AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.193

E39 530 felkoder För magert och kamaxellägesgivare avgas sidan

Sida 1 av 3
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Hej!

Fick för några dagar sen att motor lampan börja lysa. Läste felkoder och fick till dessa. po171 po174
p0369 , Kan det vara så kamaxel givaren ger alla koder eller är alla separata fel? Kommer att byta kamaxel givaren nu om några dagar och vill gärna veta vad mer det är som strular? nån luft läckage från luftfilter/slang??

tack på förhand
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har garanterat två helt separata fel.

P0171 och P0174 (dessa felkoder har alltid ett P följt av siffror) är mycket vanligt på M5x-motorerna då de börjar komma till åren och plast och gummi börjar spricka och börja läcka.

I typ 95% av alla fallen så är det en vakuumläcka som är orsaken till dessa båda felkoder. Eftersom du har på både bank 1 och bank 2 så är den största vakuumläckan i någon eller några gemensamma insugsrör som delas av alla cylindrar.

Hade jag haft tid så hade jag gärna skrivit ihop en guide till dessa felkoder då dessa är mycket vanliga.

Jag har dock skrivit en hel del om detta på det här forumet, så jag rekommenderar att gå in på Google och sök med nedanstående söksträng
bmw-slangen p0171 site:autopower.se

P0369 heter officiellt "Camshaft Position Sensor "B" Circuit Intermittent - Bank 1" bör således vara sensorn för avgaskamaxeln (vad A, B, C etc betyder i dessa felkoder är fritt för biltillverkaren att definera).

Antingen börjar sensorn gå sönder, eller så har du ärgad/dålig kontakt/trasigt kablage. I de flesta fall brukar det vara sensorn, men har man begränsade möjligheter att felsöka så får du chansa och ha i beräkning att du kanske slänger 1300 papp i sjön.

OBS! Köp original sensor! Köp inte något av allt förbannat kinesiskt skräp som finns där ute! Uppmuntra det junket! Det bara slutar med att felkoden kommer tillbaka två dagar senare och du får beställa en RIKTIG sensor och göra om jobbet. Jag skulle kunna sträcka mig till att köpa av märket Hella (och Bosch såklart om de gör denna sensor), men inget annat.

Här är en tråd där jag diskuterar denna felkoden på just en M54-motor i en E39
Länk

Som jag nämner i den tråden har kamaxelsensorn för avgas endast ansvar för kontroll av vANOS för avgaskamaxeln. Så om den sensorn slutar fungerar så är avaktivering av VANOS på avgaskamxeln det enda som händer, dvs högst odramatiskt (och därför kan jag med säkerhet säga att du har två helt separata problem).

>> Du har en M54-motor med MS43-motorstyrsystemet.
>>
>> För just detta motorstyrsystem gäller följande
>>
>> Kamaxelgivaren för insug har följande uppgifter
>> - Identifiering av cylinder banker för bränsleinsprutning
>> - Synkronisering
>> - Backup av varvtalsinformation (utifall vevaxelgivaren skulle sluta fungera)
>> - Kontroll av VANOS för insugskamaxeln
>>
>> Kamaxelgivaren för avgas har bara följande uppgift
>> - Kontroll av VANOS för avgaskamaxeln
>>
>> Om kamaxelgivaren för avgas ger upp så är det endast VANOS för
>> avgas som påverkas (om kamaxelgivaren för insug skulle gå sönder
>> så har det större effekt då den ansvarar för fler saker helt enkelt).
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Hej och tack som fan för en jävla bra skrivet text!

Bilen känns tip top och har inga problem annars, kanske känns lite seg ibland? kanske är sensorn som spökar? men har beställt en sensor från Meca som hade nån tysk märke, kostade runt 800kr tror du denna kommer att funka?

Men brukar motorlampa lysa ifall man har nått vakuums läckage? eller lyser lampan pga sensorn för avgassidan??

Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom VANOS för avgas är avslagen så blir vridmomentet en aningens lägre vid vissa varvtalsområden (på gränsen till att man som normal person känner skillnaden).

Hade det varit VANOS för insug som hade slagits av hade det märkts lite mer.

Motorlampan ska tändas vid miljörelaterade problem. Och både problemet P0171/P0174 (troligtvis vakuumläckage) och problemet P0369 (troligtvis sensorn) är miljörelaterade (då de påverkar avgaserna), så båda problemen hade tänt lampan var för sig.

Tror sensorn från Meca bör vara ok. Ska se vad de har i katalogen.

EDIT : Ser att det är Meyle som Meca har, var det möjligtvis det du tänkte på?

Meyle skulle jag också kunna sträcka mig till att acceptera - risken för problem borde vara mycket liten.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Tänkte först beställa från skruvat men sket i det eftersom jag har haft e39 förr och flera rekomendera inte billiga sensorer, Verkstan sa iaf att sensorn kan ha slängt ut alla dom där koderna, besiktnings snubben(min vän på jobbet) sa också att kanske nån lamdasond kanske spökar? Men jag hoppas att allt löser sig när jag byter sensorn, och motorlampan inte börjar lysa igen. Orkar inte börja leta efter trasiga slangar nu^^ Tror du att det är möjligt att sensorn kom ut med alla felkoderna?? eftersom allt var relaterat till avgas iaf.
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Verkstan sa iaf att sensorn kan ha slängt ut alla dom där koderna
Nej... :-)

En mekanism som VANOS på avgassidan som är där för att förbättra den volumetriska effektiviteten gör inte att bränsleblandningen plötsligt blir tokmager.

Byter du avgaskamaxelnsensorn så kommer P0369 felkoden att försvinna. Du kommer fortfarande ha P0171 och P0174 kvar. Det är vad du ska ha som antagande i nuläget.

Utan att ha bilen framför mig så jag själv kan felsöka och verifiera saker och ting så går det inte att lova något till 100%. Exempelvis jag vet ju inte ens om P0171 och P0174 är gamla felkoder som bara ligger där och skräpar! Sen finns det såklart extremt udda fall där motorstyrenheten gör vädigt märkliga saker - vi ska ha i baktanke att det suttit ett gäng ingenjörer och snickrat ihop en plan för när var och hur dessa felkoder ska sättas och hur - allt är mjukvara och ingen mjukvara är perfekt.

>> besiktnings snubben(min vän på jobbet) sa också att kanske nån
>> lamdasond kanske spökar?
Nej... :-)

Högst osannolikt att båda upstream syresensorerna går sönder ungefär samtidigt och på exakt samma sätt - dvs att de båda rapporterar lean condition hela tiden. Du har två upstream syresensorer på denna motor, en för bank 1 (cylinder 1-2-3) och en för bank 2 (cylinder 4-5-6).

Men man ska inte utesluta problem med en syresensor. Du kanske har problem med vakuumläcka OCH en strulande syresensor. Sånt kan naturligtvis inte uteslutas. Vi vet inte ens med säkerhet att P0171/P0174 är på grund av vakuumläcka, det kan orsakas av andra saker (men vakuumläcka är den absolut vanligaste).
Därför FELSÖKER man. Rent standardförfarande att flärpa upp fuel trim värden och se vad är på, de bör ligga maxad på typ +25% eller liknande (olika motorstyrsystem har olika maxgränsvärden). När det är bekräftat kan man göra lite olika saker, men en standardprocedur är att tillsätta lite extra gas som tex gasol i insugsluften och om syresensorn fungerar som den ska så ska man se en motsvarande reaktion på fuel trim värden (man måste dock försäkra sig om att den är i closed loop).
Det finns en del att skriva i detta ämne, så jag går inte in på allt här. Alltför mycket att skriva och berätta om - det är i få som är intresserade och ännu färre som faktiskt gör dessa procedure - alla brukar byta komponenter tills det fungerar.

Sådana här säkra uttalanden brukar alltid komma tillbaka och gnaga av halva röven på en... Så jag brukar vara försiktig med sådana uttalanden och felsöka mer än gissa och spekulera :-)
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Ok men bra att vi kan utesluta vissa saker då. Ingen lamdasond och troligtvis vakuum läcka, Ska nog byta sensorn dom här dagarna endå och hoppas inte motorlampa lyser igen. Om det gör så kommer jag nog att lämna in för felsökning då jag inte har så mycket tid och ork_^^ Kan det ha nått o göra med maf? fast motorn går ju bra och har inte dålig tomgång eller nått. Förra ägaren har monterat ett sport luft filter system som jag inte var super intresserad av men den sitter på just nu och jag har ingen original luftburk, kan den bidra till nått dåligt?

Annars kommer jag felsöka efter läckor, borde väl vara nån slang där vid luftfiltret? eller vart brukar det läcka oftast? Fan finns du i stockholm? kunde betala dig för att felsöka:)
Jag hade inte bytt sensorn till att börja med P0171/P0174 är blandningskoder, och när man får dessa så brukar sensorerna fungera
Dom rapporterar syremängd till DME, som frösöker kompensera med mer bensin, men till slut går det utanför reglerområdet och då sätt koden.
Du har felkod på båda bankerna, det låter osannolikt att 2 eller 4 sonder ger upp samtidigt.
Kolla sonder med vilket OBD2 instrument som helst, dom ska pendla i voltstyrka, om en inte gör det så är den troligtvis trasig och då ser du även om det är dignos eller reglersond.

Slangar kan spricka , och det finns även en gummiplugg på insuget som brukar bli dålig där den suger in luft, den hade jag kollat först, min var sprucken reagerade inte på startgas men det syntes på fueltrimvärderna.

Kolla dina fueltrimvärden de borde ligga högt eftersom du får dessa koder.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
tack för svar , nej tänkte byta bara kamaxel sensorn avgas sidan, inte lamda.

Tänkte börja med kamaxel sensorn sen får jag felsöka vidare och kolla efter läckage ifall motorlampa börjar lysa igen.
Har du raderat koderna och kollat vilka som kommer tillbaka?
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Ja jag raderade koderna och först var det magert bank 1 och nu även bank 2 nästa gång motorlampa börja lysa, men kamaxel sensorn kom vid bägge tillfällen.

Nu har jag raderat igen och ska börja med att byta kamaxel sensorn först.
Fueltrimvärderna kan du kolla ändå både innan och efter du bytt.
Beror det på givare så ska de vara bra och lampan brukar släckas automatiskt.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Jag hoppades att givaren var boven men personen som skrev här tidigare verkar veta vad den pratar om så troligtvis har ja nån läcka, hoppas bara att motorlampan inte behöver lysa pga av det, hoppas att motorlampan inte lyser igen efter bytet av givaren. ska försöka att byta den så fort den kommer.
Vad spelar det för roll om lampan är släkt om du har en luftläcka?
Hur långt har bilen gått? Lambdasondstillverkarna brukar rekommendera byte av lambdasond (reglersond) efter ca 16000 mil, därmed inte sagt att en sond som gått betydligt längre inte är funktionsduglig, men den lär reagera långsammare, speciellt om bilen tex förbrukar (har förbrukat) större mängder olja, läs iaf 2 liter på ca 1000 mil.

Börja med att se över vakuum/luft slangar som det redan nämnts, de brukar ha en förmåga att tappa spänsten med tiden så att säg.
Vad läser du koderna med?
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
bilfan har gått nästan 35.000 mil. Ser inga konstigheter med nån slang eller nått i moturrummet, allt verkar vara ok. Bilen går som sagt bra och märks inget konstigt vid körning, Läste av koderna med autocom via datorn och obd2 på bilen. Försökte byta kamaxel sensorn idag men gick inte, den satt i för hårt. Kommer nog lämna in skiten för byte hos min favorit verkstad på jobbet. Om jag har luftläcka nånstans så vetifan vart jag ska börja leta, som sagt alla slangar ser ok ut för mig.
Du lär ha en hel del slangar vilka du inte kan se (så lätt), tex under insuget. Jag skulle testa att läcksöka med startgas. Dvs du sputar "gasen" runt områden som är misstänkta, läcker det (suger luft!) så bör motorns varvtal öka. Men detta sätt är ej 100%. Ska man göra det 100% så demonterar man alla slangar, o byter åtminstone de som är suspekta.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Ok du har nog rätt, ser ju inte allt till 100% bara dom som är framför mig som jag kan röra och se. Så länge inget värre händer än att motorlampan börja lysa så är jag nöjd. Men kommer nog lämna in den för felsökning snart.
Det blir värre med tiden, när motorlampan lyser så har den redan nåt sitt reglerområde och fettar på med bensin, kör du så över längre tid så kan du förstöra katalysatorn.
Vet inte riktigt vad det är för årsmodell du har, men kolla gummipluggen mot insuget.
del 17
Länk

Så här ser den ut på undersidan de är 3:e pipen till höger.
Länk
Man ser denna under insuget som vätter mot torpedväggen om man står vid förarsidan skärm och tittar med lampa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.