AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.196

E39 530 felkoder För magert och kamaxellägesgivare avgas sidan

Sida 2 av 3
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Ska kolla på den där gummi pluggen imorgon, man kan alltså se den där bak? bara man har ficklampa? man behöver inte demontera insuget?

Hur länge kan man köra så med läckage? Ska börja med att byta kam axel sensorn först iaf. och ska be dom samtidigt kolla efter luft läckage. dom kan annars även mäta lamda sond och sånt ifall det är nått sånt som jäklas.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
kan inte min maf vara dålig? mass air flow sensor, kanske ger fel signal så att det kommer felkod för magert?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ibland läcker DISA-ventilen (#7), vi hade en tråd här på forumet för inte länge sen där det var ett (av eventuellt flera) ställen där det läckte.

Bland dessa är det också en klassiker att det är mer eller mindre helt sönderruttet. Om det inte var sönder innan så smulas det sönder så fort man rör på delarna.
Länk

50sKid går igenom de vanligaste ställen på en M52/M54-motor, det ger dig lite perspektiv på hur många ställen det kan läcka ifrån och hur svårt det är att komma åt allt modernt crap :-)

Har man tur så kan man hitta ett jättestort gap genom att montera bort det översta lagret av junk.

Men som du ser så kan man leta länge.

!!VIKTIGT!!! Meningslöst att börja leta INNAN du fastställt vad du har för fuel trim värden samt att allt fungerar som det ska. Dvs du ska göra en korrekt felsökning först, observera hur dina fuel trim värden ser ut nu. SEN kan man gå ut och rota bland slangar och rör. När man hittat en prime suspect så fixar man detta och går sedan över och observerar hur denna åtgärd ändrar fuel trim värden. Går de ner till runt 0 eller där runtomkring är du klar. Annars fortsätter du att leta efter nästa läcka! Du är ***INTE*** klar bara för att motorlampan släcks!

Det är väldigt få som orkar med att göra dessa procedurer.

Dessutom kan man få leta länge utan lämpliga hjälpmedel. En rökmaskin är ett otroligt hjälpmedel. Pumpa in rök och se var det läcker ut - wham bam ram jam och du har hittat läckan/läckorna :-)

Rekommenderar således att du lämnar in bilen för åtgärd av kamaxelsensorn samt felsökning av de två andra felkoderna.

Lämna inte in bilen till den billigaste/närmaste verkstaden (om det inte råkar vara en kompetent BMW-kunnig verkstad) - du kommer att ångra dig rejält! Lägg lite tid och leta upp en kompetent och BMW-kunning verkstad - det lönar sig!

:-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@panda666 : Stämmer, MAF-sensorn kan naturligtvis ge felaktiga värden. Den ska självklart inte uteslutas. Se mina tidigare inlägg där jag nämner just detta.

Därför ska man FELSÖKA först :-)

Se mina tidigare inlägg där jag berör flyktigt hur man felsöker och genom att prova och mäta olika saker så kan man utesluta MAF-sensorn. Det finns massor av fler tester man använder sig av, beroende på vilken situation man är i och vad fuel trims är och vid vilka varvtal. Fuel trim är ju mappade mot varvtal, om du har höga positiva fuel trims vid låga varvtal (högt vakuum) och mindre vid högre varvtal är det ett klassiskt tecken på att det är en vakuumläcka.

Generellt (gäller långt ifrån alla MAF-sensorer och alla fall) så brukar en smutsig/dålig MAF-sensor rapportera för ***mycket*** luft på tomgång, dvs det ger negativa fuel trims på låga varv och sedan positiva fuel trims på högre varv.

Så fundera inte så mycket mer på detta (vi kan sitta och lista tusentals möjliga felkällor utan att komma närmare en lösning) utan jag rekommenderar att lämna in bilen för åtgärd av kamaxelsensorn samt felsökning av de två andra felkoderna :-)

Lämna inte in bilen till den billigaste/närmaste verkstaden (om det inte råkar vara en kompetent BMW-kunnig verkstad) - du kommer att ångra dig rejält! Lägg lite tid och leta upp en kompetent och BMW-kunning verkstad - det lönar sig!

:-)
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
tack för svar!::))

ska kolla med min verkstad om läckan så får jag höra från dom vad dom kan göra. dom är ganska duktiga dom som jag brukar lämna bilen till. Känner inte riktigt nån i stockholm som är bmw kunnig men dom grabbarna jag känner borde kunna fixa. Hoppas också på att det är inte aldeless för svårt att hitta läckan:)

det löser sig. dom får väl lägga kolla via datorn på bränsle värden? vare det du menade också?
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
juste kollade också på den där 50skid på tube. han verkade vara rätt bra och kunnig. Kommer att lämna in bilfan så fort jag kan och så får vi se, hoppas inte jag behöver sälja byxorna bara för att klara månaden;) har ni några fler tips är ni välkomna, men är väldigt tacksam för alla svar:)
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, men det är bra att du har en verkstad som du känner dig bekväm det - det är bra!

Alla mekaniker/tekniker och verkstäder har lite olika tillvägagångssätt och personliga preferenser (beror ju på vilken utrustning och bil det handlar om också). Men det första man brukar göra är att läsa felkoder och sedan göra en sanity check av vitala parametrar som fuel trims och spänning från upstream syresensorer och så vidare.

Därefter går man olika vägar beroende på vad man ser där.

Det där är typ lekskolenivå för mekaniker/tekniker och det kan de utan och innan och bra mycket bättre än vad jag kan. Dessutom har de en rejäl erfarenhet som inte jag har - de har sett många tusen P0171/P0174 i sin dar :-)

Troligtvis är det en eller ett par slangar/rör som behöver bytas och något t-kors som möglat sönder. Jag tror inte det är så farligt, och det kommer verkstaden att hitta - inga problem.

Följ gärna upp tråden! Så får vi se hur mycket vi gissat rätt och fel här i tråden! :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite kuriosa, man behöver inte alltid världens fräckaste verktyg (ibland behöver man det tyvärr och ibland är det fördel men det är inte alltid ett måste).

För att göra en snabb initial analys räcker ibland en OBD II Bluetooth dongle och Torque på en Android.

Här kan du se en graf på dessa så kallade fuel trims och även spänningen från syresensorn skapat med prylarna nämnda här ovan.
Länk

FTLT är Long Term och ska justera för långtidsförändringar (läckage, slitage mm). I det här fallet ligger den på -7% dvs den drar IFRÅN bränsle. Detta orsakades av en smutsig MAF-sensor.

STFT är till för att variera bränsleblandningen mellan fet och mager. För att en katalysator ska fungera måste bränsleblandningen pendla mellan fet och mager, annars blir den mättad och den fungerar inte som den ska.
Här kan du se hur STFT svänger mellan positivt och negativt, dvs den lägger till och drar ifrån bränsle växelvis.

O2 Sensor är spänningen från syresensorn. Låg spänning betyder mager blandning, hög spänning betyder fet blandning.
Du kan se att den också pendlar mellan fet och mager blandning, detta är just pga att STFT pendlar och därigenom skapar ömsom fet ömsom mager blandning och resultatet syns på syresensorn.

Uppdateringsfrekvensen och loggningsfrekvensen är något begränsad, så man får inte perfekta kurvor och lite märkliga hopp ibland. Men för en enklare analys räcker det ofta. Man ser vad som lever och om något är helt dött, eller om något är peggat till botten eller taket eller om det svänger och reagerar som normalt och så vidare.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
jävlar vad du kan om bmw/bilar, imponerande, har ju riktigt mycket kvällsläsning här:) tackar o bockar. Jo ja tror grabbarna kommer nog hitta vad det är som tjafsas, har inte fått nån intryck att dom är dumma iaf, Jag kommer självklart att uppdatera här när jag vet nått, blir nog tidigast nästa vecka då. Kanske tom behöver en lånebil från dom^^ men ska bli spännande o höra vad som strular, som sagt bilen går i övrigt toppen och märker inget konstigt eller ojämnheter i tomgång o sånt, går som den ska, gillar högre varv typ^^bilen gillar 1an o 2an, gasar på bra.

):) ibland känns den lite slö och ibland känns den snabbare, kanske bara jag som är trött.
Nu är ju "Slangen" rätt "tokig & mer än lovligt grundlig" i sina svar men vi är måååånga som kan en del rent generellt. Personligen tycker jag att "Slangens" svar är helt korrekta, men många gånger så ligger de på onödigt "nördig" nivå, sorry "Slangen" :D. Jag tror det är få frågeställare som hänger med i dina utvecklingar, om jag skall vara ärlig, de vill ofta bara ha ett enkelt svar typ "Byt turbohydrostat omkopplaren" eller "Du har läckage på insugssidan, felsök" :D.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, de kommer att hitta det. Och vi är nyfikna på vad det var också :-)

Nja, kan bara det absolut grundläggande.

Jag tror faktiskt att din motor har "vanliga" syresensorer av typen Bosch LSH-25 (LS tror jag står för Lambda Sensor och H vet jag står för Heated). Och de är enkla i sin funktion och enkla att felsöka.

Men kort därefter så började bredbandssyresensorer bli standard och där måste jag erkänna att jag inte kan nästan någonting alls, är tokdålig på att felsöka dessa. De fungerar helt annorlunda, de producerar en tokliten ström du INTE kan mäta utan du måste förlita dig till 100% på diagnostikverktyg som plockar infon från vad motorstyrenheten rapporterar (den läser av den minimala strömmen som skapas och omvandlar till ett "virtuell" spänningsvärde på tex mellan 0-1 volt eller mellan 0-5 volt eller något annat värde som biltillverkaren anser vara lämpligt - här finns inte några direkta regler på hur det ska göras).

Hi hi hi, Dawwe! Du har helt rätt! Klockrent! :-)

Och yes, jag vet om att nästan alla bara vill ha svaret på frågan "Vilken del ska jag byta?" :-)

Fast svaret är ofta lite mer komplicerat än så. Och jag skulle personligen inte "må bra" av att rekommendera en att byta båda syresensorer och en MAF-sensor helt i onödan (tex om det låg gamla felkoder som var inaktuella och slentrianmässigt svarade att byta komponent x och komponent y). För swapoholics har vi redan i mängder, de behöver inte mig :-) Därför brukar jag ge två alternativ, läs mina nördiga texter och se om detta är något för dig - eller lämna in på verkstad :-)

Då ger man den stackars trådskaparen en bra grund för att göra ett genomtänkt val iallafall :-)
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Väldigt trevligt läsande här ;:) menade inget illa, uppskattar allas hjälp;) Ja det kommer bli spännande o se vad det är som strular, hoppas dom kan hitta felet fort. Kan vara jäkligt trångt med vissa delar vid min motor utrymme tycker jag, vissa delar sitter jävla tight och är svåra att demontera, dom har väl suttit där länge och blivit ärgade/smutsiga, försökte dra loss kamaxel sensorn men fästet satt i hårt och kunde inte trycka av/lossa kontakten. Tror att vi tog sönder kontakten lite grand, hoppas att verkstan fixar det.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Hej! liten update!

Köpte kamaxelgivar sensorn för avgas sidan hos meca, sen försökte grabbarna på jobbet att byta den och efter lite svett och svordomar så gick skiten. Nu är sensorn bytt och felkoden verkar inte komma tbax, minns att när koden var där med gamla sensorn så gick det inte ens att radera den med min obd läsare, nu är den borta iaf och ingen motorlampa har lyst på några veckor, håller tummarna nu. Jag använder elm 327 bluetooth som felkodsläsare samt använder appen Torque till mobilen som får all info från obd2. Får inga koder alls om mager blandning? fick förr bara koden för sensorn. Hoppas att det löst sig nu.

Trevlig helg!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Roligt med uppdatering!

Var det från Meca så var givaren troligtvis av märket Meyle, vilket bör vara OK. Annars ska man akta sig väldigt noga att köpa givare från icke-original tillverkare.

Så just den felkoden om givaren bör ha löst sig med givarbytet, precis som du skriver!

Som jag nämnde i mitt tredje inlägg så kanske de där bränsleblandningsfelkoderna P0171 och P0174 var gamla felkoder som låg och skräpade!

Du kanske bara hade ett fel ändåså - vilket jag varnade om innan.

Det är därför man måste felsöka och analysera innan man börjar åtgärda problem (i det här fallet hade det räckt med att kolla på fuel trim värden för att bekräfta om felkoderna var giltliga eller inte).

Arbetar man på någon annans bil är detta ett måste att göra, när du släpper iväg bilen ska du vara övertygad om att felen är lösta. Det är inte acceptabelt att släppa iväg med vetskapen om att motorlampan kan tändas inom några dagar och bilen kommer tillbaka med en arg ägare/kompis.

Aha, har du ELM'en och BT-donglen och Torquen - men då kan du ju kolla vad fuel trims är ju!

För du kan ha väldigt felaktiga fuel trims, men felkoder sätts / motorlampan tänds inte förräns man överstiger ett visst (ganska högt) gränvsärde!

Detta är en vanlig missuppfattning att om ingen felkod sätts så är fuel trims perfekta. Långt ifrån... Gränsvärdet varierar men anta att gränsvärdet är 25% (den sprutar in 25% mer bränsle än vad MAF-sensorn uppger) - då kan dina fuel trims ligga på 24% men detta kommer INTE att sätta någon felkod eller tända någon motorlampa!

Så bara koppla upp och kolla!

Här har jag loggat från Torque fuel trims och efterbehandlat i Excel
Länk

Här har jag gjort samma sak fast med data från som jag begärde från en annan här på forumet
Länk
Länk
Länk
Länk

Här gjorde jag samma sak fast på min 120i
Länk

Men detta ovan är overkill - räcker att slänga upp några fönster i Torque och kolla
Länk
Länk
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Hej på dig!

Vet inte om det är bara jag men bilen känns lite piggare nu desutom efter bytet, tror att hen kändes kanske lite ledsen först innan bytet några dagar, vara inte så responsiv på gasen som hen var när ja köpte henne. Nu känns hon kanske lite gladare. Ska fram med elm igen och läsa av och ta massa screenshot så att ni kan se, ska försöka ta ss på alla fuel värden mätare obdn har:) men skönt att ja köpte denna aparat, var värd varenda krona:) Enda problemet är nu om bilen kommer att koka på sommaren för att förra ägaren drog bort mekaniska fläkten som drivs av vattenpumpen. Vetifan varför han tog bort den. Men jag har kört bilen i runt 3 månader nu utan fläkt, har endast elektriska fläkten bakom fronten som kyler acn??

obdn läser iaf max 96-97 grader, och sen går den ner till 93 när ja kör och sitter väl runt 95-96 när ja står stilla på parkering.

Kommer ja koka på sommaren vid 30c???
Kommer koka? Tja förr eller senare så kommer den koka ja. Elfläkten är främst till för att "kyla" AC-kondensorn. Viskofläkten, den som plockats bort, är den som skall kyla kylarvattnet primärt. MEN, 30 grader utomhus klarar nog ett friskt kylsystem utan viskofläkten, även om bilen står still, ett tag iaf... Å andra sidan kan det bli en onödig utgift om bilen behagar koka för dig. Jag skulle inte tveka det minsta, det är bara att åka till nån skrot med självplock o plocka med sig de delar som saknas.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Varför för i jesu namn plockade han bort den fläkten förr? får man mer hk utan fläkt? eller vad? har läst flertal forum där folk gjort likadant och deras bil har ej kokat. Tom vid riktigt varmt sommar väder. så länge man inte köar i flera timmar?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Klockrent vad Dawwe skrev.

Desutom är det lagom roligt att "köra" / snigla sig fram i den absolut värsta rusningstrafiken i Malmö med två filer till höger och två filer till vänster fyllda med bilar och man ser att temperaturnålen börjar så sakteliga stiga uppåt.

Ni kan ju fundera på hur jag vet hur det känns :-)

Min viskokoppling höll på att bli sämre och sämre, problemet försvann naturligtvis efter att en ny monterats...

panda666 : Du ska definitivt sätta tillbaka flätblad+fläktkoppling där.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
ok, ska tänka efter lite där, men undrar varför i alla friders namn man plockar bort fläktfan därifrån??
Kan vara en fullagning. Tex att vattenpumpen skar varvid fläktbladen slog i nånstans så något blad gick av?

Det stämmer (nog) att man kan få liiiiite-liiiiiite högre toppeffekt med bortplockad fläkt, kanske... Så länge bilen är i rörelse (typ 10 km/h eller mer) så brukar fartvinden räcka till för kylningen. Det är först när man står still som luftflödet blir noll, o då behövs fläkten annars kommer tempen stiga, frågan är hur mycket och hur snabbt?

Som jag ser det är det inget att tänka på, antingen så betalar du NU, dvs köper en fungerande visko + fläkt, eller så chansar o du ser hur det går, o betalar därefter oxå om nåt händer. Kom ihåg att en bärgning kostar förmodligen betydligt mer än vad visko+fläktblad kostar på skroten...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.