AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.569

Hög förbrukning f20 118d

An
21
Antito
118d f20
Hej,
har en 118d f20, 2013 som jag har svårt att köra under 0,70 blandad körning, nu på vintern ligger jag på 0,85 i stadskörning.
Önskar feedback från andra med erfarenhet av 118d.
Har haft bilen i fem månader och har påpekat för firman där jag köpte bilen men de säger att jag kör "fel".
Känns som jag har betalat nästan 200.000 för en bil som inte alls är så snål som jag trott, skulle helst vilja häva köpet.
Jag har korrekt däcktryck, kör planerat och nästan alltid i Eco-läget.

Tacksam för svar/åsikter.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Låter tyvärr som en fullt normal förbrukning om du kör mycket i tätbebyggda trakter. Det som står i EU-specen kan du glömma, det händer aldrig i verkligheten. Finns inte en bil som inte drar 30-40% mer än specen numera.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mät vad den drar på 5 mil i antingen 70/90/110 och återkom med det så kan vi se om förbrukningen ser normal ut.

Bilen kan dra mindre än 0,85 km/h. Men är det mycket kortkörning, kall starter och du med stadstrafik menar <70km/h och start och stopp varannan minut så kommer den ju dra upp emot 0,85km/h.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Jag tycker oxå det verkar mycket. Min drar vid "snål" körning 0,52 och vid aggressivare körning max 0,65. Och ja jag har mätt nästan alla tankningar manuellt. Färddatorn visat 0,02 mindre. Komma under 0,5 verkar dock omöjligt.
An
21
Antito
118d f20
Tack för synpunkter, har mätt manuellt och 70 % landsväg 30% stad och fått 0,71
tycker inte det är ok, frågan är vad man kan göra åt saken...

På min förra 120d 177hk LCI -07 kom jag aldrig över 0.79/L mil enl. färddatorn (snitt över någon månad).

Då var det mycket kallstarter och korta sträckor på typ 3km i minusgrader m.m.

Tycker den bör ligga på max 0.75/l mil faktiskt...
MU
940
MUC
M340i - 2025
Det är nog inte mycket man kan göra åt det är jag rädd förutom de vanliga (självklara) råden som rätt lufttryck i däcken, inte köra med takbox i onödan etc. Visst kan det vara någon komponent som är kass (t ex turbon) men då har du andra felsignaler förutom att den drar mycket soppa.

En sak som man testa är att tanka på någon annan ”bensin-kedja”, nuförtiden vet jag inte men får några år sedan så var Shell/ST1 diesel ganska mycket mer effektiv än t ex Preems. Kunde skilja 0.5 dl/mil.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Antito, du behöver mäta max någon % stadskörning. Det ger en för stor felkälla annars. Stadskörning kan betyda allt från 70km/h på en genomfartsled i Stockholm utan trafik till stillastående i en kö.

Stabil fart på landsväg ger minst felkälla med hänsyn till körstil och mät både vid pumpen och med färddatorn och ange siffrorna samt vilken fart du valde att hålla här. Annars vet vi inte om bilen drar normalt med diesel eller ej.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Håller helt med Andreas!
0.7 blandat skall nog vara nöjd med.
Men absolut så skall du ta en längre tur på motorväg eller bra landsväg med 90-120.
Tanka fullt. Helst på en mack vid motorvägen. Nollställ trippmätaren. Kör minst 12-15 mil och tanka fullt igen. Använd inte fartkontrollen utan kör mjukt!
Och använd formel liter/mil när återigen tankat fullt. Sedan har du svart på vitt!.
All annan mätning ligger långt utanför deklarerad förbrukning.
An
21
Antito
118d f20
Ok,
sen är ju frågan om förbrukningen är onormalt hög- vad gör man?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad har du för däck?
Modell och dimension, RFT eller "vanliga"?

Vilken diesel kör du på?

Som redan är nämnt, tanka fullt och kör en långkörning i någorlunda normal fart och tanka och räkna manuellt på förbrukningen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kör själv 118dA M-sport 2014, kört 12 000 mil. 17" sommardäck och 16" vinterdäck, ej RFT.

Vid en eventuell kallstart och stadskörning ligger min runt 0,75. Blandad körning, t.ex. pendling till jobbet (2,5 mil) ligger den runt 0,6, då är det stadskörning+motorväg. Under 12 000 mil har min snittat 0,53.

Detta beror helt på väder, humör och trafik, men en egen bedömning av snittet utifrån min 118d:
Stadskörning: 0,65
Motorväg: 0,55
Landsväg: 0,48
Blandat: 0,53

Hoppas infon kan hjälpa, men det känns som din drar lite för mycket om du inte har en väldigt tung högerfot :)
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Min E91a 318d har aldrig dragit över 0,7 på en tank så länge jag inte kört med släp med kåpa.

Nu har den gått mest landsväg men 0,50-0,55 är väl det vanligaste. Har kört 20 mil på 0,40 enligt färddator. Mäter man vid pumpen så blir det någon procent mer men utan allt för tung högerfot är det inga problem att komma 120 mil på en tank. Mitt personbästa är strax under 140 mil.

Har du inte 20" hjul eller plattan i mattan jämt så måste något vara fel...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med flera av de övriga: Min 120d -08 (cab) drog runt 0,75 vid REN stadskörning, men å andra sidan så är det ju svårt att jämföra "min ekonomiska bilkörning" med någon annans ekonomiska bilkörning, för den ena kan ju vara mer eller mindre ekonomisk.

Att en F20 118d skulle dra mer låter ju konstigt.

Å andra sidan så är det ju ofta så att bilar med små motorer och låga effekter inte alls har så låg förbrukning därför att man tycker att bilen är så slö så den sover och så kompenserar man genom att trycka hårdare på gaspedalen för att man skall märka att den rör sig framåt.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det måste vara fel. Jag svinkör verkligen min manuella F31 318d och har snittat 6,15 sedan ny, mestadels motorväg, men även en del blandat och stadstrafik Som mest har den på en tank dragit 7,39 i ren stadskörning. Detta under snart 7000 mil.
Lämna bilen till en seriös verkstad för att kontrollera eventuella felkoder eller för att avgöra om bilen verkligen går som den ska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.