AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.332

Lustig förglödning?

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Har märkt denna vinter att förglödningssymbolen i princip aldrig kommit fram när jag startat bilen. Tror faktiskt den aldrig kommit fram i vinter. Nu har vi i Gbg haft typ -5 som kallast iofs :-). Men vad jag kommer ihåg från vintrar innan så har den kommit fram lite titt som tätt. Men testade för någon vecka sedan vid kallstart sätta på tändningen i några sekunder för att sedan trycka start. Då kom glödsymbolen fram? Testade idag igen,samma fenomen. Bilen har startat hur fint som helst hela vintern. Men tyckte att den inte starta lika "hårt" eller kraftigt när jag körde proceduren som skrivet. Har inga felkoder på något angående glödsystem eller något liknande. Blev mest nyfiken på varför den gör på detta sätt. Då bilen ska förglöda automatiskt vid startögonblicket. Alltså symbolen ska komma när du startar bilen utan att göra som skrivet. Nu verkar det fungera som på gamla bilar :-)?. Bilen ifråga är en E91 320d. Någon som har nån vettig idé på vad detta kan bero på?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ingen som har nån klurig idé?
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Dieslarna börjar "förbereda sig för start" så fort man t ex låser upp, öppnar en dörr etc. Detta inbegriper väl förglödning tror jag.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Enligt lite äldre BMW-dokument så används symbolen i instrumentklustret endast när kylvätskans temperatur är lägre än 10 grader C.

Sen görs även så kallad "concealed heating" som -Martin- är inne på. Enligt det äldre BMW-dokumentet aktiveras "concealed heating" av:
* Driver's seat occupancy
* Driver's seat belt buckle
* Valid key
* Terminal R
* Clutch operated

Terminal R är första läget på tändningen på en tradionell tändningsnyckel (andra läget är Terminal 15 dvs Run och tredje läget är Terminal 50 dvs Start).
Med Start/Stop knapp så hamnar du automatiskt i Terminal R när du sätter in nyckeln. Trycker du en gång på knappen så hamnar du i Terminal 15. Trycker du en gång till så hamnar du i Terminal R igen. Trycker du en gång till hamnar du i Terminal 0.

Så för skojs skull, prova följande för att maximera chansen att se den gäckande glödsymbolen:
* Prova såklart på en kall dag
* Se till att motorn är genomkall (kylarvätskans temperatur lägre än 10 grader C)
* Öppna dörren men rör inte förarsätets dyna
* Sätt i nyckeln och tryck direkt på Start/Stopp knappen för att komma så snabbt som möjligt från Terminal R till Terminal 15 (i Terminal 15 ska den göra vanlig preheating till skillnad mot i Terminal R där den verkar gör concealed heating).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.