AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.006

Bromsbelägg fram e91 320d tillverkad 2008-06

_M
89
_MrA_
BMW 320D touring 2008-07
BMW 116i 2005-02
Då var det min tur att byta bromsbelägg och säger som många andra det är en djungel med alternativ.
Jag har vad jag tror är rätt artikel nr 34116799166 på beläggen fram men verkar finnas en drös av tillverkare, vad är original enligt BMW?

Som jag förstått ska man även byta slitagevarnarna så fort man byter beläggen, nu står det 6000km (om jag minns rätt) till byte av beläggen i bilen. Är det dessa som skulle passa då --> 34356789439 ?

Tacksam för råd och även tips på vart dem är billigast så klart :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, märket spelar nog inte så stor roll så länge du köper "kvalitetsmärken".

BMW har/har haft ett antal olika leverantörer som t ex.
Ate
Jurid
Textar
Zimmermann
TRW
och troligen några till.

Utöver ovanstående märken kan du med gott samvete köpa:
Bosch
Brembo
Ferodo

Dock bör man tänka på att en specifik tillverkare kan ha olika "produktlinjer" där de segmenterar marknaden genom att ha bromsbelägg med olika prestanda-/kvalitetsnivåer som t ex. "Budget", "OEM-standard" och "Performance" eller "Sport" (den senare kan dessutom vara uppdelad i olika nivåer - allt från "gatbelägg" till olika grader av race-/tävlings-/bankörningsbelägg.

Om du kör normalt bör du satsa på OEM-kvalitet eller möjligen "sportbelägg för gatkörning" (som t ex. Ferodo Performance DS).
Rena tävlings-/racebelägg ger sämre bromsförmåga om de inte är riktigt varma och skita ner fälgarna något kopiöst. Dessutom brukar de skrika och väsnas rätt mycket vid vardagskörning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
BMW originalnr bromsbelägg fram:34116780711. Slitvarnare:34356789440. Själv köper jag från MrAuto. Aldrig några problem 29:- i frakt snabb leverans. Svensktalande kundtjänst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.