AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.109

320d -10 svarar inte på gas helt plötsligt

sc
2
scz9
320d Touring Dynamic -10
Tja! Har lite problem med min 320d -10 manuell

När jag kall-kört bilen till t.ex en träning och ska åka hem igen efter 1,5h så kan bilen börja hoppa och vill liksom inte svara på gas riktigt. Detta händer alltså titt som tätt, ibland kan den gå helt felfritt. När jag dock kört ett tag så bilen är varm så händer det aldrig.
Ibland kan även motorlampan poppa upp, men den försvinner när jag kört en längre sträcka och startar om bilen.

Lämnade in den på en verkstad över helgen när motorlampan lös och den hade larmat för EGR-ventilen. Så killen på verkstaden gjorde rent de rejält och sa åt mig att åka ut och testa idag -Måndag. På vägen från verkstaden till jobbet (cirka 3km) funkade den helt prefekt. Detta var cirka kl10.
Senare ungefär kl12 skulle jag åka på ett ärende, jag kom då ungefär 1km så började bilen hoppa och varvmätaren gick upp/ner på 4ans växel på ungefär 1700 varv. Jag växlade ner till trean men den fortsatte bete sig. Så jag stannade vid en busshållsplats och började filma hur den betedde sig, länkar en video. Vad kan detta bero på?

Detta är när jag stannat vid busshållsplatsen, här tillåter den knappt mig att köra iväg. Notera även att den tuggar lite på startmotorn när jag startar om den, vilket den aldrig gör annars. Det slutade med att bilen började funka som vanligt igen och jag fortsatte mitt ärende.

Ber om ursäkt om det verkar luddigt, typ första gången jag lägger ett foruminlägg. Tusen tack på förhand!

tv
73
tvalkoppen
2002 Touring -73
320d Touring M-sport -10
Min har haft liknande problem att bilen gick dåligt/bra dåligt/bra så när dom kollat i datorn på verkstan så hade egr-ventilen larmat för fullt öppet några ggr så dom rengjorde och smörjde den, sen gick bilen som vanligt. Detta var förra vintern. Kostade 900:-
Hoppas det är så lätt

sc
2
scz9
320d Touring Dynamic -10
Tack för ditt svar tvalkoppen!

Aah verkstan gjorde precis samma sak på min, hämtade den idag men problemet kvarstår! Han skulle kolla spjället på fredag sa han. Han tog 1500:- för det pga helgarbete. Min ligger dessutom ute på annons så vill veta problemet så snabbt som möjligt, vill inte sälja iväg den som den är nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.