|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag äger en 320d från 09 med m-sport chassi och nu har det blivit dags att fräscha upp bromsarna på min bil, och till det så tänkte jag byta ut följande: *Bromsok bak hö/vä *Bromsskivor bak hö/vä *Bromsbelägg bak och fram hö/vä *Slitagevarnare fram och bak. Jag har suttit ett antal timmar idag för att försöka hitta rätt reservdelar till min bil, men det är lättare sagt än gjort. Jag har främst letat efter märket ATE och kikat på sidor som mister-auto, reservdelar24 samt ebay. Och jag har landat i följande lista: *Bromsok: Det verkar nog endast vara Mekonomen som har dessa för ett rimligt pris: Länk Länk *Bromsskivor bak hö/vä: Länk *Bromsbelägg bak och fram hö/vä: Länk Länk *Slitagevarnare fram och bak: Länk Länk Och min fråga är om ni tror att jag har valt ut rätt grejer? Måste jag ta hänsyn till att min bil har ett m-chassi? /Sami | |
| Gå in på realoem.com och kolla originalnr o jämför med artiklar på tex MrAuto etc. | |
|
Behöver oken verkligen bytas? M-chassi har ingen som helst koppling till bromsarna. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Säger som Grelle, måste hela oken bak bytas på en 09'a? Jag bytte ok fram på min e46, då hade de lätt hängt med 24 tusen mil. Mekonomen verkar ta 1900 spänn styck för dem. Köpte två nya från Tyskland för totalt 2000 spänn fraktat o klart. Då hängde två nya bromsslangar med. :-) /a. |
| Bakoken på e8x/9x är visserligen inte bra men att byta i förebyggande syfte låter lite väl :) | |
|
Hej igen :). Jag ska kolla upp realom. Men jag har varit inne på etkbmw.com och gissar på att de visar samma sak? För i både realom och etkbmw.com så finns det två originalnr för bromsskivorna fram, där skillnaden är om följande finns: For vehicles with Usable load increase(S100A) or Reinforced brakes(S102A) or Chassis, officials utility vehicle(S102A) Och jag vet inte riktigt vad detta betyder? Har min bil koden S102A? Anledningen till att jag byter oken är för att på båda sidorna bak så har bromskolven i oket rostat fast. Jag har från det behövt renovera oket med renoveringskit, men det känns mer som en temporär lösning och det har gått ungefär 1 år sedan detta inträffade. Kände att det kan vara dags för ett byte nu :). |
|
| Herregud! Köpt inte reservdelar från mekonomen eller sverige. I våras samt i sommar har jag bytt bromskivor samt bromsbelägg och slitagevarnare både fram och bak. Totaltpris lite mindre än 4000kr. I sverige hade jag fått betala runt 12000kr och bmw tar ca 18000kr. Hade samma problem som du med att hitta rätt. Köpte Brembo och deras hemsida har en sida där man kan leta fram rätt komponenter. Eller så går du via realoem. Sen köper du allt från ex bil Länk eller Länk. | |
|
Nej du har inte S102A ,336mm skivor. Utan du har:34216864901. Så skivorna du länkar till blir kanon! Beläggen bak likaså. Däremot beläggen fram går ej in på mr auto originalnr:34116780711. Det skiljer lite,lite i höjd på beläggen fram du länkar till och original om man kollar lite på andra sidor. Oken bak verkar inte vara dom bästa. Mitt ena nöp förra året. Autoexperten tar 1190:- st brembo! |
|
|
Här har du ATE korrekta belägg fram:Länk. Original:Länk. Ser ut som "öronen" hakarna även ser lite annorlunda ut mot mr auto beläggen:Länk |
|
| .... läser om tråden nu.... vart i helvete(?) fick jag mekonomen ifrån?? Får skylla på att jag är hemma sjuk med feber idag! Men som sagt. Kan vara svårt ibland att hitta rätt komponenter för jag ibland listar onlineföretagen fel eller så visas fel bilder eller ingen bild alls vilket förvirrar för kunden. Ibland går jag då istället omvägen via oem företagens sida där de ibland, men inte alltid, har sidor där man kan söka sig fram till rätt komponent och sen söka med oem företagens ref-nr. | |
|
Hej igen :). Jag har bestämt mig nu. Kommer nog att skita i bromsoken. Tänkte att jag kikar närmre på dem när jag väl byter ut bromsbeläggen, och är de dåliga så får jag ta o beställa nya då istället. Annars borde jag klara mig på att rusta upp de igen med ett renoveringskit. I alla fall, såhär lyder min beställning: Bromsskivor: Länk Bromsbelägg fram: Länk Bromsbelägg bak: Länk Slitagevarnare fram: Länk Slitagevarnare bak: Länk Allt går för 2610kr på mr-auto! Tack för all hjälp! :) |
|
Transocean |
Varför vill du byta slitagevarnare? Har dom löst ut? Om inte pillar man dom ut med en liten skruvmejsel. |
Transocean |
Går även att kortsluta dom om dom indikerar |
| Slitagevarnaren fram har gått och tyckte att den för bakaxeln var så billig så beställde en sån också :-). | |
| Slitagevarnaren fram har gått och tyckte att den för bakaxeln var så billig så beställde en sån också :-). | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
@extravagant77 - det är Dyronomenlänkar högre upp i tråden. Kanske därför? :-) Jag har gjort fyra olika bromsbyten de senaste åren, alla med delar från Tyskland eller tyska eBay eller liknande, och i varje kit med t.ex skivor o belägg har det alltid hängt med slitagevarnare "på köpet". Men det går som sagt att använda de man redan har om de inte är bortom räddning såklart. |
| Ok. Verkar som att köpet av slitagevarnarna kanske inte behövdes i så fall. Känner nog ändå att jag i så fall får leva med en onödig spendering på 200kr :). I bästa fall så kanske de gamla slitagevarnarna går sönder när jag plockar isär allt :P! | |
| På eBay där nån komponerar ett eget kitt så kanske det följer med slitvarnare. Men Köper du klossar,skivor från återförsäljare tex Mr auto,reservdelar24,autoteilemann etc så har jag aldrig varit med om att slitvarnare följer med. Dessa säljs separat. Får bli eBay nästa gång då :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.