AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.821

kolla en E46 M3 på blocket

sg
6
sgtprobe
M3 E46, manuell -04 coupé
Hejsan, Jonas heter jag.

Smugit omkring på det här forumet ett antal år nu och fått ovärderlig hjälp genom att söka på foruminlägg gällande problem och annat man kan få på bilar och sparat massor med pengar.

Nu har jag alltså tagit steget fullt ut och även registrerat mig. =)

Jag har i många år varit en BMW fantast (och även Porsche) men aldrig riktigt befunnit mig i en situation där jag känt behovet av att skaffa mig en bil (alltså av denna kalibern). Men nu är det alltså dags.

Jag har länge funderat på en M3 från E90/etc generationen, men har slutligen kommit fram till att min min egentliga kärlek ligger hos den sista naturligt aspirerade raka sexan som sitter i E46ans M3a.

Jag har ett tag nu sökt efter en manuell Coupé, gärna mitten av -03 och framåt, men varit mycket svårt att finna. Här om veckan dök det dock upp en importerad sådan på blocket (csp648) En Imolaröd skapelse.

Jag har redan varit och tittat på den en gång samt även haft den ute en kortare sträcka, blev kortvarig pga snöoväder tyvärr. Jag kollade allt det jag vet om dessa bilar, och den såg helt okej ut. Inga missljud från Vanos eller liknande heller. Dock har jag inte fått chansen att kolla hur den känns i bakvagnen ännu, men hoppas på att en till eventuell provtur köra ut på motorvägen och känna efter ordentligt.

Vad tror ni experter om den här bilen? Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om dess historik, det ser ju inte så farligt ut, men lite konstigt med byten så här sista tiden. Just nu står den på Brooklands AB i Helsingborg.

lite länkar:

Länk

Länk

Edit/

Glömde annons från blocket:

Länk
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Har för mig att bilen har varit uppe innan sök på reg nret
Om bilen kommer från England så ska den vara höger styrd?
sg
6
sgtprobe
Hejsan,

Jag har sökt men ej hittat något om den här på forumet direkt.

Bilen är vänsterstyrd från fabrik enligt VIN dock:

Steering LL

/Edit:

Chassinummer: WBSBL91010JP88471
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Det bästa du kan göra är att dra till Bmw och få ut ett utdrag från ispa light
sg
6
sgtprobe
Aha, okej. Kollade upp vad det var för något. Så de loggar alltså varje auktoriserat verkstadsbesök. Smart, då kan man kolla ifall servicebokens stämplar stämmer också.

Då återstår det bara att kolla om BMW Helsingborg skulle kunna göra detta på en bil man inte äger själv. Brooklands AB har säkert inget emot att man kollar upp bilen extra noggrant, och om de skulle sätta sig på tvären så vet man att något är skumt.

Tack för tipset.
Is
157
Isty
M3 e46 -02
Volvo V40 T5 Carbon Edition -16
M2 juli/aug
Hej sgtprobe! Kontakt mig på adam_andersson91@hotmail.com om du letar M3 e46 manuell, min kommer vara till salu så småningom, är du intresserad så kan jag ge info där :).

sg
6
sgtprobe
Hej Isty,

Tackar för erbjudandet, verkligen.

Jag snokade runt lite, men vet inte om silver är vad jag vill ha dock. Ser ju fin ut annars, om det nu är din -02a?

Sen är jag lite nojig och letar gärna senare årsmodeller. Rätt eller fel, men just nu resonerar jag så i alla fall.

re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Om jag förstod dig rätt så har det gjorts flera ägarbyten på sista tiden. Det måste inte betyda något alls; det är en biltyp som en hel del människor gärna äger en viss tid och sen säljer. Inte alltid av ondo. Ska man se det positivt så är det fler människor du kan ringa och höra om bilens skick. En före detta ägare har inte lika mycket för att ljuga om skicket som nuvarande ägare ju alltid har. (Generellt sett, inte något emot eventuell nuvarande ägare.)

Så kolla upp de tidigare ägarna och ring dem.
Is
157
Isty
M3 e46 -02
Volvo V40 T5 Carbon Edition -16
M2 juli/aug
sgtprobe: Inga problem :D

Korrekt, min silvirga som finns på garaget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.