|
|
|
|---|---|
|
Hej! frågan jag ställer är. Jag har en bmw E34 535 års 1990. Efter otroligt mycket om och men har jag har hittat en M30b35 från e34 535 års 1989. Större skillnad? eller kommer allting passar rakt på. | |
![]() 13.402 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, de ska vara absolut identiska mellan 1989 och 1990. Det var de tidiga 1988 som hade lite udda saker som annan motorstyrning och enkelmassesvänghjul. Jag kan inte komma på en enda detalj som skiljer en M30B35 som satt i en E34 535i 1989 och 1990. Var däremot lite observant på att det fanns tillval som gjorde att motorn fick elektronisk gassspjäll, till skillnad från mekanisk med vajer som var det vanligaste. Sen var ju AC tillval också. Exempelvis hade min E34 535i ingen AC, men det påverkar inte motorn på något sätt (enda skillnaden är att det finns ett oanvänt v-rem spår i remskivan där fram på en som inte har AC samt inga brackets till kompressorn såklart). Om du har båda motorer kan du såklart plocka de delar du behöver från de två motorerna. Det är egentligen de enda skillnaderna jag kan komma på. Någon som kan komma på något mer? |
![]() 13.402 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, nu kom jag på en sak! Vid 09/1989 bytte de remhjulet som sitter på vattenpumpen (och driver den mekaniska) fläkten - de gick från en diameter på 144 mm till 130 mm och således måste man ha annan längd på remmen för detta (den som driver vattenpump, generator och fläkt). Det var bara själva diametern de ändrade mig veterligen, inget annan. Så det ska gå att byta mellan de olika motorerna. Lite bilder på dessa drivremmar Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.