|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag skulle vilja höra era erfarenheter av 535d... Vilken utrustning rekommenderas och kända problem. Siktar på att köpa en 08-09 | |
|
Komfortstolar helt klart. Sedan vill man väl ha m-sport, navi pro, hifi pro. Head-up, aktiv farthållare och sådant kan ju också vara kul men inget måste kanske. 535D brukar överlag vara välutrustade. Kända problem om du ska ha touring är kabelbrott till bagagelucka och strul med kompressorn till nivåregleringen. Sedan har det väl också varit bekymmer med den elektriska dragkroken på LCI. |
|
|
Som ovan säger. Kabelbrott verkar nästan vara mer regel än undantag, hände på min dan innan jag skulle hämta den så fick det fixat av firman. Sen är det väl en ganska problemfri bil förutom alla nippon pippon saker. För mig har PDC och en elhiss krånglat. Har även läst om en del som haft läckande panorama tak. Utrustning är väl upp till en själv tycker jag. Förstår inte vad man ska ha allt dynga till som bara kan krångla och man inte använder, i alla fall inte jag. Jag har en väldigt ovanligt 535d då den knappt har nån utrustning förutom alla m-sport grejer. Det enda jag saknar och tycker är lite konstigt att dom inte valde till är sportlådan, men funderar på att kanske byta ut till den själv senare. BMW kör med livstid på oljan i automatlådan vilket inte är att rekommendera utan man ska följa växellådstillverkarens anvisningar och bör byta oljan efter det. Har inte i huvudet exakt men har för mig det låg på 10-15k mil någonstans. Fina bilar som går bra och förhållandevis billigt. Jag brukar ligga på kring 0,8l/milen nu med steg 2 trim och borttagen DPF. Hamnar på 0,7-0,75l/milen om man kör lugnt. Tycker även att dom är rätt lättmekade jämfört med andra moderna bilar. Ser trångt ut under huven men saker är lätt att plocka bort i rätt ordning. Bytte huvudtermostaten som sitter en bit ner och trodde det skulle vara bökigt att komma åt. Men gick relativt fort och enkelt med tanke på att det var första gånger jag gjorde det. Har även varit bort med insug och tagit bort alla swirl-flaps som sitter på varje inlopp. Kör min även på vintern vilket inte är nån höjdare på 18" 245or och bakhjulsdrift. Hade en fyrhjulsdriven innan och velade länge mellan en 530xd eller 535d. Saknar fyrhjulsdriften nu och funderar på att köpa nån billigare vinterbil till nästa säsong kanske. |
|
|
Det verkar luta åt en F11 istället och då en 530d x-drive. Men tack för feedback. |
|
|
Har en 530 XD E61 från 2007 med facelift som jag imponerade själv 2010 med 13 000 mil på mätaren, nu har den gått 32 000 fantastiska mil, är som ny i mycket fortfarande, ingen rost i princip, nyskick inuti (ej läder, tygstolar) lite mer problem på slutet nu kring 30 000 mil, men väldigt nöjd med den i stort. Alltid prickfri besiktning förutom en gång, var någon led som jag bytte. Fruktansvärt mycket bil för pengarna och superbillig bil dessa år, slår vilken KIA eller vad som helst nästan om jag överdriver lite, den har tappat ca 160 000 kr på ca 20 000 mil och 7 år, vilket jag tycker är riktigt bra. Kostade 640 000 ny och jag köpte för 225 000 i Tyskland när den var 3 år. Aldrig nån reparation över 10 000.-, dyrast har varit att byta skivor fram (ca 25 000 mil och bak ca 28 000 mil (lövtunna :)), samt stötdämpare fram, gjorde inte det samtidigt men på senare år nu. Fanns ett fel när jag köpte den och det var att kablarna var av i bakluckan, glasluckan i bak funkade inte, men fixade kablarna och de har funkat sen dess. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.