|
|
|
|---|---|
|
Hej Min 323i -80 skall få ny växellåda. Elkontakterna gör mej osäker. Den gamla hade en två-polig anslutning på ovansidan/långt fram och en två-polig anslutning längst bak. Den nya växellådan har en tre-polig anslutning på ovansidan/långt fram och en två-polig en bit ner på vänster sida. Jag hade räknat med *EN* tvåpolig för att hantera backljuset men inget mer. Är det någon som vet vad de olika kontakterna är till för? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om det sitter en trepolig switch på höger sida så var det specifikt för den svenska marknaden, pga de något strängare avgasreglementen vi hade då. Den tredje pinnen är till för att informera tändmodulen om när det är lämpligt att tidigförställa tändningen med hjälp av undertryckständinställningssystemet på den blockmonterade fördelaren. Vi snackar L-Jetronic här, eftersom din är en 323i -80 så måste du ha K-Jetronic om jag minns rätt. Vid hastigheter över 65 km/h och iläggning av fjärde eller femte växeln så sker tidigförställning av tändningen. Ska rota fram lite bilder... När du säger långt fram - menar du framme på sprängkåpan? Isåfall är det en gammal variant av impulsgivare (för vevaxeln). Längst bak? Har aldrig sett någon kontakt där. Har du några bilder? Vad för låda pratar vi om, måste väl rimligtvis vara en Getrag 260/5 eller hur? Sorry, insåg nu att vi måste prata om E21 och då blir det väl en vanlig fyrväxlad Getrag 242 eller hur? Då sitter kontakterna lite annorlunda... |
Hittade bilder på några av mina Getrag-lådor... Fast de är ju från E30 så inte 100% aktuellt för den här tråden... Getrag 260/5 från min E30 323i -85 dvs med den gamla infästningen av växelspakslänkaget (denna har tre pinnar på givaren) Länk Getrag 260/5 från min E30 325ik -88 till vänster med den nya infästningen av växelspakslänkaget (bara två pinnar på givaren), samt Getrag 260/5 från E230 323i -85 dvs samma som i bilden ovan Länk |
|
Mina lådor lite äldre. Den gamla är märkt 242 0 291 01 Länk och den något nyare 245.0.540.0. Den bör vara 5vxl men fortfarande med den mekaniska anslutningen för hastighetsmätaren. Länk En helkväll på nätet resulterade i att jag också tror att givaren med tre stift i den nyare lådan är pga något avgaskrav. Att den äldre lådan också har två givare (men båda med två stift) är fortfarande ett mysterium..... Hoppas länkarna går att öppna. |
|
Ja, 245'an är ju den 5-växlade - kom väl antingen som sportlåda eller med femte växel gearad som overdrive. Ser lite märkligt ut... Undrar om det är original switchar som sitter där... Den med tre pinnar vet jag är för att känna av växelläge och det är just för avgaskrav. Så därför är min slutsats följande Gamla : Switch Ovansida = Känna av fjärde(?) växel Gamla : Switch Bak = Backlyse och känna av friläge Nya : Switch Ovansida = Känna av fjärde/femte växel Nya : Switch Vänster Sida = Backlyse Detta kan du faktiskt verifiera allt själv. Jag skulle rekommendera att göra det, då är du säker på vad de gör. |
|
Din bedömning av vad kontakterna är till för låter sannolik. Den trepoliga kontakten på toppen verkar defekt, men det gör ju ingenting..... Den tvåpoliga på sidan som vi tror går till backljus verkar OK men det är väl bäst att kolla på riktigt att det som borde hända också händer. Tack för support - nu fortsätter "äventyret" i garaget! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.