AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.480

Köpa nya sommardäck till F30 -12

iR
7
iRonNuke
328i -12
Hejsan! Nu är det så att originaldäcken är så pass slitna att jag måste köpa nya sommardäck till pärlan (F30 -12). Nu till mina frågor;

1. Eftersom bilen har TPMS, måste jag tänka på något speciellt när jag beställer/får däcken monterade/balanserade? Sensorerna måste flyttas över? Gör en vanlig däckfirma detta i så fall?

2. Däcken som sitter på nu är av RSC-typ, men funderar på att köpa vanliga däck, någon större nackdel?

3. Däcken som sitter på nu är av dimension 225/45/18. Blir det några problem att byta till 235/40/18 på samma fälg?

MVH Johan
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
1) Sensorn sitter väl kopplad till ventilen i fälgen och inte däcken. Det blir därmed inget som flyttas över.

2) RSC? Menar du rft - run flat tires? Om du bytt alla är det inget problem att köpa vanliga. Det hade jag gjort.

3) Varför vill du ändra dimensionen? Rullomkretsen kommer bli mindre, ca 2% och det gör att bilen kommer visa att den kör snabbare än den gör.
iR
7
iRonNuke
328i -12
Tack för snabbt svar!

Tänkte införskaffa Goodyear EfficientGrip Performance och det skiljer cirka 500 spänn däcket från 45 till 40-profil har jag märkt. Så du rekommenderar inte att byte profil alltså? Dessutom ser det sportigare ut med lite mindre profil tycker jag.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
RWD? Bilen kan bli något mer spårkänslig på 235, och något mer däcksljud, men inga stora skillnader.
We
964
Weiman
118i M-Sport -24
Enda sättet att få lägre "profil" (däcksida) är att köpa större fälgar. Annars blir rullomkretsen för liten precis som Grelle skrev.

235/40 billigare än 225/45? Låter konstigt, det brukar vara tvärtom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.