|
|
|
|---|---|
|
Tja, behöver lite hjälp. Har fått ett erbjudande på att köpa en BMW 330i xDrive f30 2016. Totalt fullsmetad med ALL TÄNKBAR UTRUSTNING. Gentemot ny pris så skulle jag få köpa denna 160 000kr billigare. Då den har gått 1000mil. Anledningen till att jag ens överväger denna bil, framför någon 3 serie med 6:a. Stavas priset! Jag har haft BMW tidigare, i form av 330d e91. Frågorna lyder föjande, Ni som har kört både 4:orna samt 6:orna. Är ni nöjda med dem fyrcylindriga motorerna? Eller "måste" man ha 6:an därunder? Hur hade ni gjort? Köpa denna nu med detta erbjudande eller vänta nått/några år & köpa 3 serie med "värre" motor (6:a) men eventuellt kanske sämre utrustad & dyrare? Fotnot: Kör cirka 2000mil per år | |
| 1000 mil låter som en demobil, kolla vad en ny med samma utrustning kostar och dra av 10% på allt förutom paketen. Du kommer troligtvis hamna en liten bit över men ha en helt ny bil istället för begagnad. | |
| Har du utrustningslista eller chassinummer? Måste få se vad en fullutrustad bil innehåller, aldrig sett det trots säljares påståenden....... | |
Transocean |
Köpt en demobil en gång, aldrig mer |
Transocean |
Och sen är det så att 160 000 kr i avslag är för mycket för en 2016 som gått 1000 mil :-) |
| Transocean nyfiken kan du utveckla? | |
|
Vet sen tidigare att bilen är i absolut toppskick. Så det är inga konstigheter. Men, Vad tror ni om motorn i 330i:n i längden? Lätt att leva med? Är den tillräckligt bra nog trots att det är en 4:a? |
|
| Jag har också handlat en demobil en gång. Snart 10 år sedan dock, men den hade gått 950 mil och fick 180k rabatt. Bilen rullade i 13000 mil i min regi helt utan trubbel. En mycket bra affär, skulle jag säga. | |
| Tillverkningsmånad? En årsmodell 2016 kan vara mellan allt mellan 7 och 18 månader gammal. Ganska stor skillnad om du vill räkna på värdeminskning. | |
|
Vad har du för bil nu och kört tidigare? Det är ju en 2-liters fyra på ca 250hk så det beror ju lite på hur mycket det är för dig, om du kommer från en 318i eller en M3... Mitt generella intryck (inte kört den så mycket) är att det är en bra och potent motor. |
|
| Motorn duger absolut, har kört den ca 2700 mil nu. Frågan är väl om du kan komma runt dina tankar kring antalet cylindrar. Risken finns ju att du gör ett tätt byte till en 6-cyl och då blir det en dyr affär troligtvis. | |
| Jag har också kört 28i motorn (det är ju ganska likt trots allt, det skiljer ju bara 7 hästar) och är rätt nöjd. Visst saknar jag det sexcylindriga mullret, och draget när man accelererar full gas från ca 90 km/h kunde väl vara bättre, men på det stora hela är jag nöjd. | |
|
Tack för alla svar! Efter övervägande & provkörning så har jag beslutat att jag passar på denna bilen. Måste iaf för mig, vara 6 cylindrig motor i en BMW. Kan ej komma ifrån det. Speciellt när jag haft det tidigare. Annars är det ej en riktig BMW enligt min mening. Väntar ett tag till. Sen slår jag förmodligen till på en 340i, alternativt 335d. |
|
| Har läst på engelska forum att den nya B48(?) motorn i 330 är sämre prestandamässigt än den äldre 328:an, dessutom högre förbrukning. Har inte testat någon av dom självt ska sägas. | |
| Borgenscalle, det låter lite otroligt. Varför skulle de utveckla en motor som är sämre än föregångaren? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.