|
|
|
|---|---|
|
Hej Undrar om någon bytat bromsbelägg bak med elektrisk parkeringsbroms och hur besvärligt det är med återställning m.m. behöver man något instrument för det. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett diagnostikverktyg gör det lättare, men är inte nödvändigt på en BMW. Se denna tråden för mer info inklusive länk till en guide från Bavarian Autosport om just detta Länk |
|
Tack för infon Var rädd för att det skulle vara värre men det är ju inte så mycket mer än med vanliga bromsar och jag har ju Carly for BMW annars går det väl att återställa i idriven också. |
|
Carly kanske har support för det (exempelvis har de support för att registrera nytt batteri och liknande funktionaliteter). Jag har försökt använda Carly flera gånger för seriös felsökning med det är total junk, ingen använder det till det. Alla verkar bara använda det till att programmera om sina torkare, farthållare och dämpningskaraktäristiken på mugghållarna :-) Tror inte det går från iDriven, eventuellt om de har lagt in den i någon gömd meny. Men annars är det ganska enkelt (som man ser på videon) att trycka tillbaka kolven, men behöver ju bara skruva in en insexskruv. Så du ska inte vara orolig för bytet, kommer att gå fint. @NGA : Fast det är väl inte på din X3 2,0d -16 som det ska bytas bromsbelägg bak på!?! Fast i nästa version av den elektroniska handbromsen så kan man nog räkna med att denna mekaniska återställning kommer att vara borttagen och du är tvungen att koppla in ett diagnostikverktyg för att få tillbaka kolven. Lite sådär lagom trevligt "feature" om/när man blir helt strömlös (eller en vital styrbox lägger av). Det där med flytta bilen genom att släppa på handbromsen och rulla den lite kan man ju glömma (tex om den står olämpligt, eller du har tagit ut batteriet och behöver rulla bort den från garageporten, du behöver komma in i bagageluckan men bilen står inbackad mot en vägg, etc etc etc). Den står där den står... Har man en automatlåda har man dubbla problem. Mig veterligen har man numera tagit bort den där nödnyckeln, så nu måste du in under bilen, lossa x antal paneler och skruva in en insexskruv (som nog är lagom fastrostad när du väl behöver göra detta) för att få i neutralen. Du ser den lilla skruven (som går emot en liten arm) mitt på sidan här på växellådan Länk |
| Sök på tuben o du skall finns svar på återställningen. Simpelt! Men registreras ej i den elektroniska serviceboken. Där behövs det special program. | |
Doh, nu hade jag flera tankegångar igång samtidigt och var nog inte riktigt tydlig här bland whiskeystenarna :-) Mina utlägg ovan handlade såklart huruvida man kunde elektriskt dra tillbaka handbromsen/kolven från olika program/menyer. Återställningen av CBS'en är ju något helt annat :-) Se sekvens i dessa två trådar som jag själv skrev ned när jag gjorde detta på minE87 120i - fungerar 100% Länk Länk |
|
Det med att byta bromsbelägg var bara en fråga för att ha lite framförhållning hur det går till och med återställning av den elektriska motorn, men efter att ha tittat på Youtube så verkar det ju enkelt med en torxbits,jag ser alltid över mina bromsar vår och höst nu har ju inte bilen gått mer än 100 mil så det lär väl dröja ett tag med nya belägg,men tack än en gång för alla tips och synpunkter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.