|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, felet verkar finns där permanent vilket är en fördel för den som kommer att felsöka! Dels så såg jag på screen dumparna att felet uppträdde flera gånger på kort körsträcka och du bekräftar det även genom att radera felkoder och de kommer tillbaka 5 mil senare. Att följa upp och jämföra beteende före och efter byte av O2-sensor (speciellt då man inte är säker vad som är felet) är kritiskt när det gäller felsökning. Nära ett kardinalfel att inte göra det. >> Den lokaler verkstaden är mera av en allmän verkstad som jag bara >> pratade med inte lämnade in den för något jobb Aha, ok! Då förstår jag. Det är i princip omöjligt att ge några användbara tips med sådana förutsättningar, inte den bästa verkstaden i världen kan ge något direkt värdefullt genom att endast göra en lika snabb bedömning a la Mengele. Däremot använder man dessa kvalificerade gissningar för att avgöra var någonstans man bör börja felsöka och därmed hittar man ofta snabbare felet. Fast det var lite spretiga gissningar utan något sammanhang, i ärlighetens namn lät det mer som att man nämnde några av de vanligt förekommande felen på en BMW-motor kring dessa årsmodeller. Så nja.... Skippa det där... Kort och gott, det finns ingen enkel genväg. Det är riktigt utförd felsökning som gäller. Därför rekommenderar jag en kunnig BMW-verkstad som är speciellt kunning inom diagnostik/felsökning (inte bara "allmän skruvning") för att kunna hitta orsaken till detta. Så, det gjordes bara en enklare felsökning på Burlin Motor? Byttes ingenting? Bytte du sedan alla fyra sensorer efter du köpte bilen? Iallafall så verkade Bavaria i Skellefteå varit åtminstonde inom rätt område och felsökte. Antar Burlin Motor i Skellefteå och Bavaria i Skellefteå är samma sak. De verkar ha svårt att bestämma sig om de är Bavaria eller Burlin Motor... Oavsett så bör de ha kompetens att felsöka denna typen av fel. Sen beror det på inställning, direktiv och arbetsmetodik på servicestället hur och vad de egentligen får felsöka och hur själva reparationen hanteras (vilket till viss del avgör om de gissar mer på felaktiga komponenter eller försöker träffa rätt på första försöket). Kan även finnas alternativ men det verkar vara svårare att hitta ju längre uppåt landet man kommer. Men värt att söka runt iallafall. |
Angående byte av sensorer så är det inte osannolikt att du har bytt alla fyra i onödan. Vi kan exempelvis inte utesluta att katalysatorn för bank 1 är helt slut (och att katalysatorn för bank 2 inte mår riktigt bra). Verkstaden såg ju att värdet på bank 1 downstream O2-sensor betedde sig märkligt, men var det på grund av trasig givare eller trasig katalysator? Vad man gör i dessa situationer är att man byter downstream O2-sensor mellan bank 1 och bank 2 (för bank 2 betedde sig bra) och ser om felet följer med. Följer felet med => sensorn är trasig! Följer INTE felet med => sensorn är INTE trasig - felsök vidare! Bom! Du har med en enkel manöver kunnat fastställa om du byter delar i onödan eller inte! En syresensoradapter bara flyttar ut syresensorn en bra bit från avgaserna. Vad det normalt sett gör är att det "lågpassfiltrerar" systemet dvs har en tendens att göra systemet mindre responsivt och segare att svara på ändringar. Responstiden är ju en av flera parametrar som motorstyrsystemet tittar på för att avgöra om katalysatorn fungerar som tänkt. Om exempelvis downstream reagerar nästan direkt lika snabbt på upstream på en plötslig ändring av avgaserna så indikerar det att katalysatorn inte fungerar som den ska. I det fallet kan en syresensoradapter ibland hjälpa till att dölja felet någotsånär. Men det hjälper inte på långa vägar i alla fall, det beror helt på typ av fel och hur allvarligt det är. Så det finns en hel del att felsöka vidare på här - det verkar som att ingen gjort en riktigt felsökning kring detta problem. Men är som sagt nyfiken på vad det faktiskt problemet var (dåliga katalysatorer är exempelvis en möjlighet). Snåla inte in på en korrekt utförd felsökning, det blir i princip alltid billigare i längden än att hoppa mellan 5 olika verkstäder och byta massor av delar på måfå. |
|
De finns en Bmw-verkstad i Luleå som heter Englunds bil, vet dock inte hur duktiga dessa killar är 😑 En kompis hade in sin M5an v10 för kopplingsbyte och när han fick tillbaka så slirade den på kopplingen men Englunds påstod att de va normalt i början, visade sig att den skulle kalibreras på något sett vilket verkstaden missat Så med tanke på sådant så vet jag inte riktigt vad jag ska tro om deras kompetens.. Tror jag tar bort adaptrarna och monterar alla nya givarna som jag har sedan får de bli en Bmw verkstad för felsökning Skulle gissa att deras första förslag blir -bytt katalysatorer! ☹️ Kollade pris och nya eftermarknads som passar rakt av dessa kostar ~5000:-st Får ett par (2st) som gått 6-8000mil från skroten för 5000:- Såg att de är ganska mycke skruva för att få ur dom när de sitter ihop med grenröret så min förhoppning är att de är något annat fel |
|
Ja, börja med att ta bort adaptrarna och utgå från ett originalsystem. Jo, lite bökigt är det då katalysatorerna sitter ihop med grenrören och det är ju lite trängre på en N52-motor (6-cylindrig) jämfört med exempelvis en N46-motor (4-cylindrig). Svåraste är egentligen att komma åt alla skruvar som grenrören sitter fast med, speciellt för bank 2. Annars är det ganska straightforward jobb för en kunnig och kompetent verkstad. Jag är också något orolig över att vissa verkstäder inte kommer att göra någon djupare felsökning utan kommer att slentriantmässigt rekommendera att byta katylsatorer (utan att egentligen ha särskilt mycket fakta/data för att supporta det beslutet). Dessa får du undvika helt enkelt. Därför rekommenderar jag en kunnig och kompetent verkstad som är speciellt kunning inom diagnostik/felsökning (inte bara "allmän skruvning") - just för att undvika risken av att fel delar byts (med följd av höga kostnader på antingen material eller arbete och ibland båda). |
|
Hej! Har utsatts för samma problem som vissa upplevt i denna tråd. Har felsökt och får en pendlande efter-kat lambda sensor. Misstänker att det inte ok. Kan tillägga att jag tidigare innan problemet med fekod 29f4 (p0420) för bank 1 kom hade jag problem med trasig membran i vevhusventen. Har bytt bara membranet och limmat ihop locket på membranet. Lite läckage kan märkas på tomgången dock. Borde jag inte få felkod på båda bankerna om felet beror på membranet? Det var länge sen nån skrev i tråden. Hur löste ni andra problemet? |
|
|
Har märkt att downstream sensorn på bank 1 går nästan direkt från 0.0 till 0.8 när man släpper på gaspedalen på tomgång. Bank 2 går däremot stegvis upp. Båda upstream sensorerna jobbar lika för båda bankerna och ligger på 2.0 v. |
|
|
Hej! Hur har det gått? Har en 320i 06 oxå. med bara P0420. Verkar ju inte som att det hjälper med katbyte eller sensorbyte. I mitt fall sitter det nya bosch stift. Satt nya Champion pisstift och bytet gjorde susen kan jag säg. Sätt adrig dit champion! Gick mycket finar på tomgång och dör inte längre när man slirar igång på kopplingen... Men det avhjälpte inte felkoden. Min motor har fått ventiltätningarna bytta och vevhus vent., insugspackning mm. Dessa är tydligen standardfel. Så det va det som jag tyckte va bra med dennna bilen. 22.000 mil har min gått. Är detta bytt på TS bil? Ska riva lite å se om det är läck på grenrör eller packning å så. Kan det vara en orsak till felkoden. Tjuvluft där alltså? |
|
|
Hur har det gått för bilarna i tråden. Jag har höga hc och co värden på min 320i. Har decat rör och nya downstream sensorer och ny billtema cat efter sensorer. Bakre sensorer sitter typ extra hylsa so ovan inlägg. Men jag undrar om det blir tok ändå när det inte är cat mellan främre å bakre sensorer. Påverkar bakre sensorer motorstyrning eller rapporterar de bara att avgasrening är kass å sätter felkod? Jag har inte bytt främre sensorer, så troligen 24k mil p dessa. Kan man generellt sätt säga att de kan ställa till det på grund av miltalen, så att avgasvärderna blir kass. Jag har bytt stift, men det kanske är dags igen. 6000 mil på sin höjd. Dock en del konban körning... Bosch men made in china??? Har nya made in germany. Kan bara stift vara en dealbreaker? Tacksam för svar! Måste in igen inom en vecka... :-) /Stefan OO=00=OO |
|
|
Bessade idag med nya stift och 30% E85 i tanken. Är inte säker på att E85 hann blanda sig, trots slalomkörning och attack körning... Det gick inte bra iaf. Hög CO och HC. Enl. bessgubben går den fett. Vet inte om det är sant. För kollar jag på mina gamla stift så är det vita rakt över. Jag har kört ganska många mil nu med de bakre sensorerna i "hylsa" utan att få felkod enl. rubrik. Men på vägen hem kom de. Så hylsa funkar inte... Efter tändstiftbyte tycker jag att den går mjukare, så det kändes som att nu borde den gå igenom. Nästa steg tror jag är att byta de främre sensorna, Känns lurigt dock. Jag har ju inga felkoder på dessa??? Vad är oddsen på att det är dessa ändå? Motorn är ganska genomgången med ventiltätningar och kamkedja för övrigt, förbränning ser jämn och bra ut på stift, den går fantastiskt. Va fasiken!? |
|
|
Hej Jag har en BMW 525i årsm 07 och har fått samma felkoder p0420 och p0430. Är det någon som har löst problemet? Mvh Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.