AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.543

Släcka varningslampa för bromsbelägg 320d -07

an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag har nyligen bytt skivor och bromsbelägg bak på min 320d -07. Jag lyckades inte få ditt sensorn för bromsbeläggsindikatorn. Kontakten verkade inte passa. Nu lyser en gul lampa med utropstecken och två halvmånar, är väl stiliserade bromsbackar. Enligt instruktionsboken är detta varning för bromsbelägg. Lampan lyser permanent. Även symbolen i servicemenyn med en bil på billyft kommer fram.

Kan man själv släcka denna lampa, eller en verkstad, utan att byta eller bygla kabeln för bromsvarnaren? Jag vill helst slippa riva allt igen bara för att byta kabeln. Även innerskärmen behöver lossas. Tycker inte att jag har någon större nytta av indikatorn då man kan hålla koll på beläggen på annat sätt.

Bilen ska snart besiktigas och jag undrar om någon har besiktigat en bil med lysande gul bromsbeläggslampa? Godkänns bilen givet att bromsarna fungerar som de ska?
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Nu börjar jag bli osäker på om den gula lampan verkligen indikerar bromsbelägg. Samma gula lampa, med utropstecken i, blir röd när jag drar åt handbromsen. När jag släpper handbromsen, gul lampa igen.

Varför blir den röd när jag drar åt handbromsen? Handbromsen har ju egna backar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Se din instruktionsbok, där beskrivs vad de olika färgerna och symbolerna betyder vid olika kombinationer/scenarios (de har varierande betydelse).

Helt normalt att lampan lyser rött när du drar åt handbromsen, den varnar helt enkelt för att handbromsen är åtdragen (tror faktiskt det är krav på att denna indikation ska fungera).

Ja, om du inte fick ditt en slitagesensor så kommer den att varna. Och den kommer att göra så ända tills du satt dit en slitagesensor där. Så det är bara att flärpa dit en bums :-)

Jag vet, använder själv inte slitagesensorn utan gör alltid visuell inspektion.

Nej, den varningslampan ska inte ge någon anmärkning på en kontrollbesiktning.

Får jag gissa på att det inte var BMW original slitagesensor som du försökte koppla in (och som inte passade)?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.