AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.859

Bmw f20 118d kränger vid gaspådrag

An
21
Antito
118d f20
Hej,
har en 118d f20 som när jag gasar på ur en kurva kastar med bakvagnen ett par gånger fram o tillbaka, är det nån som känner igen detta?

au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Det är väl halt ;-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Absolut! Hände flera gånger när det regnade på Sturup Raceway senast!

Men tillbaka till din bil, blinkar DSC-lampan när detta inträffar?

EDIT : DSC-lampan är ett utropstecken inuti en triangel som är inuti en rund pil som går motsols, se exempelbild nedan
Länk

I instruktionsboken finns dessutom utförlig beskrivning om denna funktion.

Anledningen varför jag undrar om denna blinkar när fenomenet inträffar är om systemet går in eller inte.

Om det blinkar och går in så finns det helt enkelt inte tillräckligt mycket fäste. Det beror oftast på en kombination av blött/halt underlag och däck av sämre kvalitet (alla däck tappar förr eller senare fäste men däck av sämre kvalitet tappar det tidigare än andra och ibland även lite mer okontrollerat).

An
21
Antito
118d f20
Nej dsc-lampan tänds inte o det är inte halt o däcken är bra, funderar på om det kan
vara något i bakvagnen, den kastar rätt ordentligt 3-4 gånger, bilen har gått 3300 mil.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Av ren nyfikenhet - vad var det för märke, modell och dimension på däcken samt vilket underlag och temperatur var det vid tillfällena när det hände?

DSC-lampan blinkar bara väldigt kort och snabbt och bara precis när det griper in. Blinkar du så missar du det helt enkelt. Man måste vara relativt observant (jämfört med en medelbilist) för att uppfatta det. Det är alltså väldigt lätt att missa det! Du är säker på att den inte blinkade några gånger lite snabbt?

Ok, om inte DSC-lampan blinkade så är det lite ovanligare. Kändes det alltså som greppet försvann bak och bilen kastades till höger och till vänster omväxlandes ett par gånger innan det lugnade ned sig?
An
21
Antito
118d f20
är säker på att lampan inte blinkade, din beskrivning av kasten fram o tillbaka är rätt;)

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite märkligt får jag säga. Just fram och tillbaka låter ju märkligt.

Var det alltid i samma kurva/sväng som det inträffade?
Vad var det för underlag och temperatur vid tillfällena?
Vad var det för märke, modell och dimension på däcken?

Enda jag kunde komma på nu var om man tex kör över ett brunnslock med ena bakhjulet mitt i en sväng med gaspådrag så blir det ibland en intressant effekt med ibland ett litet kast med bakvagnen. Men DSC brukar även där kopplas in (även om det kanske sker lite senare och man märker liter mer än normalt).
An
21
Antito
118d f20
det inträffar i alla kurvor
har continental wintersport 205-55-16
Asfalt 6-7 grader plus

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, inga märkligheter där angående däck eller underlag - ser bra ut så att säga.

Märkligt beteende måste jag säga, speciellt just att den hoppar/kastar höger och vänster med bakvagnen.

Om du har möjlighet och det är lätt att återupprepa så kan det vara värt/intressant att hitta en säker plats att först återupprepa fenomentet och sedan koppla ur DSC och göra om exakt samma manöver.

Fast om något är riktigt sönder i bakvagnen så är det kanske inte så bra att fortsätta att framkalla det beteendet. Men om något är sönder där bak så borde ju rimligtvis det märkas vid annan typ av körning.

Jag tänkte ett tag ett däck som tar i (råkade ut för att det började skrapa enormt där bak på min racingbil vid hård kurvtagning men endast när man gasade), men det blir mest bara skrap och oväsen - inget som gör att bakvagnen hoppar fram och tillbaka i sidledes.
Gr
42
Grovst
118d -08 (sparbössan)
K1200/RS -02 (sommarnöjet)
745iA -02 (sommarnöje dom regniga dagarna)
Hur nya är däcken? Första säsongen på mina nya dubbade ej RFT så löste farthålllaren ur, även på torrt underlag, lite hur som helst. Ibland räckte det med en svag uppförsbacke men DSC blinkade alltid till. Men aldrig några extrema kast med bakvagnen. I bästa fall är det bara fråga om en inkörningssträcka. För mig var det nog ca 200 mil.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Det där med nya däck har hänt mig med, dock bara problem första säsongen. Läskigt när man ska köra om och det är +8 ute och så mitt i omkörningen så hugger DSC in och klipper effekten kortvarigt så det hugger till...

För mig inträffade det inte alltid utan det varierade lite beroende på typ av asfalt, jag vill även instämma i tidigare synpunkter att trots att man anser sig vara observant så kan man missa blinket. Kör jag om så ligger fokus på att titta ut och då ser jag inte blinket.

Lösningnen för mig var att köra i DTC-mode, så är man ju också lite mer säker än om man kopplar ur DSC helt. Med 18d och fräscha däck ställer du ju ändå inte ut bilen om du inte går på full attack (förutsatt att bakvagnen är ok).

//Stenback
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Tydligen inte helt ovanligt med bla sånt här beteende med icke BMW-godkända däck. Tror att vinterdäck är värst drabbade och på tillsynes torrt väglag sätts antispin(?) ur spel såpass att ingen kraft skickas ut till hjulen. Riktigt wierd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.