AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.268

Extra oljeservice trots få mil...?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har under ganska många år gjort en extra olje-service efter 1 år på mina bilar då jag kör så pass lite att den ordinarie perioden alltid blir 2 år.

Är dock lite fundersam över om jag skulle skippa det på 135an till våren... den har bara gått ca. 250 mil sen förra vårens service... rullar ju inte heller på vintern och agerar främst glidare, även om jag rastat de 306 hästarna några gånger då motorn varit varm... Min 135a har ju N54-motorn och fick alla de delar som brukar kunna strula bytta på motorförsäkringen för typ 3 år sen... har väl gått dryga 1000 mil sen dess typ.

Ska jag göra ett extra oljebyte som vanligt... eller kan jag lika gärna skippa det?
(Oljan i bilen nu är Mobil1 NewLife 0W-40, min olja ihälld av BMW)

/Jonas
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Personligen kör jag alltid en extra oljeservice efter 1000 mil eller 1 år beroende på vilket som kommer först. Kanske är overkill, men samtidigt är det ju ingen större kostnad i sammanhanget.
Transocean
250 mil blir lite overkill och jag antar att den står inne nu på vintern? Räcker i så fall att köra 10 mil när vädret tillåter nån gång i April för att bli kvitt ev. kondens i oljan och då är den nästan som ny olja igen. Jag trodde att jag var extrem med mina 1000 mils intervaller :-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
När du kört lite så lyft på oljepåfyllningslocket och torka av insidan med lite papper.
Då ser du färgen på oljan, är den mer svart/ mörkbrun än den är ljusbrun så byt.
Ju mörkare färg, på bensinbilar, ju mer partiklar, sot mm är det i oljan.
Mvh
Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rent tekniskt lär det inte vara något större problem att inte göra ett extra oljebyte - men du bör inte köra längre tid än max två år på samma olja i alla fall. Oljan oxiderar över tiden oavsett om man kör eller inte, när man har hällt den i motorn och den möter lite föroreningar och vatten.

Men å andra sidan är det inte så dyrt (i förhållande till övriga kostnader på en så ny dyr bil) att byta olja och filter om man gör det själv.
Riktigt bra olja med rätt klassningar kostar under 50kr/litern om man köper den i 20-litersdunkar från t ex. Tyskland eller däckonline.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Har olja på "lager"... kanske filter också.
Är mest krånglet med att fixa med det... har inte bytt själv på några år nu så lite tid tar det allt i anspråk, boka tid, åka dit, lämna-hämta osv... eller vänta medans.
Det är alltså krånglet, inte den ganska ringa kostnaden som är problemet...

Bilen står inne i varmgarage under vintern och lär inte gå mer än 200 mil i sommar...

Frågan är väl hur mkt tid kontra mil "sliter" på oljan...

/Jonas
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
När vi köpte ny X3 2004 fick vi tjata oss till en "gratis" oljeservice alldeles innan bilen var 3 år då min fru fortfarande inte hade kommit upp i de mil bilen krävde för att tända serviceindikatorn. Vårt serviceställe sa att BMW går på milen rakt av och anser inte att oljan åldras nämnvärt över tid.

Efter det att de 3 första åren med "gratis" service passerat har vi lyssnat på bilen vilket fått till följd att den fått ny olja ca var 3:e år. Nu blir X3:an 13 år i april och spinner fortfarande fint (har i skrivande stund gått ca 9.000 mil).

Tänkte att det kanske kan vara intressant med ett långtidstest med en bil med 1 ägare utifrån trådskaparens fråga :-)

Själv åker jag Volvo och den vill ha ny olja minst en gång per år...
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Efter 250 mil tycker tom jag att det är lite overkill att byta och jag är ändå en person som ibland byter olja mer ofta än vad som kan anses någorlunda vettigt bara för att :)

Om jag ändå hade bytt efter de milen eller fler mil för den delen skulle jag gjort det innan avställning och efter en ordentlig varmkörning för att skölja bort den gamla möjligtvis sura oljan ifrån alla motorns oljesmorda delar.

// Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.