -2011 har rullat 18000mil och den både känns och går so. En ny bil. Jag har endast bytt bromsar i serviceväg. | |
|
Hej. Min 530d -2011 har rullat 18000mil och den både känns och går som en ny bil. Jag har endast bytt bromsar i serviceväg. Precis som de andra i forumet beskriver. Är bilen välservad håller de länge. Min förra 525d e61 hade gått 15000 när den såldes fanns inga fel på den heller. Även endast broms service där //jimjam |
|
|
Vågar knappt skriva hur nöjd jag är, då rasar väl något i morgon...Men i alla fall: Jag har en F11, 520d från -11 som snart gått 9000 mil. Bilen både känns och ser ut som ny. Har bara servat och gjort vanligt underhåll i min ägo, med tätare oljebyten än rekommenderat. Av de BMW jag ägt så måste jag nog säga att det här är den modellen som känns överlägset bäst ihopskruvad, och då har jag ändå en av de tidigare. mvh Lasse |
|
| Har en 520d F11 2011 med knappt 11.000 mil. Köpte den från firma vid 10.000 mil. Jag råder dig att kolla kamkedjan. Min var mycket välvårdad men ändå var kamkedjans sträckning för dålig. Det verkar som att man inte behöver misshandla bilen för att sträckningen skall bli dålig. Tog en extraförsäkring vid köpet, som täckte reparationen. En sådan reparation tror jag kostar runt 30.000 - 35.000:-. | |
|
Men hur är körupplevelsen i nya 5 serie i jämförelse med e39, samt e61 Gillar vekligen kuggstryningen i gamla bettan. Hur är f11 som en gds bil? E39am är hyfsat enkel o pilla med själv har jag märkt |
|
|
Som gds bil? Jag ser det som såhär, det är ju faktiskt "bara" en bil. 4 hjul, en motor, drivlina, bromsar, ratt osv. Inga problem att göra vanligt underhåll/reparationer på en F10/11 mot någon annan bil i samma segment. // Jonas |
|
|
Jag kan bara instämma med huvuddelen här, dvs alla bilar kan gå sönder där sannolikheten är större på missköta bilar. Jag har ägt tre senaste generationerna av 5-serierna (E39, E60 och nu F10). Samtliga dessa har köpts nya och rullat mer än 10 kmil. Nuvarande F10 har nu rullat över 14 kmil, där jag enbart gjort den traditionella servicen. Den enda bristen som tycks vara vanligt förekommande på F10 som även drabbat mig är att BMW texten på dörrtrösklarna släpper. Körmässigt de senaste tre generationerna emellan är min uppfattning att E60 generationen var den "kör smidigaste"/ lättaste av dessa. Min uppfattning är att både E39 och F10 kräver en större motor för att få samma körglädje som i den lättare E60. Utrymmesmässigt var E39 mindre än E60 och F10 som är likvärdiga. Jag är följaktligen mycket nöjd med min F10 och har inga planer på något byte ännu. |
|
|
När jag har köpt olika bmw 5 serie varianter med ett högre miltal har jag alltid de valt 6-cyl varianterna. De strular mindre samt att motorn går extremt nice. Helt vibrationsfritt. De drar 1dl mer i soppa / mil men det överväger allt annat. Det är mitt tips. //jimjam |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.