|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Nu är det så att originaldäcken är så pass slitna att jag måste köpa nya sommardäck till pärlan (F30 -12). Nu till mina frågor; 1. Eftersom bilen har TPMS, måste jag tänka på något speciellt när jag beställer/får däcken monterade/balanserade? Sensorerna måste flyttas över? Gör en vanlig däckfirma detta i så fall? 2. Däcken som sitter på nu är av RSC-typ, men funderar på att köpa vanliga däck, någon större nackdel? 3. Däcken som sitter på nu är av dimension 225/45/18. Blir det några problem att byta till 235/40/18 på samma fälg? MVH Johan | |
|
1) Sensorn sitter väl kopplad till ventilen i fälgen och inte däcken. Det blir därmed inget som flyttas över. 2) RSC? Menar du rft - run flat tires? Om du bytt alla är det inget problem att köpa vanliga. Det hade jag gjort. 3) Varför vill du ändra dimensionen? Rullomkretsen kommer bli mindre, ca 2% och det gör att bilen kommer visa att den kör snabbare än den gör. |
|
|
Tack för snabbt svar! Tänkte införskaffa Goodyear EfficientGrip Performance och det skiljer cirka 500 spänn däcket från 45 till 40-profil har jag märkt. Så du rekommenderar inte att byte profil alltså? Dessutom ser det sportigare ut med lite mindre profil tycker jag. |
|
| RWD? Bilen kan bli något mer spårkänslig på 235, och något mer däcksljud, men inga stora skillnader. | |
|
Enda sättet att få lägre "profil" (däcksida) är att köpa större fälgar. Annars blir rullomkretsen för liten precis som Grelle skrev. 235/40 billigare än 225/45? Låter konstigt, det brukar vara tvärtom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.