AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.123

Bromsvibrationer 330d E91

Hej,

Jag har en vän med en E91 årsmodell 2011 som rullat ca 12k mil som aldrig verkar bli av med vibrationer från bromsarna.
Det är bytt bromsskivor och belägg samt hjullager runtom, skivorna är bytta mer än en gång.
Som bäst går det i ungefär ett halvår/1000 mil utan några vibrationer och i värsta fall bara några hundra mil.

Leder, bussningar, stag, handbroms m.m. är kontrollerat flertalet gånger och allt är i bra skick.

Är det någon som varit ute för något liknande?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ofta är det bussningar/stag/bärarmar/spindelldeder som är lite för slitna när du får den typen av fenomen.

Enskilt slitage i enskild del kanske inte är så stort att du kan märka det när du "bryter och bänder" men sammanlagt slitage i alla delar ger tillräckligt stort spel för att det skall vibrerera.

Är delarna inte bytta på 12.000 mil, börjar det dra ihop sig att byta delarna i framvagnen i alla fall.
Så var det på min gamla E46:a - byte av bärarmar och bussningar mm. i framvagnen var 12.000:e mil ungefär, pga vibrationer vid bromsning.

Vibrerar det fram eller bak?
Vilket fabrikat är det på bromsdelarna som du monterat?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej!

Vibrationerna började för flera år sedan när bilen gått ungefär 6000 mil så det vore osannolikt att det skulle ha något med glapp att göra. Men man vet ju aldrig.

Det är bara bytt till originaldelar.

Det har vibrerat både fram och bak. Just nu känns det bak.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för däck och fälgar?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Original M-sport 18" sommar och pirat alu-fälgar 17" på vintern.
RFT sommar och dubbfritt vinter.
Transocean
Jag tippar precis som Johan B på bärarmar och bussningar. Jag har själv aldrig haft skeva skivor på någon bil, däremot vibrationer p g a glappande styrled, stag, bussningar. Min gamla E34:a vibrerade hemskt. Det hjälper inte att byta lite här och där, man skall byta rubbet för att vibrationerna skall försvinna. E 90:n har klarat sig hittils (8700 mil). Men jag har lärt mig att undvika slaghål och skarpa asfaltkanter som pest. Stora hjul med lågprofildäck ökar slitaget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.