|
|
|
|---|---|
|
Hej, Någon som har bra tips på sommardäck? Behöver nya till en 520d xDrive -14. Skulle nog vilja ha nya runflat. | |
| GoodYear EfficientGrip | |
|
Beror ju iofs lite på dimension... Men jag körde på Michelin PilotSport4 förra sommarsäsongen och var väldigt nöjd - tysta och komfortabla samtidigt som greppet var väldigt bra i både vått och torrt. De verkar inte slitas så fort heller, vilket givetvis är positivt! Jag skulle generellt råda dig att INTE köpa RFT-däck, utan vanliga dito. Du kommer att få en mycket mer komfortabel bil med bättre grepp och lägre förbrukning då. Dessutom är vanliga däck mycket billigare och håller längre... Komplettera med en liten luftkompressor och "punkteringsgucka" - kan köpas hos BMW och kallas "M-mobility kit" (då det ingår i M-bilarnas utrustning då de inte har RFT-däck), men det finns fler "märken" bland annat Continental. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Har 245/45 R18 på däcken. Kanske skulle även titta på ej runflat? Dock så behöver jag bara byta 2 st just nu så man bör kanske köra med runflat runt om? |
|
|
Ja, blanda INTE vanliga och RFT-däck, då blir bilen väldigt otrevlig (kanske t om farlig) att köra! Ska du bara byta två däck - då är svaret enkelt: köp likadana däck som de som skall behållas - blandar du olika däckfabrikat/däckmodeller, blir en BMW oftast väldigt orolig och allmänt otrevlig i sin väghållning. Hur mycket mönsterdjup är det kvar på däcken du tänker behålla? Ett alternativ är att köpa fyra vanliga däck och sälja de gamla RFT-däcken som du anser vara OK. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska också byta och har som vanligt bestämt mig för testvinnare. i det här fallet Continental Premium Contact 5. RFT? Aldrig i livet. Hur man kan bygga en premiumbil som BMW och sedan sätta på dessa missfoster som standarddäck är en fullständig gåta. Och att desssutom envisas med att fortsätta trots marknadens negativa respons. |
|
| Mina RFT funkar finfint. Har inga problem alls | |
|
Håller med jsn, Goodyear efficient grip....superbra Har under vintern kollat in RFT vs vanliga däck.... RFT sämre på allt förutom punktering. Har nu köpt icke-RFTdäck själv...och skall investera i däck-på-tub och en minikompressor Izzy |
|
|
Köpte Goodyear efficient grip performance förra året. Riktigt bra körkänsla på alla underlag, tysta och riktigt bränslesnåla MEN jag tycker de slits fort. |
|
| Gäller mobilitetsgarantin om man kör icke RFT och har den lagningssatsen? | |
| Om bilen levereras ny utan RFT så måste mobilitetsgarantin gälla om man får stillestånd pga punktering men inte har några RFT på. | |
|
Falck assistans á 500kr om året löser det problemet. Eller 1500kr självrisk via halvförsäkringen. Våga vägra RFT! ;-) ------- //Lövet |
|
|
Johan B har rätt om att inte blanda vanliga däck med runflat. När vi hämtade våran nästan nya E91a för några år sedan talade säljaren vackert om att bakdäcken var nya. Fina Michelin men fram satt fabriksmonterade runflat. När vi skulle köra hem trodde jag att vi skulle köra av vägen. I 110 på motorväg gick bilen som en ål omöjlig att hålla i rak kurs. BMW gjorde 4 hjulsinställning dock var den bra inställd. Slutade med att vi fick samma fina Michelin däck fram. Sedan gick bilen som en dröm. MVH Peppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.