|
|
|
|---|---|
|
Skulle in med bilen idag och byta olja. När jag öppnar huven ser jag till min förskräckelse att allt badar i olja! Har inte märkt något vid körning och den går bra och är pigg. Startade bilen i garaget och öppnade oljelocket, det sprutade duktigt och ventilerade friskt kan jag säga. Spontant säger jag att det är vevhusvenltiationen som är igensatt? Bilen har rullat 33500mill och är välservad, visar inga andra tecken på slitage eller så, är lättstartad. Men jag är inte så bevandrad med dessa motorer, eller med mek gällande vevhusventilationer. Söker på forumet men hittar bara trådar gällande bensinmotorer. Jag vill ha hjälp med att lokalisera vilka delar som ska servas/bytas/rengöras. Gärna med bildlänkar. Har demonterat insuget samt insugsslangen till turbon idag och det är öljesöl överallt. Hur går jag vidare? | |
|
Har nu googlat lite och tagit bort oljefällan ovanför luftfiltret och kan konstatera att det var en katastrof där under. Vad jag vill göra nu: Köpa den nya varianten av fälla utan skumgummifilter, köpa ny ventilkåpspackning. Ska även rengöra allt i insugsväg och EGR. Passar på att byta glödstift när jag ändå har allt borta. Jag måste ta bort spridarna för att få bort ventilkåpan? Hur gör jag? |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Det syns mig som du har bra koll. Jag kan inget själv om dieselmaskinen i denna bil, men tror mig ha hittat rätt bild på RealOEM. Länk De verkar inte fastskruvade? Ska de månne dras ur? /Anders |
| De verkar sitta med en fattning, nr 12 på den bilden. Men vill bara säkerställa att det bara är den och inget annat. Dyrt att ha sönder en eller flera spridare om man säger så. Tack för svar. | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Om RealOEM listar det så, så är det så. Det är min uppfattning efter mycket skruvande på E46(bensin) och det har för mig inte varit några tveksamheter bildligt vs. verkliga livet (under huven) Jag tror mkt starkt på att det är som du säger - nedpressade och fasthållna med just nummer 12. /Anders |
| Jo, och sedan tätad med O-ringar. Verkar logiskt. | |
| Kom och tänka på en sak nu när jag har insuget borta. Ska jag i förebyggande syfte ta bort swirlflapsen? Kan man köra en "huskur" eller "bonnalösning" på att ta bort dem. Tänkte om man kan kapa bort dem och bara täta hålen efter axeln med ngt lämpligt medel? Någon som har tips och råd gällande detta? | |
| Samtalar med mig själv men ombyggnadskit till flapsen beställt från england. | |
Ja då får man ju de bästa svaren. :-D Allvarligt talat, om jag försöker resonera hur jag hade gjort i din sits - ptja, jag hade inte tvekat en sekund. Bara gör't. /a |
|
Just så :D Jo, men det känns sunt, även om de hängt med i 33500mil utan bekymmer så kännd det psykiskt bättre att veta att inget skrot kan åka ner i insugskanalerna. |
|
|
En fråga till: Mapsensorn som sitter på insuget, den var ju helt igenkläggad med olja, jag har försökt få ut en del men hur vet jag om den fungerar som den ska, detta borde ju visats sig innan jag rev isär? Undrar även hur hårt jag vågar gå på med rengöring på den, vilka medel kan jag använda utan att skada den? Undrar även om jag kan ohmmäta den nu när den är borttagen och på så vis få en indikation på om den fungerar eller ej, borde värdet variera om man suger lite i den? Och, till sist, vilka värden kan jag förvänta mig om den är hel? |
|
|
Fortsätter väl att snacka med mig själv :) Nu är följande gjort: Spridare inlämnade på ultraljudstvätt(lika bra att passa på). Ny ventilkåpspackning på plats. Ny oljefälla monterad på ventilkåpan(den jag trodde var boven). Swirl är borttagna och ersatta med pluggar. Nya insugspackningar, regjort överallt inkl EGR, MAP-sensor och LMM. Nya glödstift ditsatta, 3 av de 4 gamla visade avbrott vid mätning, inte konstigt att bilen varit tjurig i minusgrader :) Fick ihop det sista nu ikväll och provstartade bilen. Den startar upp och går verkligen som en dröm, MEN: Den ventilerar fortfarande ganska bra om jag öppnar oljelocket, om än mindre än tidigare. Så mina frågor nu är: Hur går jag vidare med ventillationen? Hur mycket får det ventilera i toppen utan att det blir "farligt"? Bilen går perfekt annars och ryker ej konstigt eller så, en svag sotkvast om jag varvar upp den, men inget blått eller vitt eller ngt som verkar konstigt. Kan det vara så att motorn börjar bli sliten i kolvringar och att det är en aning komp jag får ut i motorn? Kanske göra kompprov? |
|
|
Tror definitivt på kompprov. |
|
| Ok, så det finns inget annat i vevhusventilationen som bör kollas. Tycket ändå det känns skumt att en bil som gått mycket snälla sträckor och är välservad skulle få denna typ av problem. Den har ju bara rullar 33500mil trots allt. Men men börjar ju fundera i de banorna. | |
| Inte för att måla fan på väggen men jag skulle tyvärr inte bli förvånad om det är en sprucken kolv... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.