AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.889

Lacka om tak på F11

Sida 1 av 2
Jag har haft en del strul med gummilister på min F11 535 Touring och efter ett antal besök byttes de på verkstaden idag. Tyvärr har bilen i samband med bytet av gummilister blivit repad på taket, nåt verktyg som av misstag hamnat där. Så verkstaden säger att hela taket behöver lackeras om. De står självklart för kostnaden eftersom skadan skedde under verkstadsbesöket.

Jag bara undrar om någon här vet om det är nåt man ska tänka på i samband med att taket lackas om? Det är en 535xd Touring M-sport med panoramatak. Den har individual-färg (champagne quartz). Bilen är från 2016 och är alltså rätt så ny.

Tacksam för tips eller veta om det bara är att lackera om utan att oroa sig. Tänker på t ex om det kan bli nyansskillnader mellan taket och övriga bilen när det lackas om etc.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Polera istället? Omlackering är sista utväg.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Oavsett så är väl den lilla delen av taket som inte är av glas något som du sällan ser
Om inte annat så är det en helt annan vinkel på ljusinstrålning så står du vid sidan av bilen så lär det ändå vara nyansskillnader även i dag.
En del av sidan på bilen så är det väl betydligt känsligare
Å blir det skitdåligt får dom väl lacka om igen.
Men måste ju vara ganska så rejält misshandlat för att bli sådana repor så det måste lackas om. BMW har enligt mina erfarenheter väldigt tålig lack, bästa av alla bilar jag haft. Hade inte ett stenskott på min F11 när den byttes bort efter närmare 9000 mil. Lite matt nere på trösklarna och några repor på fronten efter att någon backat på mig, men det gick att till största del polera bort. Så är det inte kraftig åverkan genom alla lacklager ner i grundfärgen så borde det helt klart att lägga i klarlack i revorna och sedan polera.
Nya japanen med bara ett klarlackslager klarade att göra egna stenskott på bakdörren efter 100 mil.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Kommer bli ful skarv kring panoramataket. Dom lär inte orka plocka bort den listen. Avråder om det inte är repor ner i plåten.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Instämmer tyvärr i det som andra skriver.
Om du är en noggrann och bilintresserad ägare så föreligger mycket stor risk för allehanda problem vid en omlack.
Jag skulle tro att minst 90% omlackeringar medför någon typ av problem (Sannolikt närmare 100%...).
Nyansskillnad, dålig yta, fel på lister, lackskarv, färgdamm, sliprepor, osv, osv... Det är bara några väldigt få exempel på problem som ofta följer med omlackering.

Om man är grinig och noggrann så får de göra om jobbet ett antal gånger, men till slut, kanske efter åratal, måste man ge upp för det blir bara nya problem och tid/tålamod sinar till slut. Eller så hinner man byta bil innan allt är klart...
Stort tack för era tips. Ja det var det jag misstänkte, att det fanns saker man skulle tänka på när man lackar om. När gummilisterna i bakluckan byttes så behövde luckan tas av tror jag, det var nog i samband med det som verkstaden råkade repa taket. De säger att repan är ner i plåten genom lacken och därför måste lackas om. Även nån list kring bakluckan som blivit skadad.

Vad är er erfarenhet av djupare skador, kan man låta bli att lacka om även om skadan är såpass djup att den inte går att polera bort?
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Kan bara hålla med Ulf530. Bara vetskapen kan göra en grinig.
Så enklast är faktiskt att byta bil. En ny G31 torde vara enda vettiga lösningen, visst kostar en slant. Men att både ha repor, eller omlackering med skarvar och färgnyansskillnad och till råga på allt en gammal modell som nästan ser antik ut i jämförelse med nya. Kan bara leda till elände.
Greenfield: Ser att du bor i Skåne. Be de som sabbade bilen att lämna den till Länk , de fixar detta helt osynligt o med bättre yta än original. MEN, de vet hur man tar betalt oxå....
Greenfield: Om det är Theanders i Lund som "fixat" din bil så är just "Moses" en av deras samarbetspartners, eller var det 2015 iaf...
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Greenfield, jag lider med dig, men kan tyvärr inte komma med något gott råd.
Om möjligt skulle jag vilja hitta en gammal gubbe som verkligen är en erfaren lackerare och hellre låta honom lägga i/bättra repan så bra som möjligt.
Nästan vad som helst för att slippa en omlack, är min erfarenhet.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
GoC; Fredag, innebär det att du börjat röka väldigt tidigt, eller?
;-)

F ö vill jag bara gratulera till din Mazda, det är väl allt annat än en gammal modell som ser antik ut..?
Självfallet är det en fantastisk bil i jämförelse med oss andra här på forumet som tvingas acceptera leva med våra BMW... Gamla antika modeller som TS och mina 2016.

Oj, ser nu att du dessutom skrivit att din Mazda är en OPTIMUM, då måste väl jag och alla här på forumet nästan falla på knä...

Jag gillar din ironi (?),
hoppas du gillar min?
Ulf530: Moses är just den där "gamla erfarna" gubben. Preussisk pedant med. Men som sagt, det kostar fläsk. Resultatt blir därefter oxå. Fabrikslack är inte så "bra" som man vill tro, sett till ytfinishen iaf. Lackhårdheten däremot är svår matchad då fabrikslackeringen "bränns" vid högre temp än "omlackerade ytor"
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Du verkar inte ha något val förutom att lackera om.
Tala om för verkstaden att du är pedant och känslig för synliga skarvar och damm och färgnyansskillnader och liknande och att du inte kommer nöja dig med mindre än perfekt, och sedan får firman se till att lösa det hela. Det kan hända att de ger dem backning på jobbet så det tar ett litet tag, men det bör bli bra i slutändan.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Då Greenfield har du kanske fått ett mycket värdefullt råd (Moses?).
Men kolla gärna fler referenser.
När du själv känner dig övertygad, låt då ingen annan få dig att ändra uppfattning. Kräv att jobbet ska göras av den som du har valt.
Stå på dig!
Åk själv till lackeraren och träffa honom personligen,
begär att personligen få träffa just den som ska utföra jobbet.
Berätta att du älskar din bil, att du både är en mycket känslig skäl och att du samtidigt är den mest noggranna och grinigaste djävul som går i ett par skor.
Stå på dig!!
När jobbet är gjort så åk dit själv för avsyning. De seriösa har ofta en särskild lokal/särskild belysning där ALLA brister avslöjas.
Ta gärna med dig en person som är kunnig, erfaren och som du litar på.
Stå på dig!!!

All tid och allt engagemang som du lägger ned innan och i samband med jobbet är extremt väl investerad tid,
i jämförelse med alla problem man annars får stå ut med.

Lycka till.

Glöm inte att stå på dig!
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Det skulle glädja mig att sedan få feedback där du berättar att du har fått uppleva ett unikt undantag.
Din bil blev perfekt åtgärdad och du är 100% nöjd.
Hoppas...
Tja...2 veckor gammal F10 mineralvit (3 skicktslack, mycket svår....). Liten "påbackning" med följd att det blev en liten buckla i bakre kofångaren. Moses tog in bilen (via BMW & vagnskadan). Besiktigade. Beställde ny kofångare samt övriga monteringsdetaljer. Scannade lacken på bilen på 4-5 olika ställen, scannern sa bland annat att trösklarna hade annan färg :D, inget jag kunde se, bilen kom så från fabrik. De lackerade delen i förväg, ringde när allt var klart o monterade sedan den nya kofångaren, extremt försiktigt (jag fick vara med o se på under hela arbetets gång). De anställda har hela rena kläder, man använder sig av diverse skydd INNAN man sätter sig i kundbilen (ratt, sätesskydd osv). Slutresultat, omöjligt att se nyansskillnad, inte ens nu när man vet om att kofångaren är ny och nylackerad. Men som sagt smakar det så kostar det. Har även frågat Moses om hellack av min E39 med bästa möjliga resultat, dvs lack in + utvändigt i delar, ca 100-120'....
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Dawwe, det låter förtroendegivande och helt unikt.
Härligt att det finns något sådant kvar i vårt "fantastiska" land.
Jag betalar gärna en extra slant, föredrar det mycket hellre än alla kostnader, tid och negativ energi som går åt i efterhand.
Särskilt om försäkringsbolaget, eller en verkstad som klantat sig, ska betala notan.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Ulf530 ironi är kul :)
Blev en Mazda efter ett par BMW ja, kul att prova annat
Kan rekommendera det, så illa är faktiskt inte bilen.
Och framförallt har den säten som passar min kropp vilket inte BMW har på sina mindre modeller, för smala säten och konstig bula i överkant på stolen, å en stor femserie ville jag inte ha igen. Men en 430i GC var liksom tanken men klarade inte att leva med stolarna .
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
GoC, bl a genom arbetet och även hyrbilar så brukar jag ibland få möjlighet prova olika bilar, även lite längre perioder än bara provkörning.
Som du säger, kul att prova annat.
Oftast upplever jag dock den allra största bilglädjen när jag återigen får sätta mig i min egen BMW.
Tillbaka i mitt eget förarsäte, det är då jag oftast upplever den stora skillnaden och förstår mitt eget bilval på ett djupare plan.
Men smaken är som baken...
Min bak trivs utomordentligt i komfortstolen.
Men min bak får också ibland acceptera den hårda verkligheten av att tvingas att sitta fast djupt nere i en kevlarstol, hårt fastspänt pga 6-punktsbälten.
Ja, ja, livets vedermödor.

Men hoppas nu att Greenfield får taket fixat på ett bra sätt.
Lycka till!
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Absolut Ulf530, BMW har en unik körkänsla. Och varje storlek har samma DNA men olika sportighet där jag håller 3/4 serien som absolut trevligast för aktiv körning
Och även jag får önska lycka till med Greenfields tak
Den bilen är allt för fin för att ha skavanker, speciellt färgen och motorn som är en riktig pärla.
Hur stort område på taket är skadat? Tag ersättning men skippa omlackeringen till varje pris. Går inte att återställa med icke-fabrikslack. Om taket är rejält skadat kan det bytas ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.