|
|
|
|---|---|
|
Hej. Dags för min första bmw service på min 320d x-drive,drygt 6000mil har den gått nu..(servad innan min tid som ägare förstås). Då jag inte haft bmw innan så vill jag höra med er,var gör ni service? Ringde nyss bavaria,och där var det fullbokat(danderyd och solna) 1-1,5 månad framåt!! Brukar det vara så?? Är väl olja och filter och bränslefilter m.m på denna 6000mila service,7054kr sa dom att det kostar iaf.. Så,min fråga,har ni förslag på andra bra bmw service ställen? Kan även åka en bit om det behövs. | |
|
Autotjänst Vogel, Länk de gör mest Porsche men en av deras mekaniker är BMW-intresserad. Tysk ordning, lämnar en skön mersmak. Har bara provat en VW med ett problem två verkstäder innan inte kunde lösa. Lösning i sig visade sig vara enkel och prisvärd. De ska få ta BMW:n framåt våren. Mvh Asken |
|
| Tack för snabbt svar. Finns det NÅN nackdel att inte serva på auktoriserad bmw verkstad då bilen är -13 årsmodell? Tänker garantier eller annt tjafs... | |
| Kan andra än BMW få in servicehistoriken i idrive? | |
|
Novation i Uppsala. Motorskadegarantin i försäkringen kräver service enligt intervall utförd av auktoriserad verkstad - dock ej nödvändigtvis av märkesverkstad. Rostskyddsgarantin kan också kräva att denna punkt explicit bockas av i protokollen. Har diskuterats i andra trådar runt e-serviceboken, verkar som att Mekonomen(?) kan få in i e-boken? |
|
| lämnar in min f10 2014 på bw motorteknik uppl,väsby.han får in i i-driven.senast byte belägg fram.verkar väldigt seriös dessutom .nu har jag bara lämnat in 2 ggr plus imorgon men googla på verkstaden | |
| Många bra tips här,kul. Jag åker gärna till nån icke bmw vekstad pm det känns rätt,men är lite tveksam då jag är osäker med garantier och om dom får in i i-drive vad som gjorts.. Men kom gärna med tips och ide'er. | |
| Fel ände i stan för dig men den enda verkstad jag använder mig av, o då är jag rätt "kinkig"... Länk | |
|
Novation i Uppsala. Auktoriserade och engagerade. Jag har använt dem i 15 år sedan jag tröttnat på fuskjobb i Solna. Alternativt så servar jag själv. Bokar du en morgontid så fixar de bilen medans du väntar. **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Ja mekaniker utanför BMW kan få det loggat i i-drive, med rätt tekniknisk utrustning såklart. De som är auktoriserade kan även skicka info till BMW så att det finns med i deras databas om man skulle vilja slå på sitt regnummer hos BMW i framtiden. |
|
| Jag ser väl ingen direkt anledning med att serva på en Porscheverkstad direkt, men jag ser ingen superanledning att just serva på en BMW-verkstad heller. Det enda som är viktigt är väl att verkstaden har en sådan nyckelläsare så de kan läsa av servicebehovet, men det har väl de flesta även icke BMW-anslutna verkstäder numera. | |
| Tack för alla svar! Novation/bavaria i uppsala får det bli,bokat nu tills nästa ledighet/möjlighet.. Jag är väl lite löjlig kanske,för en ynka service,men för mig är det viktigt att det känns bra o rätt.. Med mina mercedes har jag provat åkersberga,veho segeltorp,bernats bil,mb danderyd och mb service högdalen.. Så hoppas novation uppsala blir bra nu;) | |
|
Angående BMWs databas, finns det ens en sådan? Min bil är tidigare servad på Bavaria och när jag jag igår ringde Bilia i Segeltorp så kunde han inte se servicehistoriken. Han sade att de bara kan se vad som gjorts med bilen inom den egna kedjan. De skulle alltså behöva läsa av nyckeln för att överhuvudtaget veta vad som behöver göras på servicen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.