|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min BMW går klockrent när han är kall, verkligen inga problem som helst. Men när han blir varmkörd och man försöker varva över 2000 varv så låter det jätte högt nästan som en flygplans propeller och det tar emot. Någon aning om vad det kan vara? Felsökt och fick upp (P001 fuel volume regulator och P0599 thermostat heater) men tror inte problemet beror på detta. Hur kan man gå tillväga? Det sitter en ny Vanos på motorn och vi köpte en Vevaxelgivare från någon billigare sida som vi hade ett jäkla problem o få dit och trodde vi förstörde den när vi väl fick dit den. Men den visar inte alla samma symptomer som den visade innan när vevaxelgivaren var sönder. Mvh Simon | |
|
Är viscoskoppling till fläkten låst? försök att snurra på den med avslagen motor, ska gå "lagom" trögt att snurra på. FAF |
|
|
Ja kolla viscofläktens koppling om den hängt sig. Kanske också pröva om det gör skillnad med AC påslagen respektive av. Om det är så att lager / kompressor skurit som gör att det går trögt. Kan vara läge lägga en tegelsten på pedalen eller be en vän titta på elfläkten som sitter framför kylaren också, om det är den som fått spel. |
|
|
Fläkten såg ut att funka. Vi prövade att koppla ur lambasonderna men det var ingen skillnad likadant så kopplade vi ur luftmassemätaren och det verkar som den intr funkar fast felet kvarstod utan luftmassemätaren inkopplad. Här är video på hur de låter! |
|
|
Har verkligen ingen blekaste vad det kan vara, vi satte oss ner o försökte tänka ut men kom inte på något vettigt. Har en relativt ny katalysator så vet inte om den kan göra något, en universial för 800-900kr från Biltema. Satt ingen på bilen innan. Tack på förhand för svar! :) |
|
|
Lyft upp den och kollaavgassystemet att det inte är läck innan katten, det där låter jättemärkligt. Eller har du sportsystem på bilen? |
|
|
Då katalysatorn är eftermonterad och inte original - kolla noga efter läckage där det svetsades/skarvades! Kom problemen efter monteringen av katalysatorn? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@delorian det läcker innan katten på avgassystemet men kan det verkligen göra så bilen reagerar så? Det sitter schniedman sportsystem under. @Johan B Det kom i samband eller lite efter monteringen, vi hann inte riktigt pröva bilen så mycket efter katalysatorn eftersom vevaxelgivaren la av nästan precis efter och sen vanosen också. Någon sa att det kan vara bränslefiltret som måste bytas, bilen har varit ståendes ganska länge nu i och med att jag behövde väldigt lång tid att lära mig hur man bytte Vanos och sen vevaxelgivaren då. Tack för svar och hjälpen! |
|
|
Sitter lambdasonden i katalysatorn (eller åtminstone i röret till den - dvs. efter svetsskvarven? Det måste vara 100% tätt innan lambdasonden, annars sugs det in luft som lurar sonden och som i sin tur skickar signal till styrenheten att feta på bränsleblandningen pga detekterat syreöverskott i avgaserna. Hur kopplades sonden in? Skarvades kablarna eller är det original-plugg-in? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B Det vet jag faktiskt inte vi kopplade loss dem ovanpå motorn, Länk |
|
|
Ok, men frågan är om de är skarvade på vägen ner till själva sonden. OM man skarvar måste det göras med krymphylsor, man får INTE löda kablarna då det täpper igen mellanrummen mellan ledarna - mellanrummet behövs då sonderna tar referensluften via dessa kanaler och täpper du igen mellanrummet blir det felaktiga värden i sonderna. Första åtgärden enligt mig är dock att se till att avgassystemet är 100% tätt - det räcker med ett knappnålshuvud-stort hål innan sonden för att det skall bli knas! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Aj då, var inte med utan en kompis farsa svetsade ihop katalysatorn åt mig så vet inte hur han gjorde :/ De ska jag absolut försöka göra, tror du att det kan vara något mer man kan pröva förutom avgassystemet? 😅 Tack för svar :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.