|
|
|
|---|---|
|
Behöver nu er samlade kunskap för att kunna lösa mitt problem! Bilen är en 525 iA -04 (E61) som plötsligt börjat dra ur batteriet. Allt började med att glasluckan öppnade sig och jag bytte då kontakten. Allt var frid och fröjd men plötsligt vill bilen inte gå ner i sleep mode. Gjorde lite felsökning men gav upp och lät en auktoriserad BMW verkstad göra en energidiagnos. De kunde konstatera att bilen inte gick ner i sleep mode och drog ur batteriet, men kunde inte se vilken ECU/modul som var orsaken till att bilen inte ville sova. De vill ha bilen kvar för att testa, vilken inte jag vill . Jag har kopplat ut IBS utan att se någon skillnad och konditionstestat batteriet med batteriprovare med OK batteri som resultat. Jag mätte ström, både genom batterikabeln och varje säkring men fann inget förrän jag drog ur alla säkringar och när jag stoppar i säkring 13 (kombiinstrument/IKE) då drar bilen 2-3 amp och diverse gasspjäll börjar surra i motorn. Har sökt på nätet och sett en tråd där några haft samma fel och de har provat att byta kombiinstrumentet och då har felet försvunnit. Men jag vill helst inte köpa ett kombiinstrument för att prova på chans och jag behöver sedan programmera om det eller flytta m35080 chipet för att få rätt kilometerställning. När jag stänger av bilen och drar ur säkring 13 går bilen ner i sleep mode efter en stund. Så nu behöver jag er hjälp och era tips. -Hur och vad skall jag felsöka för att kunna ringa in vad som orsakar mitt problem? MYCKET tacksam för all hjälp! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Säkring 13 matar styrenheten på instrumentet. till denna finns anslutna komponenter yttertemperaturmäteran, spolvattennivåkontakten kylvätskenivåkontakten parkeringspromskontakten tankgivarna i tanken. Nått av dessa som du kan tänka dig vara felaktiga ?. Har du kopplat bort batteriet nån timme ? syntax error reset. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tack Hasso för tips. Jag kommer att koppla ur givarna som du angett. Dessutom koppla ur och sätta ihop plus/minus kablarna en stund som du skrivit om tidigare. | |
| Jag puffar tråden lite då jag inte har kommit så mycket längre med min felsökning. Jag har nu bytt batteri till ett nytt Bosch AGM men det löste inte problemet (har kodat in det). Har även provat med ett nytt kombiinstrument (IKE) men inte heller det hjälper. -Har någon tips på metodik eller felsökning för att kunna ringa in orsaken? De felkoder jag fann idag var Central control timeout code 00A468 och Air conditioning Error fogging sensor - K-LIN 3 RLS Code: 009C55. -Kan någon av dessa orsaka att bilen inte går ner i sleep mode? | |
| Tyvärr har jag fortfarande inte hittat felet. När jag tar bort kombiinstrumentet går oftast bilen ner i sleep mode, men inte alltid (jag har även testat ett annat men fick fortfarande fel). Hasso skriver om att vissa komponenter är kopplade direkt till instrumentet. Jag har kollat i DIS och alla värden verkar OK. Men vet någon om det verkligen finns två tankgivare till E61? Jag får bara ett mätvärde i DIS men jag tycker mig se i ETK att det går en kabel till bensinpumpen, vet någon varför? Har bytt fogging sensor men får fortfarande en felkod, kan det vara orsaken? Jag behöver verkligen tips att hitta en metodik att komma vidare nu.... Tacksam för alla tips och på bra trådar som har en metodik att gå vidare. | |
| Jag återkopplar vad som var orsaken till felet då det kanske kan hjälpa någon annan i framtiden som råkar ut för samma fel. Efter MYCKET felsökning visade det sig att det var stolmodulen under höger framdörr som var orsaken till felet. Efter byte av stolmodul sover bilen gott igen... | |
| Härligt att det löste sig efter allt jobb. Och alltid trevligt när folk återkopplar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.