|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte kika om någon har några bra idéer hur jag ska gå vidare... Har en 540 e39 från år 2000 som misständer och går ryckit/ojämt på tomgång såpass att hela bilen gungar i sidled med takt av motorn. Lyssnar man bak vid avgassystemen låter det nästan som en fiskebåt med tändkulemotor. Har bytt ventilkåpspackning då det var lite olja i tändstiftshålen, satt i nya tändstift och provat byta spolar med min andra 540 som går bra! Mätte bränsletrycket på fuelrailen till 3bar Har BMW scanner 1.4 och INPA (dock inte så bra koll på inpa!) men får ej upp DME boxen på datorn. Får dock upp automatlådan som jag har fattat det ska ligga på samma "lina" som DME Hoppas någon har något bra tipps! mvh | |
|
Kör du diagnosen via ditt runda uttag i motorrummet? Mvh Ola |
|
|
Äldre M60 snurror har ofta problem med membranet i insugets bakkant, det ger denna typ av problem. Värt att kolla upp. Det kan också vara dåliga tändspolar som spökar, testa att koppla bort en åt gången när motorn går på tomgång, då märker du om någon är dålig. Hittar du en dålig så flytta den till en annan cylinder och se om felet följer med, då vet du att den är dålig. Det är några erfarenheter från min tid med BMW V8 för tio år sedan. // Magnus |
|
| Började den gå ojämt efter du bytte ventilkåpspackningar? I såfall kan det vara någon kontakt till spridarna som inte gått ihop riktigt. Råkade ut för det själv när jag bytte på 540in som jag hade./Stefan | |
|
Tack för alla svaren! Kör diagnosen via runda i motorutrymmet ja! Även provat via obd kontakten, men där får jag inte upp många moduler! Får upp DME-boxen på min andra 540 när jag gör samma procedur! Tändspolarna borde det ju inte vara då jag nu kör med de som ska sitta i min andra 540, som går bra! Dock kan det ju vara något annat fel som gör att tändspolarna inte tänder! kanske inte får nån signal!? Vågar man rycka ur tändspolarna? Läste någonstans att det inte var bra för slutstegen i motorstyrningen, så har inte vågat testa! Ska kika på membranet!! Bilen gick dåligt när jag köpte den! Försökt lyssna på spridarna, och tycker alla "tickar" men kan ju vara stopp i nån! Så tänkte skruva ur alla nya stift och kika om man kan se om nån cylinder kanske går torrt? Bilen följde egentligen med som reservdelsbil, men eftersom den är i rätt bra skick, förutom att den går dåligt och bakluckan är uppäten av rost så tyckte jag att det vore kul om man kunde rädda den, om man inte behöver lägga ner en förmögenhet! Tycker framförallt det är kul och intressant att försöka få igång den! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.