AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.402

Batterival - Varta, Bosch eller Energizer.

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Funderar på att köpa nytt batteri. Sitter ett bmw orginal (varta) 80 Ah AGM batteri i nu.
Bmw vill ha 3800:- för ett nytt batteri + monteringskostnad och programmering ca 700:-
Därför ska jag spara mig en dryg tusenlapp och köpa batteriet själv.

Ett Varta (F21), Bosch (S5A11) eller Energizer kostar mellan 2400:- och 2800:- och när man googlar lite grann så blir man lur på att de tre märkena har en och samma tillverkare.

Johnson controls ligger enligt vad jag kan se bakom Varta, och även Bosch enligt vissa källor.
Min lokala batterisnubbe som säljer Energizer hävdar att de görs i Tyskland av Bosch.
De tre märkena har identiska mått, specifikationer och utseende - enda skillnaden jag kan hitta är etiketterna.

Någon som har någon information som tyder på att det inte skulle vara samma tillverkare?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lite intressant läsning:Länk

Jag köpte F21 förra vintern det funkar änsålänge ;-) Bra pris,gratis frakt!:Länk. Åk till en mindre verkstad som har autocom eller liknande o få det reggat tar 2min för 200:- ;-) Eller om någon i din närhet har inpa så funkar det ypperligt o regga batteriet med det programmet. Voilà money saved! :-))
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Biltema har också AGM-batterier - kanske också är från samma tillverkare?
Länk 1649:- för 80Ah
Jag såg en test för ett tag sedan där Banner fick bäst betyg.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Detta?Länk. Icke AGM batterier dock!
Biltema AGM 80 Ah, 4 års garanti och dessutom en generös bedömning om det skulle bli aktuellt, 1649 kr.
Håller helt med steifan.

/Lennart
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Jo @gaspo läste den artikeln tidigare med uttalandet från Johnson Controls, så man kan väl utifrån det anta att Bosch och Varta tillverkas i samma fabrik, och förmodligen även Energizer. Finns ju knappast tre fabriker i Tyskland som tillverkar identiska agm batterier...

Biltemas batteri ser dock annorlunda ut till utseendet (handtaget bla) och har inte identiska mått med Bosch, Varta, och Energizer så det är knappast från samma tillverkare.

Blir nog helt enkelt att välja det batteri av Bosch, Varta eller Engergizer som man får bäst pris på. Voltpower som du rekommenderade @gaspo verkar ju ha bra priser - såg att de dessutom hade Varta F21 för 2195:- fraktfritt (via en blocketannons)

Månntro om det är överkurs att börja kolla tillverkningsdatum på batteriet man köper - så man får ett så färskt som möjligt...?

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

För info om någon vill veta, så fick jag mailsvar av Varta Tyskland idag, som bekräftade att både Varta F21 AGM och Bosch S5A11 AGM tillverkas av Johnson Controls och är helt identiska.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Varta är väl lite allmänt original till BMW? För er som inte vet det så ägs Varta av familjen Quandt, som ju är huvudägare i BMW.
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Om du hade skrivit ditt inlägg 2001 så hade det varit ett korrekt inlägg @AlexanderK

Varta bilbatterier köptes upp 2002 av Johnson Controls, som alltså även tillverkar Bosch och Energizer @AlexanderK
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
För info så gäller samma prisdifferens på batterier som övriga reservdelar när man handlar direkt från Tyskland. Missa inte det! :)
T.ex här finns Varta F21 för 156€ + 20€ frakt hem till dörren. Länk
Finns säkert ännu billigare shoppar.
Jag köpte Varta AGM E39 förra våren till min Z4 och är väldigt nöjd.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det brukar inte gå att skicka blybatterier med flytande syra från Tyskland?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Jag köpte ett batteri från Tyskland för några månader sedan och det var inga problem.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
AGM har icke flytande syra:Det finns två typer av blybatterier, dels fritt ventilerade batterier, dels ventilreglerade batterier. Fritt ventilerade batterier är mest vanligt förekommande och de kännetecknas av att de har fri flytande elektrolyt/syra i cellerna. Ventilreglerade batterier är uppdelade i två olika typer; AGM och Gel. Båda dessa innehåller inte fri flytande elektrolyt/syra. I AGM är syran uppsugen i en glasfibermatta och i Gel finns syran i form av en gelé.
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Uppföljning:

Blev att jag beställde ett Varta F21 (dvs samma som sitter som original i bilen) från Länk Mycket nöjd, snabb frakt, väl paketerat och bra pris. Batteriet var tillverkat för ca 3 månader sedan. Pris 1800:- inkl. frakt.

BMW fick montera och registrera det. De tog 690:- för detta. Tjänade alltså 2000:- på att göra på detta vis, motför att låta BMW beställa och ta betalt för batteriet. (De ville ha 4500:- för batteri och montage/reg.)
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Var så god! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.