|
|
|
|---|---|
|
Vi har kikat på en 316i touring att ha som dagistransportör och dylikt. Pris och storlek, utrustning etc är vi nöjda med så vi har hittat "rätt bil". Det är en fullservad 09 som gått snart 11000mil. Men motorn.... Man kan ju läsa spaltmeter om N-motorfamiljens problem med kedjeras. Men hur illa är det egentligen? Jag tänker att det mste ju rulla många miljoner bilar med dessa motorer som INTE strular. Och är N-43 som sitter i denna ens drabbad? Eller är det i huvudsak N-45 och N-47 som får problem? Vad kostar en reparation av kedjesträckaren och blir det ventilsallad och motorbyte om den går sönder? Mvh /Micke | |
| Vad du än köper skippa långlifeintervallerna, byt olja vid 1500 mil eller var 12 månad vilket som kommer först så slipper du problem. | |
|
Enligt @delorian: byt olja o filter vid senast 1500 mil/12 mån. Finns ju att köpa billigt i Tyskland så du kan okynnesbyta utan att skämmas. Tex Länk Självklart rullar det säkerligen ett otal bilar som aldrig får dessa problem men det viktigaste i min mening är att om man som ägare försöker göra det man kan för att minimera risken för att fel skall inträffa kan man inte göra mycket mer förutom att inte handla bilen i fråga. Jag själv som har en N47 av senaste modell byter ändå olja+filter vid senast 1000 mil/12 månader just för att förebygga problem så gott det går. Köper då från länkade sidan. Blev 24 liter och ca 69:-/liter sist. Ang kamkedja och kostnad för byte vet jag inte riktigt. Är den byggd som N47 med kedjan i bakkant så måste ju motorn ur bilen för att bytas. Har sett kostnader på ca 25000:- här på forumet. Sitter den däremot i framkant så syftar jag på ca halva den kostnaden. Ja, om kedjan havererar eller kuggar över såpass mycket så kommer det bli fråga om motorbyte. // Jonas |
|
| Håll dig borta från N47! | |
| Tackar. Problemet är ju att den redan gått 11000mil i 8 år, med bara ordinarie oljebyten, dvs långt mellan bytena, så skadan kanske redan är skedd... | |
| Lyssna efter missljud/konstigt rassel, men som du säger så är ju chansen ändå liten som flertalet klarar sig från ras. Få bilar/motorer som är helt skottsäkra :-) | |
| Jag har en 320i med n43an i. Köpte den vid 7100mil, då var det redan gjort ett kedjebyte. Så visst händer det. | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag hade 316 Compact med N42B18. Det du kikar på är vad jag tror kallas N43B20, det är ju en direkt efterföljare av N42 där Valvetronic försvann och direktinsprutning följde istället. Mycket övrigt är ganska lika även om borrning/slag rimligen har något andra mått. Jag älskade- och hatade min 316. Vi var ganska nära en nyare (09'?) 316i Touring, som du. Men jag avstod. Detta var parallellt med att jag hade min Compact. Jag orkade inte mer, min hade gått kanske 9000 när jag köpte den och hade den i ett antal år, men det var skruva skruva skruva precis hela tiden. De fullkomligt svettas olja. Tycker motortypen är en av de sämsta fyror som gjorts. Osofistikerad och ruffig. Men ändå.... jag gillade min 316. Kan inte döma ut dem helt. Om jag var i din sits? Jag skulle hoppa det tåget. Anders |
| Köp ingen BMW ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.