|
|
|
|---|---|
|
Skall göra en större service på E12 518i 1979, Var kan jag Hitta vilka Tändstift/Motorolja/växellådsolja samt bakaxel olja som är bäst lämpad? | |
![]() 13.399 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Överallt är svaret - alltifrån Mekonomen runt hörnet till tyska eBay/websiter :-) -- Bakaxelolja -- Öppen Diff : Castrol Syntrax Long Life 75W-90 (fd Castrol SAF-XO 75W-90) Bromsad Diff : Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 (fd SAF-XJ 75W-140) AutoExperten (samt en hel drös av andra ställen) Länk Länk -- Växellådsolja : ATF "Dexron III" -- För det sitter väl en Getrag 242 låda (dvs 4-växlad) - eller hur? Biltema Länk -- Motorolja : 5W-40 (kanske 5W-50 om det är mycket slitage/spel) -- Biltema (samt en hel drös av andra ställen och märken) Länk Länk -- Tändstift : -- Vet i tusan - kolla vad som står i instruktionsboken och spåra dig framåt vad motsvarande heter idag. Ser ut som att det satt Bosch W8DC original i dessa motorer (enligt reservdelskatalogen). Det roliga är att det är exakt samma tändstift som det stod i min instruktionsbok till min gamla E30 323i -85. Därför har jag rotat lite i vilka tändstift som finns numera, dvs som ersätter de gamla Bosch W8DC som såklart inte finns längre - fast jag har ett gammalt gäng liggandes i garaget :-) Det är Boch WR 8 DC+ (Super Plus) som är närmaste ersättare av Bosch W8DC. NGK uppger att deras NGK BP5E (V-Line 8) och NGK BPR5E (V-Line 6) motsvarar Bosch WR 8 DC+ |
![]() 13.399 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@pixel09 : Vad blev det för tändstift, motorolja, växellådsolja och bakaxelolja? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.