AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.073

335i -07 downpipe utan katalysator frågor.

Visa användare
4
AdamRK
335i Coupé -07
Hej!

Har några frågor om just downpipe utan katalysator.
Har läst runt lite här på forumet men vill bara ha lite hjälp.

Jag har sätt att folk säger att det inte är några problem med downpipe utan katalysator i besiktningen. Vill bara höra om det är sant?

Och att trim släcker motorlampan som tänds med downpipe utan katalysator. Och då är min fråga, släcker BSR trim(vilket jag har just nu) den lampan eller behöver jag en DPF OFF fil?

Kommer jag behöva köpa en intercooler?

Har kollat på den här downpipen Länk
Kom gärna med förslag på downpipe eller intercooler (om det nu kommer behövas en intercooler).

Första inlägget för mig så sorry om jag inte är tydligt med något :)
Tack i förhand!
Mvh Adam
he
20
henkeperran
335i e92-07
Hej! ska själv sätta på mina snart så kan inte svara på din första fråga! men ser ingen vits med att köpa så dyra.. finns många bra för en billigare peng!

Ommmpf
Finns väl ganska bra downpipes för 3-4k, kolla vrsf.
Större IC säger många är viktigare än downpipes, originaldp ska vara ganska underskattade. Så om du inte tänkt plocka ut mer än 400hk, vänta med dp.
Visa användare
4
AdamRK
335i Coupé -07
Har kollat runt lite och ser ut som att det blir
Länk
Länk
Länk
Det ända jag är orolig om är att det är downpipe utan katalysator. Vet inte om det går igenom besiktningen.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
AdamRK: Jag kör med VRSF, finns ingen anledning att betala så dyrt hos Stertman.
Intercooler är inget måste men det är en väldigt bra upgrade. Jag köpte IC innan jag köpte downpipes.

Angående BSR: Troligast är att dom inte gett dig en fil som släcker felkoder men enklast är att du frågar dom. Men BSR borde kuna skicka dig en ny fil med kodsläckning också. Hälsa dom att både ESS och Cobb ger sådana filer gratis (för cobb ligger dom ju på hemsidan till och med).
Köper du JB4 så fixar den koderna åt dig så det är lugnt.

Gällande besiktning då. Dom flesta brukar få igenom sina bilar utan främre kattar. Men man skall veta att det är på gränsen med avgaskraven. Min rekomendation är att du tankar i ca 15% etanol inför besiktning och det viktigaste av allt är att varmköra bilen ordentligt innan. De bakre kattarna tar längre tid på sig att bli varma.

/DJ
Visa användare
4
AdamRK
335i Coupé -07
Okej!
Tack för hjälpen DJ

/Adam :)
Visa användare
4
AdamRK
335i Coupé -07
DJ: Om nu inte BSR skickar någon fil (har inte skrivit in och frågat än). Så borde det väl funka med att välja till Downpipe Fix (O2 Simulator) med VRSF downpipesen
Länk

/Adam
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag har inte testat dom själv. Jag vet att för några år sedan så funkade sådana simulatorer dåligt, men det kan ju ha blivit bättre med tiden.
Men jag hade satsat på mjukvara hellre än simulator.

Du kan söka på dom på nätet så finns det säkert folk som testat och berättar sina erfarenheter.

PS. Downpipes är ju bara rör så det kan man köpa bland de billigare. Om du funderar på intercooler också så skall man titta lite mer på hur gott renommé tillverkaren har. IC kräver lite mer för att bygga en bra. Den måste hålla tätt, kyla och ha bra flöde. DS.

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.