AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.083

X5 E70 11-13 värt att skaffa?

Tr
5
Traxton
X5 E70 2013
Hej! Kevin här, som rubriken säger så har jag börjat kolla på några BMW X5or E70 modell från 2011-2013

jag har har ingen erfarenhet av X5orna och undrar om det finns några här som äger dessa stora vackra bestar? vad ni tycker om dom för/nackdelar BMW skriver t.ex. att den ska dra 0,7 milen blandad körning, stämmer detta eller är det närmre 0,9 t.ex.?

jag har tittat ut 2 stycken jag kollar på och undrar vad ni tror om dom? har dom rätt utrustning eller saknas något viktigt?

Länk

(2013)

Länk
Denna bilen undrar jag vad dom menar med *Ljuspaket *Sportfjädring betyder det att den har bättre belysning och är hård som en stålbalk när man kör i ett fartgupp?
(2011)

hur stor skillnad är det mellan en 2011 och 2013 tro är det något att anmärka?
ni får ursäkta svamlet då jag inte riktigt har full koll på vilka frågor som är viktiga
själv lutar jag åt 2013 modellen, förlusten av glastaket går att överleva och färgen kanske inte är världens snyggaste men den är långt från ful :)

Till er som äger en X5 E70 modell, har ni uppmärksammat några större nackdelar som rost problem? El eller höga bränsle/reparations kostnader (av det normala som t.ex. däck, bromsar ect)

tusen tack på förhand!
Mvh
Kevin
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej

Jag har en 2010 35d
Underbar bil, bra kombination av komfort, körglädje, lastutrymme och framkomlighet.

Min drar enligt fabriksuppgift 0,83 blandat men drar prick litern blandat. Min körstil är nog hyfsat normal. Idag absolut proppful med packning(tungt med mat och bira för en vecka i fjällen samt maxad packline 90) så drog den 0,99 Sollentuna-Idre.

Det som slits är länkarmar och bromsar fram då det är en tung bil. Däcken kostar en bra slant att byta, 2500 styck i snitt. Är inne på min andra X5 och kan konstatera att de är ganska dyra att äga. Men för mig är det sak samma, de är fina bilar.

Det är vad jag vet inga skillnader mellan 2011 och 2013 vad jag vet. Facelift kom 2011.
Hej,

Lånar tråden lite. Är också på jakt efter en X5 E70 men lite osäker på vad man ska titta efter, vilken motor man skall ha etc. Vilken utrustning är måsten på en X5?

Tacksam för svar.

Mvh Patrik ny på forumet

Tr
5
Traxton
X5 E70 2013
Tja! Till att börja med ber jag om ursäkt för stavproblem, är på mobilen så kommer trycka på fel knappar förr eller senare, för det andra så tittar du nu på en Legendarisk bil!
Min X5a var i första länken, en 2013 modell 3.0d "minsta" motorn disel och den har skinnsäten, ratt värmare, hifi, elstol, el ratt, ratt värme, adaptivt chassi. Bland saker jag inte kommer ihåg i huvudet, innan hade jag en bmw 525ia 2002 touring på 192 hästar kontra denna 2tons beast på 230-250hästar beroende på var du kollar och om du ser till fakta siffror eller effektsiffror turbon hjälper till med, och låt mig säga att min förra bil känndes som en sparksycel, slö, trött, tung att svänga, X5an är otroligt lättstyrd och svarar något åt helan med gasen, även bromsarna är gudomliga på dom, fick bromsa för en räv första veckan jag hade den, från 100-0 fort nog för att jag skulle få hämta lungorna från rutan och matlådan på golvet, komforten i bilen är oslagbar, bättre än en biosoffa, en 8växlad auto låds växlar så lätt att du aldrig känner växlarna om du kör normalt, din fråga om måsten är nog personlig, 2 saker jag kan säga som är ett måste för mig är 1, adaprivt chassi du kan ta kurvor hårdare jämnfört med en X3a utan adaptivt, och det känns ändå mindre i X5an än X3an, det ska göra så bilen blir svårvält vilkdt är skönt att veta, det andra är om du gillar musik, HIFI är riktigt bra ljud, men avsaknad av Equaliser gör att det oftast låter avskyvärt, fått skaffa en spelare med bra EQ på mobilen och nu åker man med gudomligt ljud och Hifi paketet har en subb under båda framstolarna om jag fattat rätt, god rump massage,
En sak som är lite meh på bilen är helljuset, har köpt ljusramp och allt för montering, och om du tänker lika, lämna aldrig bilen till Holmgrens, 2000kr för 30min kabel dragning och en ursäkt "vi kan inte montera en ljusramp" på måndag hoppas jag mekonomen lyckats där dom misslyckades :)

För övrigt? Bilen är en gudagåva, den är hög och underbar att köra, parkera i garaget är en skräckupplevelse dock, med speglar utfällda om du har snäppet small garageport,
Med lite vänjande och parkeringsensor läran så är parkera denna bäst ruggigt smidigt ända rädslan är att få en dörr i sidan och att ta sig ur bilen på en trång parkering kan vara en liten utmaning, men den har gott om lastutrymme, och personer där bak åker lika bra som fram i vanliga bilar. Tvätt och hjul byte är ett helvete dock, däcken ca 45-50kg styck och hur lång man än är, är man kort i rocken när man ska tvätta taket :-D men det är ljuva problem jämnfört med vad du får av bilen, en 3.0D landsväg körning snittar runt 0.85 (2013 års modell med ca 19-20k mil)
Har du mer specefika frågor så är det bara att hojta till

/Trax
Förälskad X5 ägare
Tack för ett snabbt och bra svar.

Ute efter någon som gått runt 10 -13 000 mil, något man bör titta efter? Hur är det med service, någon stor kostnad som dyker upp vid dessa mil?
Tr
5
Traxton
X5 E70 2013
Kan tyvärr inte svara på om det kommer någon större service, tror inte det men är inte säker, min gått närmre 20 och inget sett än utöver det vanliga, och har ej hunnit lämna den på service än så vet ej men räknar med några tusen, har fått fram bromsar och skivor kostade lite mer än på kombin, men kontra kombin så är dom här fan så mycket större så mer matrial för pengen så att säga och bilen säger att dom ska hålla 70,000km, olja varje år eller 2000ish mil antar jag kvoten är, byt årligen innan dock och kommer anpassa mig till bilens önskemål :) men nej tror inte att en X5a är så väldigt dyr jämnfört med en jämnlile i 530 området Givetvis finns det ju mer ovanliga/unika fel på alla olila modeller soms kan uppstå men standard tror jag ej är dyrt,
Bästa jag kan säga är jämnför delar på mekonomen, använd en bil som du har nu tex och sök på reservdelar sedan kolla på em x5a du vill ha och jännför med dens nummerplåt på reservdelar :)
Sluta snåla och köp en 4,8.. Sjukt trevlig bil med sprotbilskraft!
Ja, dyr att köra, men skatten är billigare och så får man tillbaka så mycket glädje av både ljud och kraft..

///Micke
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Vid ungefär 12-13 tusen mil bör en större service infalla som innefattar:

Oljeservice
Byte av kupéfilter
Bränslefilter (för diesel) tändstift för bensinare är var 8 tusen mil har jag för mig
Fordonskontroll
Byte av bromsvätska görs med tidsintervaller på 2 år har jag för mig

// Jonas
Okej, tack för bra svar.

Gällande utrustning, hur mycket är active steering värt samt adaptive drive?

Är det a och o att måste ha dessa två? Eller är skicket och milen viktigare?

Hej,

Nu stolt ägare av en X5, en fantastiks bil. Dock har baklyktan lagt av som sitter på själva bakluckan. Fick höra från BMW att bara lampan går på ca 2500 kr. Någon som har erfarenhet av att köpa en ej original? Hittar lampor för runt 1000 lappen nämligen.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Köp på skroten.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Lite sent svar så lysena är säkert åtgärdade redan...

På min var det kontakter som var av-ärgade. Bytte kontaktplattan och lödde ihop kablarna så funkade baklysena igen.

Så, plocka ner inredningen på luckan så kommer ni åt lysena och så ser man rätt enkelt om kontakterna är av.
Lampan är åtgärdad sedan tidigare, men tack ändå :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.