|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Numera efter den 1 mars så är runflat däck en option. Jag tänkte beställa en ny X1 och runflat är en option som kostar 2500:- extra. Vad säger expertisen, ska man kryssa i det för en extra försäkring vid punktering eller ska man välja bort det för att få lite tystare gång? Anders_B | |
|
Välj bort! RFT-däck är sämre på allt utom att de kan köras en kortare sträck med punktering. RFT ger sämre grepp, sämre livslängd, sämre komfort, högre förbrukning och dyrare i inköp när du skall köpa nya däck. Får du automatiskt reservhjul eller kompressor med lagningsmedel om du väljer bort RFT? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man får en lagningssats med kompressor, något reservdäck får inte plats. Anders_B |
|
|
Skillnaden är inte så pass stor längre, majoriteten lär inte ens märka någon skillnad mellan vanliga däck och RFT. Det var ett större problem för några år sen (Speciellt Gen 1 och Gen 2), nu tycker jag mest att det är positivt att BMW Sverige erbjuder ett alternativ. På en X1 så hade det personligen inte spelat någon roll om dom erbjudits för samma pris, men jag hade inte betalat extra för det. |
|
|
Betala extra för RFT skulle jag aldrig gjort. Bra att BMW Sverige börjat lyssna på kunderna och att man nu kan få vanliga däck. För 2500kr har du råd att anlita bärgare när du får punktering. |
|
|
Betala för fasen inte för det. För 2500kr får du gratis assistans i 5 år via Falck och kan åka i en bekvämare bil under tiden. Varje gång du ska byta däck sparar du pengar motsvarande 5 års assistans igen. ------- //Lövet |
|
|
Jag skulle gladeligen betala 2500 för att slippa rft. Kör på riktiga däck och lägg in ett mobility kit i bilen. Man får ett bra kit ganska billigt (om man kan acceptera att väskan saknar BMW-logo...) Det är fortfarande en betydande skillnad mellan rft och riktiga däck. Jag tror (hoppas..!) att de allra flesta BMW ägare klarar av att märka en tydligt skillnad om de får chansen göra en direkt jämförelse. En riktig bil förtjänar riktiga däck. Vi har 8 st fabriksnya avmonterade rft liggande i garaget för vi bytte till riktiga däck vid nybilsleveransen. Rft-däcken åker väl ut på blocket om en månad. Så stor skillnad tycker jag att det är... |
|
|
Frågan är väl om den skillnaden mellan RFT-däck och vanliga däck är så stor att den går att känna känns i en X1:a. Det är ju trots allt ingen Formel1-maskin vi pratar om. När man gnäller på RFT-däck så måste man jämför rätt, de flesta jämför ju med sina gamla utslitna RFT-däck och nya vanliga däck, och drar slutsatsen att det är mycket bättre körkänsla i de nya däcken, och det är ju inte så konstigt. Jag köpte ny bil - med rft - i höstas och den bilens främsta egenskaper är ju just vägkänslan och körglädjen (228:an alltså) och den är på topp så jag har svårt att se att just körkänslan skulle bli så fruktansvärt mkt bättre med vanliga däck. Dock skulle jag inte betala 2500 kr extra för rft, så valet hade ju i vilket fall som helst varit enkelt. |
|
| om man väljer bort rft.hur blir man av med "plinget"varje gång man ska åka iväg?har rft på sommardäcken men ej på vinter och det är ganska irriterande att behöva trycka bort meddelandet på i-driven varje gång plus att symboler lyser konstant | |
|
Det har inget med RFT (Run Flat Tyres) att göra. Det handlar om lufttrycksmätning. Du behöver TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) ventiler så det kan mäta lufttrycket i däcken, annars ger det ett felmeddelande. |
|
| sorry grelle .hjärnsläpp.fick fortkörningsbot idag .tänker inte klart,visst är det så! | |
|
Jag lät programmera bort TPMS för jag vill kunna byta däck och hjul så som jag själv vill. För mig räcker det med övervakningen genom ABS-givarna. Jag får larm i fall lufttrycker sjunker i ett däck (= rullomkretsen ändras). Detta system har varit tillräckligt för mig i nästan tio år, så jag tycker inte att jag behöver dubbla system på nya bilen. Jag tycker bara att TPMS krånglar till tillvaron för mig och att krånglet för min del inte står i proportion till den ökade säkerheten. |
|
|
Som redan nämnts, men en summering kan vara på sin plats :) * RFT har blivit bättre så skillnaden mellan RFT och vanliga däck har minskat * Dock är inte RFT bättre på något sätt an vanliga däck, förutom att du kan köra en begränsad sträcka med punktering utan att förstöra fälgen * Jag skulle inte betala något extra för RFT jämfört med vanliga däck. |
|
|
Summeringen behöver kompletteras en aning: RFT har blivit marginellt bättre, men fortfarande är det stor skillnad mot vanliga däck. Kanske är nackdelen med rft ännu större när det gäller vinterdäck. Man kan enkelt skippa rft och i stället lägga in ett mobility kit. |
|
| jsn, bra summering! | |
|
Fortfarande enorm skillnad på RFT och utan, i alla fall på min 2016 X5. För egen del ser jag inte nån skilllnad ur praktiskt perspektiv. Får jag punktering på RFT förutsätter det att jag ändå är ett par mil från en verkstad och att den är öppen. När jag åker runt i Norrland om helgerna är ju så inte fallet ändå, och då vill jag kunna kasta på ett nytt hjul och åka vidare direkt. Får det inte plats ett reservhjul i bilen så köper jag inte den, och det är trist att många nya bilar är byggda på det sättet. Det inte heller helt okomplicerat att få assistans ens i Stockholm vilket vi fick erfara på jobbet en fredag kväll tre veckor sedan. Det fanns ingen däckjour tillgänglig, killarna var "lediga" resp "sjuka". Till slut hittade vi nån arbetsvillig krake i Södertälje som i sin tur inte hade rätt däck i lager och behövde åka runt och öppna andra däckverkstäder innan han hittade rätt. Det tog många timmar att vara på rull igen, så att vara avtalskund hos stor seriös assistansfirma är ingen garanti för assistans. Så jag kommer i framtiden köra utan RFT, med reservhjul och domkraft. |
|
|
Fast hade du haft RFT den kvällen i Stockholm hade du kanske kunnat köra hem (eller till en verkstad) i stället för att bli stående många timmar.. Beroende på sträcka förstås. En nackdel med RFT är att däckverkstäderna inte gärna lagar dem. Punktering = nytt däck. |
|
|
"Man kan enkelt skippa rft och i stället lägga in ett mobility kit." Då klarar man sig oavsett om man är inom 08-riktnummerområde (ett område ökänt för bristande service) eller om man har för vana att om helgerna åka runt i norrland |
|
|
Visst har RFT-däcken blivit lite mindre dåliga och det verkar utifrån olika personers erfarenhet skilja sig en del mellan olika märken där Michelin och GY verkar var lite bättre och Bridgestone vara sämst, men vanliga däck har också utvecklats med tiden... De flesta som förespråkar RFT-däck har aldrig provat annat på bilen och är nöjd med bilens uppträdande med RFT-däck. Men de flesta som provar att byta till vanliga däck får en riktig aha-upplevelse och inser plötsligt att bilen kan vara så mycket bättre i sitt uppträdande med bra däck...från ok/bra till riktigt bra! Visst kan RFT vara bra OM man får punktering och står dumt till, men frågan är hur stor sannolikhet det är för det - jag har under alla år och många mils körning på varierande vägar/delar av Sverige och utomlands aldrig fått en riktig punka. Jag har haft två pyspunkteringar pga. spik/skruv i däcket - men det har jag upptäckt i god tid och reparerat däcken. Med tanke på alla nackdelar RFT-däck för med sig, skulle jag personligen lätt prioritera bort dem, t om betala en slant extra vid bilköpet för att slippa dem! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är det alltså så att BMW mobile care gäller utan RFT däck om man istället har ett mobilitetskit? Var skaffar man ett sånt kit månntro? Misstänker att man kan köpa hos BMW men finns det andra som är "godkända" |
|
|
kit köper man på nätet eller hos däckfirman, eller hos sin BMW åf, och förmodligen på flera andra ställen. Vill man ha någon typ av "originalkvalitet" kan man köpa ett kit som är märkt "Continental" eller "BMW", eller något liknande. I våra nya bilar har vi varsitt kit som är märkt Continental som vi fick ganska billigt i samband med att vi köpte nya däck. Det är ett komplett och bra kit i en snygg liten väska. Men i min förra bil hade jag bara en billig 12V kompressor från Jula och en burk med punkaspray liggande i en liten påse. Testade mitt eget budget-kit en gång och det fungerade perfekt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.