|
|
|
|---|---|
|
Jag kör en M3 E46 idag som entusiastbil, dvs några trackdays och kortare turer här och där. Jag funderar på att byta ut M3:an om nåt år och köpa något värre. Jag tycker 981 cayman är riktigt snygga och skulle vilja lära mig lite mer om hur dom fungerar och om de har några problem som man bör veta om? För ungefär samma pengar kan man också få en Nissan GT-R, den är inte lika snygg, men jag tycker den är cool och den är riktigt snabb. Är detta ett bättre val eller vad tycker ni som kört dessa? (Jag har varken kört en Cayman S eller en GT-R) 1. Jag är lite nervöst över porsches kvalitet och det faktum att delar/motorer är väldigt dyra om något skulle hända. Hur verkar nya generationen av Cayman S fungera, finns det några kända fel som man bör veta om? Håller motorerna? 2. Det som jag är lite nervös över är prestandan, är en Cayman S ett tillräckligt steg upp från en M3E46 så att det är värt pengarna? Visst att den är lite lättare, men den har också lite mindre effekt. ni som har kört båda, vad tycker ni? 3. Tål nya Cayman S att gå på bana med R-däck? Hur gör man med hjulvinklarna, går det att få ut mer camber original eller måste man byta delar? 4. Hur är det med GT-R, är delarna till en sådan otroligt dyra eller kan man beställa delar på nätet för att komma undan lite billigare? Jag mekar med allt själv så den biten är inte nåt problem. 5. Vad tror ni om driftskostnaderna på dessa 2 bilar, är det stor skillnad? Jag har varken kört eller åkt med i någon av dessa bilar så alla inputs är välkomna! | |
|
1. Kvalitet är ju deras ledord. Vad jag vet så fungerar dom bra. 2. Cayman s går ju bra med lite småmoddad var den svår att komma om med min 997 gts på r-däck och då är jag hyffsad på att köra(Kinnekulle). Men på snabbare banor lär ju den få mer problem. 3. Ja ev hade jag bytt oljetråg med skvalpskydd. (Problem på gamla cayman i långa g-krafts kurvor) 4. Vet ej. 5. Vet att Porschen håller bra, även värdet. (Inte kört eller ägt gt-r vet bara att den gillar soppa och drivaxlar) |
|
|
Nyligen när jag kolla runt efter ny bil så snegla jag lite på just GT-Rn, jag läste runt lite och fick nästan hjärtstopp när jag såg vad vanliga slitagedelar, koppling och försäkring kostade. Om du nu bestämmer dig för en GT-R så var noga med att kolla upp historiken så att du inte köper en bil som har haft 10 ägare på 5 år, jag kan tänka mig att det är väldigt vanligt på just den typen av bil. |
|
|
GT-R lirar i min bok i en helt annan division än en "simpel" Cayman S (varför ej GTS?). Men, enl vad man "hört" (...), är GT-R hutlöst dyr att äga om man skall bruka den på trackdays od, då servicebehoven då duggar in tätt och är mkt dyra - samt att garantierna väl är mer eller mindre förverkade då också? |
|
|
Tack för alla svar! Jag ska undersöka lite mer angåande slitdelar till GT-R:en, jag misstänker också att den kan vara dyrare att äga. Dock verkar andrahandsvärdet vara hyfsat bra också på den. Jag har själv fått intrycket att en GT-R är en något "värre" bil men att man kanske får bättre körkänsla i en Cayman? Är det nån som har kört dessa bilar som kan ge lite intryck? |
|
|
Hej har haft 2 stycken GT-Rer den ena FBO med 700 hk den senaste med ca 900 hk men det var med byggd motor och låda. Det går ej jämföra en Cayman S med en GT-R det är 2 helt olika bilar. GT-Ren är bland de billigaste sportbilarna du kan äga. Kolla servicepriserna på JRMs hemsida och jämför tex med vad Porsche tar. Delar osv beställer du från utlandet eller får en bra deal av JRM. Ska du köpa en så köp en DBA alltså från 2011 och uppåt. De håller bättre i växellådan. Min första med 700 hk var helt original i lådan. Använde LC 2 gånger när den va original sen aldrig mer. Alla GT-Rer leder av skrammel från bellhousing så den måste man byta till en uppgraderad om man inte vill leva med ljudet och vänta tills den går sönder helt. Det går på försäkringen. Att GT-Ren skulle käka drivaxlar stämmer ej. Hade original på min 900 hk. Kanske om du kör LC ofta då pajjar de säkert. Du som kan mecka själv kommer vara riktigt billigt för dig att äga en GT-R. Byta allt själv och lämna in bara för oljebyte och stämpeln :) Servade mina varje 500-700 mil med olja. Varje 2000 mil med olja i låda och diffar. |
|
|
Vad jag kan se verkar GT-R inte vara billigare än en Porsche att serva över tid, täta intervaller. Länk Dessutom bör inte JRM jämföras med Porsche Center utan ex. Länk MVH Christofer |
|
|
Roma; tack för svar! Väldigt bra med feedback från någon som har ägt en GT-R. Kan du säga nåt om körkänslan, tycker du en GT-R är kul att köra också på gatan, eller är det mest att den accar som bara fan som är kul? Är det några andra vanliga felm som man bör veta om, förutom bell-housingen då? Jag är inte helt säker på att jag har råd med en 2011, vad är det som skiljer i växellådan mellan de tidigare modellerna och facelift? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.