|
|
|
|---|---|
|
Nya 5-serien PARKING ASSISTANT PLUS med 3D VIEW är GRYM på BMW 540i xDrive G30 | |
| Verkar våldsamt komplicerat att parkera den bilen. Hur skall det över huvud taget vara möjligt vintertid när alla kamerorna mesta tiden är fulla av skit. | |
| GoC, du tror inte att det går att parkera på the old fashioned way? | |
Verdi |
Hae aldrig parkerat så bra som när jag inte ens hade pdc. :-) |
|
Kane jo absolut Lite löjlig utveckling bara med alla gadgets som både är svindyra och inte till så stor hjälp Backkamera är lite beroendeframkallande, har dom fått fason på denna och likt t.ex ,VW monterat den så att den fälls ut när den används och inte ständigt är skitig så man inte ser. |
|
| För den som vill ha parkeringshjälp räcker park assist. Vilket i sammanhanget är ett billigt tillval. Funkar alldeles utmärkt och kan varmt rekommenderas för den som dagligen parkerar i trånga fickor eller har en sambo som inte klarar att fickparkera själv:-) | |
|
I G30 verkar systemet kanske vara lite mer sofistikerat och förfinat(?). Men i övrigt verkar det fungerar i princip lika som i min nya F11 IE, som också har många kameror (ca 6 st?). Det var jättekul i början, t ex att testa det och att visa det för andra. Nu efter några månader så använder jag det i princip inte alls. Håller med om att det ibland kan bli ganska löjligt med alla gadgets. Det jag använder är PDC bak och höger backspegel. Däremot använder jag backkameran med zoom på dragkroken, när jag ska backa till ett släp. En utmärkt funktion som jag högt uppskattar, särskilt om någon annan ska backa med min bil... Smuts på kameran är dock ett problem. Men det gick ju att leva även innan backkameran... Jag förstår inte riktigt hur kamera/bild skulle kunna visa den högra kanten bättre än verklighetsbilden i min högra backspegel? Själv tycker jag att jag har mycket bättre kontroll på kanten i backspegeln än i bilden... Men med tanke på alla fälgskrap man ser på så många bilar så verkar höger backspegel ofta vara trasig..? |
|
| Enklaste och bästa hjälpmedlet är att lära sig fickparkera. Över huvud taget känna sin bils storlek och manövrerbarhet och förstå vad den där grejen med spegel i på högra dörren har för funksjon. Funkade ju alldeles ypperligt innan alla påhitt för att tjäna mer pengar och skapa habegär över nån ny häftig funksjon som man kan överglänsa grannen med. Än dummare är autonoma självkörande bilar. Har sån där funksjon som styr in bilen då jag närmar mig linjer. Visst efter lite justering av känslighet och nivå på ingripande är det brukbart. Men trevligast att köra bil när det är helt avstängt. Adaptiv farthållare är däremot en finess som var positiv, bidrar till att man kör, eller snarare åker, betydligt lugnare. | |
| Jo, för sambos är det en bra funktion. Min dotters sambo behöver backhjälp för han är berövligt dåliga att fickparkera... | |
| Efter denna video väljer jag bort denna funktion och tar "bara" backkamera....... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.