AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.733

Felsökning ger inget resultat, byta ventilkåpa (vevhusvent inbyggd) på chansning?

Sida 1 av 2
Hej,

Jag har "tappat tråden" lite, hade ju en tidigare tråd om min bil, men det får bli en ny.

Bilen:
525i N53

Felbeskrivning:
Bilen går "ok" vid körning, men så fort den får gå på tomgång blir den enormt orolig. Dessutom uppstår ett väldigt kraftigt vakuum i ventilkåpan. Det går att lossa oljelocket, men det är knappt. Det är alltså värre än en dammsugare.

Vid kallstart går den bra så länge motorn har den förhöjda tomgången. När detta stabiliserats inträffar alltså det ovanstående.

Noterbart är att jag har lite oljesöl på motorns framsida, verkar komma från utbyggnaden som huserar oljefiltret. Kan detta vara en orsak i sig, eller är det mer troligt ett följdfel från det kraftiga undertrycket?

Gjort nu:
Jag har tidigare lämnat in min bil för felsökning hos BMW. Inget uppenbart fel kunde konstateras, utan dom bollade ärendet vidare. Tyvärr gav det inget riktigt resultat. Nästa steg i vad som förhoppningsvis är rätt riktning är att byta ventilkåpan som alltså innehåller vevhusventilationen.
Nu har BMW varit lite svåra att få tag i, så medan jag väntade på svar från dom tog jag bilen till en annan firma i Sundsvall.

Tyvärr har inte heller det gett något resultat, men han är däremot inte så säker på att det har med vevhusventilationen att göra.

Gjort tidigare:
Spridare osv är bytta. Tror inte det är dessa igen, då felet inte upplevdes på samma sätt.

Så, jag måste bolla frågan lite här, vad tror ni? Ska jag byta ventilkåpan (vevhusventilationen) ändå på chansning? Eller tänker jag fel om att detta kan bero på vevhusventilationen?
Jag hoppas att det stämmer att den är inbyggd i ventilkåpan på n53, annars är jag ju uppenbarligen ute och cyklar.

Måste få till det här nu, ska ju inte vara omöjligt att få till en bil... :)
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Så mycket undertryck ska du inte ha.
Här finns info om bl.a ett test som kan göras:
Länk

FAF
Super!

Har faktiskt stött på den sidan tidigare, men jag har missat att han gjort ett test. Jag tolkade det som att han bara tagit några bilder. Så kan det gå..

Men, har N52 och N53 samma konstruktion gällande vevhusventilationen?
(Ska googla lite, men skriv gärna en rad ifall du eller någon annan vet)
Hej,

Har jobbat vidare lite med mitt problem.
Gjorde inget test eftersom jag inte fick till det på något bra sätt.

Men, däremot beställde jag lite delar från Ryssland, dvs ett nytt membran och ett nytt lock ifall jag skulle sabba det gamla, för att kunna byta membranet på ren chansning.

Det blir nog bra det här, det visade sig nämligen att det gamla membranet var sprucket. Däremot lyckades jag sabba plasten lite när jag tog bort locket, så det blir till att bygga upp väggen med epoxi på något sätt.

Det får bli ett projekt för morgondagen.

Jag lägger upp lite bilder på hur det ser ut, och förhoppningsvis kommer jag ihåg att uppdatera med resultatet om jag får till detta på ett bra sätt.

Ifall någon läser detta och måste göra samma ingrepp kan jag meddela att varmluftpistol och stämjärn var en bra kombination för att få loss eländet.

Clips osv rök ganska fort tyvärr, men det går nog att rädda om man värmer dessa så dom är mjuka hela tiden. Det missade jag.

Länk
fa
8
fadeaway
530i Touring -08
Hej,

såg precis denna tråd och jag har exakt samma fenomen på min 530i N53 med väldigt orolig tomgång och väldigt högt vakuum i oljelocket. Har själv gjort en hel del felsökning och också landat i att det måste vara fel på membranet så jag väntar redan på delar (membran + aluminiumlock) från vanos-bmw.com.

Inser att det kommer bli lite spännande att få loss det gamla locket, speciellt som det sitter lite illa till. Men har läst en del andra tips om att värma och knacka försiktigt med hammare etc så jag hoppas det skall gå..

Väntar med spänning på att höra om det löste ditt problem samt ta del av ännu fler tips!

Mvh
Niclas
Tjena!

Ja, det ska bli spännande att se vad resultatet blir.
Jag bröt ju sönder lite material på den del som sitter i ventilkåpan, sånjag håller just nu på att bygga upp med nytt material där, stålepoxi från biltema. När jag kommit upp i rätt höjd har jag tänkt ta dremeln och slipa till rätt form.
Tar nog någon dag innan jag hinner fixa det dock.

En rekommendation när du tar bort locket.
Knacka lite som du sa själv, och försök hitta var skarven är. Knacka in ett stämjärn där lite försiktigt så blir eet ganska lätt att bända. Mycket bättre än med mejsel eller kniv. Och värm som sagt också.

Min bil har gått ca 20k mil och är från 2008, men plasten känns ändå ok så det borde gå bra även för dig!
fa
8
fadeaway
530i Touring -08
Nu har jag plockat isär min bil och jag måste säga att det var ett jäkla meck att få loss locket utan att ha sönder för mkt. Det satt väldigt hårt och jag lyckades ta sönder en stor del av ena kanten. Ser ut som det var precis där din också gått sönder. Väldigt oklart om jag lyckats få loss locket över huvud taget utan att offra denna kanten dock, då det satt fast ordentlig i den halvan som är mot vindrutan. Fick till sist bänt loss denna genom öppningen där biten lossnat..

Clipsen lyckades jag bevara men fick sen såga bort dem för att mitt nya lock skulle få plats ordentligt. Clipsen fyllde ju heller ingen större funktion då de inte alls höll fast locket som var plastsvetsat fast i ventilkåpan. Användes nog mest vid monteringen för att hålla det på plats.

Jag plockade dock loss delen som satt kvar i locket och limmade fast denna med superepoxy så jag hoppas det skall hålla.

Det var ganska mkt olja där vilket förklarar min ngt höga oljeförbrukning och även mitt membran var sprucket och väldigt sprött rent allmänt. Hög tid att byta!

Sen så monterade jag det nya aluminumlocket med silikonlim som tätning och fastsättning och detta håller nu på att härda tills i kväll då jag skall testaköra lite. Håller tummarna för att problemet är löst och min lagning håller...

Tog lite bilder som ligger här: Länk
Haha, roligt att du har kört om mig :-)

Jag är faktiskt inte klar hur löjligt det än kan låta, men jag har haft lite annat som kommer emellan och inget behov av bilen.

Satte ihop mitt provesoriskt igår dock och lät den gå på tomgång i ca en kvart. Fungerade helt ok hittills. Ska täta med silikon jag med och se till att det sitter, sen blir det en provrunda.

Håller tummarna! :-)
fa
8
fadeaway
530i Touring -08
Satte ihop bilen ikväll och gjorde en ordentlig testkörning. Såhär långt var det en stor succé!

Redan direkt uppförde den sig bättre men var inte helt hundra vid första tomgången efter omstart med lätt varmkörd motor. I detta läget stannade den dock tidigare i princip varje gång. Nu var den endast en aning ojämn och övergående.

Dock så läste jag att ECU:n måste lära om sina fuel trims som blivit lurade av läckaget innan och mycket riktigt. Efter en rejäl motorvägstur, där bilen kändes klart kraftfullare än innan vill jag tillägga (!), så var tomgången helt klockren när jag stannade. Tror aldrig den varit så jämn och fin under de åren jag ägt bilen.

Loggade även med Torque-appen och både long och short term fuel trims höll sig runt nollan och air fuel ratio såg nu helt normal ut.

Nu hoppas jag bara att allt håller i sig framöver...
Superkul att höra!

Jag gjorde min tätning idag, ska försöka sätta ihop den imorrn.

Håller tummarna jag med!

Roligt ifall det här håller, får nästan lägga in det som ett mektips isf.

Då kan jag meddela att även min operatin var lyckad, nu håller jag bara tummarna för att det sitter ihop som det ska, annars är det ju åtminstone lätt att lista ut var felet ligger!
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Hej ! på er! jag har samma på min E91 LCI N53 (och hör o häpna en N53 som rullat snart 26k med endast baklager och detta membran som fel :D )! väntar på mitt nya membran och lock (var så dum o beställa bara ett membran med nå då har jag 2+1 lock):) skönt att höra att det löste sig för er :D tack för tipsen om att hålla plasten lite varm! men det löser nog sig :D skönt att skruva i något annat än dom där jävla lagerna,stag,pressningar,handbromsbackar o skit :D
ku
134
kurdoo

525i -07 E61 LCI
Hej!

Jag har monterat dit ett membran och aluminium lock och bilen går bra.
#Fadeaway! Varför täta aluminiumlocket med silikon? membranet tätar ju?
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Härligt 😁 gissar att det är mer av en "sitta fast historia" än att täta, hoppas jag då 😊. Jag tänker så bara superlimma locket lite lätt så den sitter 😁
Jsg såg på you tube en använde ett verktyg som man har till att byts cuckel däck med en liten plast patt pinne med lite böj i spetsen. Den öppnade han clippsen med på locket
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Hej, jag har också en n53 med dåligt membran. Har beställt nytt från vanos-bmw.com men de hade inget lock där. Frågan är om man ska beställa lock från bersa-tools.ru eller chansa på att få av det i ett stycke.
Lossade ni bränsleledningarna som går på bägge sidor om locket? Bör ju bli lättare att komma åt då men sen ska de dit igen med rätt moment och det är ju inte så lätt.
Har era lagningar hållt? Eller ska man gå direkt på ny kåpa?
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Köp lock då alla svarta plast lock är till n52 och andra motorerna(men det står till n53) Jag köpte ett alu lock med små skruvar man drar åt.
Det är nog ganska stor risk att något spricker när det tas isär. Men det kan ju ändå gå att återanvända delarna.
T.ex. kan du ju bygga upp kanterna med epoxi eller liknande om någon del bryts loss. Till och med locket borde ju gå att laga om det inte går sönder totalt.

Jag har inte kvar min bil, men den höll ihop så länge jag hade den, och jag har sett den på gatorna flera gånger sedan dess, så det verkar vara ok. Utgår från att den inte skulle ha klarat besiktningen annars.

Även om det skulle behöva göra om proceduren igen känns det som att insatsen är värd besväret.

Just ja, jag tog inte loss något särskilt runt om, däremot skyddade jag delar när jag slipade till min lagning så jag inte kom åt rören alltför mycket med oöika verktyg. Vill minnas att det gick bra att lägga ett hammarskaft på olika ställen också för att ha något att häva emot när jag bröt isär locket.

Tänk på att värma innan så plasten inte attackspricker i kylan :)
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Hittade alulock med skruvar nu på vanos-bmw och har beställt. Känns som en prisvärd försäkring om det gamla skulle knäckas.
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Den kommer knäckas 😁 för den sitter som fan. Jag provade vara snäll mot locket men tillslut tog jag kniven och började bryta lös.
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Vill bara uppdatera denna tråd med att det inte funkade på min bil. Membranet från vanos-bmw var alldeles för tjockt vilket gjorde att det inte tätade alls på tomgång. Det ska ju sugas ner och täppa till hålet ut mot insuget när man har max vakuum (tomgång). Så efter att ha kortat den rostfria fjädern i flera omgångar tills det knappt var någon fjäder kvar, provade jag att limma dit membranet utan fjäder. Inte ens då blev det helt tätt, det låg och visslade och släppte igenom luft. Jag hade locket av så jag kunde verkligen se vad som hände. Dessutom kan jag ju inte lita på att det gör vad det ska även om det skulle hålla tätt på tomgång eftersom fjädern som ska hjälpa till att öppna inte längre finns kvar. Fjäder och membran är ju anpassade efter att stänga och öppna vid vissa tryck.
Så jag har nu beställt ny ventilkåpa + nytt ventilationsrör. Bittert att inte BMW säljer repsats till detta obligatoriska fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.