AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.982

Hjälp med hemmaladdare för 330e

li
25
linnnet
318D -15
XC60 -17
Hej,

Om ett par veckor kommer vår 330e - och nu behöver jag lösa laddningsmöjligheterna för oss hemma.
Jag bor i villa och har parkeringsmöjlighet på tomten bredvid huset.

I dagsläget finns motorvärmaruttag tillgängligt utomhus.

Jag är total novis på det här med laddhybrider och vad som krävs för att de ska laddas - men efter lite googling och sökning på detta forumet så tror jag mig ha förstått att 330e kör Typ 2 kontakt och att det räcker med 16A 1 fas för bra laddning?

Motorvärmaruttaget utanför huset har jag aldrig använt - kan jag eg be elektrikern byta det mot en Typ 2 kontakt istället (förutsatt minst 16A 1 fas)?

Tack för hjälpen!
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Hej,

16A 1-fas är max vad 330e kan ta emot. Typ2 är interface till bil och medföljande kabel har ett vanligt uttag i andra änden.

Du behöver kolla vad motorvärmaruttaget är säkrat mot och om det är timer-styrt. Ligger det andra brukare på säkringen?

Förmodligen är det bara att sänka laddintaget till 10A (reducerad) i bilen och sen bara koppla in den medföljande kabeln i motorvärmaruttaget. 10A räcker gott och väl, batteriet blir fullt på kanske 5 h.
li
25
linnnet
318D -15
XC60 -17
Så medföljande sladd har en vanlig stickpropp i ena änden?

Gällande elen så är jag extremt okunnig där också - vet att motorvärmaruttaget är timerstyrt och att motorvärmaruttaget 'ligger på' 3st 'automatsäkringar' inne i huset.

Gällande brukare på säkringen är jag osäker på vad som menas - jag kör 25a i huset, och motorvärmaruttaget är som sagt kopplat in till elcentralen i huset där den går på tre säkringar - och inget annat än motorvärmaren verkar vara kopplat till dessa 3 säkringar...

5h låter ju helt OK, vad tror du det skulle bli med 16a?

Tack snälla för dina svar och hjälpen!
sa
275
sarli
I4 m50 G26
16A går inte på hemmaladdaren (vanlig stickpropp i ena änden ja). Den har tre inställningar. 6, 9 och 12A (valbart idrive).

Maxläget ska man nog vara lite försiktig med på vanliga 1,5mm2 kablar även om det "går/får/kan" att köra upp till 13A. Använd inte förlängningskablar/förgreningar, ju fler kontakter, ju större risk för härdsmälta/brand.

Över-natten-laddning så blir det fullt även på 6A. Att småladda på IKEA/McD etc känns inte så lönt, då får man äta länge och ha nära hem :)
li
25
linnnet
318D -15
XC60 -17
Tack för klargöranden!

Kommer att ha laddmöjlighet på jobbet också - dock troligtvis med Typ 2 uttag 'i väggen' vid parkeringen.

Innebär det att man behöver köpa ytterligare en sladd eller finns någon adapter?
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Då får du köpa en typ2/typ2 kabel. BMW har faktiskt en prisvärd och bra kabel för strax över 2000 kr. Med den kabeln kan du nå 16A om stolpen levererar det.

Jag har en wallbox 1-fas upp till 32A med tillhörande 5m kabel och integrerat handtag typ2 av märket Clipper Creek / Delphi. Fick aldrig tillåtelse att sätta upp den varken hemma eller på jobbet så jag sålde i3:an tillslut. Fick med en rejäl stolpe också. Ge bud för avhämtning i GBG :) Bild på wallbox finns här: Länk
Verdi
Ha inte en lång sladd upprullad inkopplad till bilen. Blir lätt för varmt då. Risk för brand.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ett 1-fas motorvärmaruttag ligger på en säkring. Det är bara 3-fasanläggningar som har tre säkringar.
Håller med Verdi. Korta och oupprullade kablar när man ligger på över 10A.
Många kabelvindor brukar palla 2300W utrullade och 900W upprullade. (värmesäkring).
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kan tänka mej att det är draget med 5G2,5 och säkrat 3x16A om det sitter nån sån här. Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hur ser uttaget ut?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
li
25
linnnet
318D -15
XC60 -17
Hallå,

Jag ska ta en bild på dosen efter jobbet idag! Men det se rinte ut som en sådan kapslat hållare - snarare som en vanlig IP-klassad timer inte heeelt olik den här Länk

Elektrikern jag haft hemma tidigare pratade jag med idag och han sa att vi enkelt kunde dra ut 16a 1 fas till motorvärmaruttaget.
Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
Be elektrikern se över installationen till uttaget du har. Ta bort timern och dimensioner för 16A (2,5 kvadrat kabel och ett bra uttag).
Då kan du ha bilen ställd på "hög" (12A) laddning utan risk. Om du dessutom har laddning på jobbet (16A) så kommer du att kunna köra 4-5 mil om dagen på el (på två laddningar).
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Du bör väl rimligtvis ha fått ett erbjudande om att installera förstärkt laddstolpe när du beställde bilen, fick du inte det?
li
25
linnnet
318D -15
XC60 -17
Nix, vet inte om det hade med att det var en tjänstebilsförsäljning att göra?
li
25
linnnet
318D -15
XC60 -17
Har inte kommit ihåg att ta kort på den timer-motorvärmaren jag har hemma än.

Dock läste jag i tjänstebilsspecen att den sladd som ingår i 'mitt paket' är: Laddkabel för publika laddstationer

Men det är alltså med stickproppp?
Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
En kabel med vanlig stickpropp ingår väl alltid?
Sen kan man nog få med en annan kabel antingen genom avtal eller om man lägger till den i beställningen men man får ju betala för den.
Jag fick inte med någon sådan och ser inte behovet av en sådan heller. När jag varit bortrest har jag antingen använt kabeln med vanlig stickpropp eller i något fall hade laddstationen en fast kabel.
li
25
linnnet
318D -15
XC60 -17
Fick tydligen med 2 kablar. 1 med stickpropp och en med typ 2 kontakt =)
Så det jobb jag ska göra är helt enkelt bara att se över motorvärmaruttaget ov ev, höja det till en mer 'arbetsvänlig' nivå.... Tack för all hjälp!
Innan du ringer elektrikern kan du ju testa med den vanliga sladden och köra med låg strömstyrka. Tar 6h men är perfekt att göra över natten.
För min del har det fungerat fint efter att ha provat ett antal olika stickkontakter i olika miljöer.
li
25
linnnet
318D -15
XC60 -17
Tack men motorvärmare-uttaget behöver ändå renoveras upp. Det sitter för lågt (och jag har småbarn hemma) samt att det inte är pet-säkrat....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.