AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.571

Motor dör vid frikoppling 116i -06

Ho
6
Holcken89
116i -06
Hej,

I förrgår körde jag in på Statoil och köpte en flaska STP Injector Cleaner och tankade ca: 30L 95oktan eftersom jag märkte att bilen var lite svårstartad när motorn var varm, när den är kall startar den direkt utan problem.
Jag körde ungefär 5 mil och när jag kom till ett rödljus och frikopplade så dog bilen helt och jag fick starta bilen med knappen igen. Detta hände ytterliggare en gång vid ett annat rödljus 10 min senare.
När bilen driver och växel ligger i går den precis som vanligt men när jag frikopplar märker jag att varvmätaren hoppar ner till 500 varv/min och går sedan upp till 750 varv/min igen om jag har tur och då dör inte bilen.

Någon som vet om detta kan bero på bränslerengöringen eller vad det kan bero på?

Tändstift?
Tändhattar?
Luftmassemätare?

Körde in bilen på MECA och dom slängde ur sig att det kan gå på 15k att laga men dom visste inte vart felet låg..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den verkstaden skulle jag sky som pesten i fortsättningen!
Ungefär som att gå till doktorn för man har ont i ryggen och få svaret:
"Tja, det kan vara dödligt, men jag vet inte för jag har inte undersökt dig..."

Börja med felkodsavläsning och en visuell koll av insugsdelarnas gummidetaljer - det kan mycket väl vara tjuvluft pga. spricka i någon bälg (undersök bälgarna NOGA genom att kika OCH känna med fingrarna i alla skrymslen och vråer).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ho
6
Holcken89
116i -06
Tack för svaret ditt!

Ska kolla om man kan ge någon defekt gummidetalj och annars får det väl bli att lämna in den på en helt annan verkstad så får dom göra en grundlig genomgång och se om dom hittar något fel.

Mvh
Tommi
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Holcken89 : Lämna in den till Autobahn i Svedala eller NeedForSpeed i Malmö.

Välkommen förresten!

EDIT : Det är väl N45-motorn i den där?

Den motorn har ju inte Valvetronic vilket gör att mängden insugsluft styrs av ett traditionellt gasspjäll. På min E87 120i med N46-motor så används inget gasspjäll, mängden luft som sugs in styrs av Valvetronic-systemet (variabelt lyft på ventilerna).

Det kan mycket väl vara det som Johan B säger (och håller fullständigt med honom angående verkstaden - man gör inte sådana uttalanden - man berättar för kunden hur det ligger att man måste felsöka först - jag brukar också dra liknelsen med en doktor och det är bra att använda den metaforen när man pratar med icke-bilnördar för det ger en referens för kunden om hur det går till där under plåtskinnet).

Men det kan lika gärna vara att den har problem att hålla tomgången, och den sköts på denna motor av gasspjället om jag minns rätt. Eller någon givare som inte fungerar eller rapporterat felaktiga värden. Knas med gasspjäll borde ju rimligtvis även påverka körbarheten. Och startproblem med varm men inte kall bör ju inte påverkas av ett gasspjäll, men man vet aldrig.

Oavsett så är professionell felsökning nästa steg.
Gr
42
Grovst
118d -08 (sparbössan)
K1200/RS -02 (sommarnöjet)
745iA -02 (sommarnöje dom regniga dagarna)
Innan du börjar kolla något så kör upp det du har i tanken och se om det blir någon skillnad. För många år sedan hade jag en SAAB 99 injection som stått ett tag och gick som skit.
Fyllde 10 liter i tanken plus en flaska STP Injection Cleaner och efter ca 5 mil märkte jag en väsentlig skillnad i gången.
Körde upp tanken och gjorde om samma procedur och när det var dags att fylla på igen så gick den precis lika bra som den alltid gjort.
Kan vara värt att prova. 😉
P.S Prova även med 98 oktan D.S
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som Grovst säger så behöver ju injector cleaner tid på sig att göra eventuell rengöring (det står nog även på flaskan).

Men det är extremt sällan injector cleaner faktiskt hjälper, det kan ju bara åtgärda vissa mycket specifika fel. Det hälper ju inte mot trasiga spridare, o-ringar, trasiga pintlar, läckande spridare, kabel- och kontaktproblem, all typ av skit som inte är lösbar etc etc etc.

På moderna motorer körda med modern bensin har det nästan alltid ingen effekt, all modern bensin har effektiva rengöringsadditiv vilket gör samma sak som injector cleaner fast kontinuerligt.

95 eller 98 oktan är helt ovidkommande för denna typ av fel - har absolut inget med det att göra.

EDIT : Om det gör det, ja då har man lååååångt större problem än lite gunk i en spridare :-)

Fast Grovst har en poäng, bensin som får stå lääänge i spridare gunkar upp och blir slemmigt/kletigt och till slut mer eller mindre hårdnar. I dessa fall kan inject cleaner faktiskt fungera halvbra (det är mycket svårt att få det helt rent om det guckat upp sig så rejält). Men det är som sagt ett av de specialfall jag nämner ovan där det kan fungera. Och nej, det blir inte gucka på bara en vecka. Den måste stå lääänge, gärna några år (och helst 5-10 år) för att det ska bli någon nämnvärd gucka.

Och denna N45-motor har ju inte direktinsprutning, så den lider inte av de typfel på spridarna som flera andra motorer lider av.

Så ge det några mil til och se om det blir skillnad.

Sen är det dags att lämna in den för professionell felsökning hos verkstad.

@Grovst : Hi hi hi, den gamla Saab 99 - minnen :-) De norpade väl Triumphs raka 4 (som i sin tur var i princip en sönderkapad Triumph V8) och de fungerande inte särskilt bra så Saab tog väl över all produktion och gjorde förbättringar för att få skräpet att fungera :-)
Ho
6
Holcken89
116i -06
Tack för all underbar hjälp grabbar och tjejer, lätt det bästa forumet jag besökt hittills.

Ska prova alla tips jag fått!
Kolla spänning i batteriet med motorn av, mät även spänning med motorn igång för att försäkra dig om att du har fullgod laddning från generatorn.
Du kan även prova och se om bilen gå bättre med LMM urkoppla luftmassemätare.
Kopplar du ur den så kommer det generera en felkod och eventuellt lysande motorlampa, men det är bara att koppla tillbaka den när du kört den tillräckligt länge för att dra en slutsats, den kommer släckas kort därefter.
Koden ändras då från aktiv till historisk.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Instabil systemspänning kan skapa många "spännande" effekter - ju modernare bil desto fler och "spännande" effekter...

Fast felsymptomet passar inte riktigt in på dålig systemspänning, men det är ändåså alltid bra att kolla att det är normalt (annars kan man jaga spöken).

MAF-sensorn är dock lite intressant faktiskt...

Ett tillägg : Du måste vänta med att mäta batteriets spänning en LÅNG tid efter du stängt av motorn, 12 timmar gärna mer. Stäng av motorn på kvällen och mät sedan på morgonen.

Det är batteriets vilospänning man ska mäta, det är den som säger någonting.

Problemet är att batteriet laddas med en högre spänning (typ 13.5-14.0 volt) än vad batteriets normala vilospänning är (12.8 volt) och denna högre spänning kommer att ligga som en surface charge (vad det nu heter på svenska) och sakta försvinna. Så mäter du direkt efter du stängt av motorn så kommer du att se typ 14.0 volt, en timme senare kanske 13.5, en timme senare 13.2 volt och så vidare....

Om man gör som alla andra, dvs kör omkring med bilen och kör upp på uppfarten och stänger av motorn, går in för att hämta multimetern och mäter upp 13.5 volt och tycker det är jättebra kräm i batteriet lurar bara sig själv för man mäter fel helt enkelt :-)

Laddningsspänningen kan du mäta närsomhelst, det är bara att starta motorn och mäta. Du ska för denna mätning mäta DIREKT PÅ batteriets poler - ingen annanstans.
Ho
6
Holcken89
116i -06
Tack för grymma tips!

Jag sprang på en kollega på jobbet som hade haft exakt samma symptom med att varvmätaren hoppar upp och ner när man frikopplar på sin peugeot.
Han är verkligen inte bilkunnig så jag fick inte ut så mycket information vad det kan ha berott på men han sa iallafall att det hade att göra med att det kommit skit i något filter eller något som hade med tomgången att göra (några plattor sa han) och det enda dom gjorde var att rengöra det sen fungerade den som en klocka igen.
Har ni någon bättre förklaring på vad det kan vara så man vet vad man ska säga på bilverkstaden utan att dom börjar köra med en när man kommer dit?
Ho
6
Holcken89
116i -06
Värt att tillägga är att bilen även tappar väldigt mycket kraft när motorn är varm och bilen rycker när man gasar.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Börja som sagt med en felkodsavläsning. I mina öron låter det som typisk kam- eller vevaxelgivarproblematik, men min gissning är lika mycket värd som MECA-verkstadens utan att läst ur bilens felminne.
Ho
6
Holcken89
116i -06
Går det att läsa av bilens felminne även om inte någon felkod visas på instrumentbrädan?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det gör det sannerligen!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns en mer eller mindre oändlig mängd orsaker till instabil tomgång.

I Peugot-fallet verkade det ha berott på systemet som hanterar tomgången (dvs släpper igenom en viss reglerad mängd luft förbi gasspjället).

Men detta pendlande på tomgång inträffar även ibland när vissa insugsrör och vakuumslangar läcker förbi luft och in i insuget.

Men alla märken, modeller och motorer hanterar saker och ting helt olika.

På min gamla 323i så finns ingen styrd tomgång, man justerar tomgången med en skruv.

På min 535i så hade jag sagt att man skulle undersökt tomgångsmotorn, det är en dedikerad litet spjäll som släpper igenom en mängd luft och styrs av motorstyrenheten.

På en något äldre 5-Serie hade jag sagt att man skulle kontrollerat det elektroniskt styrda gasspjället.

På min 120i så skulle jag sagt att man skulle kollat Valvetronic-systemet. Denna motor har inget gasspjäll (det sitter ett där men det är alltid helt öppet och finns där bara som backup och används bara i nödfall).

Ett såpass generiskt fel som varierande tomgång (eller problem när man trycker ned kopplingen) är helt omöjligt att hitta en orsak som passar på alla bilar. Dessa system är EXTREMT KOMPLEXA numera vilket förvånar alla som inte är insatta i det. Alla de som jag pratar med som inte är motornördar har mer eller mindre inte en susning om att det är såpass komplicerade system i en bil - det är på sin höjd ett batteri, ett par tändstift, en styrbox, lambdasensor och något till som tex en bensintank med ett rör in och ett rör ut - dvs ord man hört slängas ut av andra :-)

Samtidigt så är det detta som är så fascinerade! Det tar liksom aldrig slut, ju mer man läser desto mindre inser man att man vet :-)

Vi kan ta frikoppling som ett exemepl - förut så var det ju bara en rent mekaniskt pryttel utan någon som helt "koppling" till något motorstyrsystem. Men vi numera har vi tex både "tändlåssystemet" (kan inte starta utan kopplingen nedtryckt) och Start&Stop system som är intresserade om denna pedal är nedtryckt eller inte. Och det är ju väldigt längesedan biltillverkade slog av bränsleinsprutningen till några eller alla cylindrar när man rullar utan gasapådrag (och bakhjulen driver runt motorn och därmed behöver man inte spruta in bränsle för att hålla igång motorn), men trycker man ned kopplingen så måste ju systemet ändra läge och gå igång och börja spruta in bränsle för att hålla uppe minsta tillåtna varvtal. Önskat tomgångsvarvtal är ju numera inte ett fast värde, så man kan inte säga vad tomgångsvarvtalet ska vara. Det beror på faktorer som motorns temperatur, status på olika kylanläggningskomponenter, elförbrukning med mera.

Och Lus har rätt, det finns MASSOR av mer information än vad som visas på instrumentbrädan. Om ni bara visste :-) En anledning är att vardagsföraren inte kan hantera all denna information - det börjar bli så mycket information så att man måste börja prioritera och sålla. Exempelvis åkte alla temperaturmätare ut för vardagsföraren vet inte vad det är och hur den ska användas. Blir det problem med någon temperatur kommer en varning upp om detta, annars ska föraren anta att allt är OK.
Skulle den visa alla felmeddelanden som uppstår i hela bilens system så skulle det plinga och blinka konstant i instrumentpanelen!

@Holcken89 : Men vilka felkoder läste Meca ut då!?!

@Holcken89 : Snälla! Lämna in den för felsökning ;-)
Autobahn eller NeedForSpeed kommer inte att köra med dig.
Har alltid fått mycket bra service på NeedForSpeed, även när jag kommit med något knepiga och märkliga saker (som när jag kom in med mina stötdämpare till min E30 323i).
Det låter lite som ett dåligt stift eller tändspole eftersom bilen rycker samt dör när man frikopplar.
Det borde generera felkod för misständning på en cylinder.

Det kan också vara så att bilen får för mycket bensin, som sagt det kan vara vad som helst.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Holcken89 : Hur gick det hos Autobahn / NeedForSpeed? Vad var felet och vad kostade det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.