AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.419

Varför dippar mitt xenon halvljus på min E91 på släta vägen...vad göra, vet Någon?

Sida 1 av 2
BM
39
BMW SCHWEDEN
318d Touring 2010 års mod.
218iA active Tourer 2016.
Porsche 911 Targa 1981.
Austin mini superdelux 1960.
E91 Lci Xenon..
Mitt xenon ljus dippar, sjunker ner å upp i mellan åt när jag kör på släta vägen.
Är det någon som vet vad som är fel?
Är det något man kan fixa själv?
Tacksam om någon vet.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Åker dom upp och ner tillräckligt för att blända mötande eller? Har du möjlighet att läsa felkoder? Fick byta givare bak i veckan för mina lysen fick tokflipp och bländade enkel procedur dock.
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Har samma på min, ljuset fladdrar lite upp och ner när bilen står still.. Var givarna dyra? @cykeltjuv
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Svärre:E det bägge lyktor som ljuset fladdrar? Frågar bara för att på min skakar/fladdrar ena sidan vid stillastående. Kollade insatsen/linsen o den glappade.
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
gaspo: japp båda fladdrar i takt, kan nämna att jag har Helljusassistent och adaptivt halvljus på min.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Mina fladdrar också i takt. Det började för någon vecka sedan med omställning från kallt väder till varmare temperaturer och högre luftfuktighet. Hade samma sak vid samma säsong och samma väderförhållanden förra året. Plötsligt upphörde fladdrandet och jag satte det i samband med att det var framåt våren med en längre period utan växlingar mellan frys- och plusgrader. Där lade jag ner fortsatt felsökning och här står jag nu med samma fel igen. Jag säger inte att det har med detta att göra men det ser ut som ett samband. Om det har med fukt att göra, vad är det som påverkas och får lysena att åka upp och ner?
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Uppdatering:

Pratade med min lokala BMWverkstad som jag litar på, han sa att det där hade han varit med om tidigare och nämnde något om en kabel som kunde vara skadad och det kom in fukt där...( känns troligt då vi haft regn och slask hela vintern) alt. givare bak. Han trodde dock på kabelfel då givare oftast gjorde så ljuset va helt åt h-vete. Skall in på felsökning framöver. Återkommer efter :)
BM
39
BMW SCHWEDEN
Porsche 911 Targa 1981.
Hej, på min är det allså från normalhöjd för halv ljus och dom båda dippar neråt i mellan åt ibland flera gånger 10-20 Gånger på En mils körning men ibland inte alls.
Man märker ju bara av det när det är mörkt att ljus bilden sjunker och går upp
Till normalt halv ljus igen,,, men även när bilen är avstängd ljuset släckt kan man se och höra linsen justera sig ner och tillbaka den stunden innan systemet bryter alltså.

Har läst av fel koder men inga fel.
Den givare som sitter bak som skrivs om ovan,
Vad kostar en sådan..kan man byta själv....
Låter som det borde vara den...?
BM
39
BMW SCHWEDEN
Porsche 911 Targa 1981.
Glömde skriva ang väder...

Vi har haft torrt väder och ingen snö i stort sett hela vintern,
Dom dippar oberoende var det är för väder.
Bor i Varberg, Hallands län.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Hej, det är den bakre givaren. Sitter till vänster vid bakaxeln innanför vänster bakhjul. Kostar ca en tusing. Blir lätt ärg där då den sitter utsatt för salt och slask hela vintern.
BM
39
BMW SCHWEDEN
Porsche 911 Targa 1981.
Hej. Tacksam för ditt tips:))
Har du erfarenhet av den givaren själv fall det kan räcka rengöra spraya kontakten?..:))
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Hej. Vad har du läst felkoder med? Något standard OBD som bara fångar motorfel eller något mera BMW-specifikt såsom INPA? Jag hade en liknande situation för något år sedan, och med INPA fick jag en felkod 9CB4. Det visade sig att en av ledarna till givaren hade nötts sönder.

BM
39
BMW SCHWEDEN
Porsche 911 Targa 1981.
Hej. Jag har en Bosch läsare från 2014, men inga lagrade felkoder heller.

Oki, fick du byta den kabeln till givaren då.. eller hur gjorde du??

Ska ta mig en ny titt i helgen på detta, så gott att läst på
Lite nu i veckan av alla tips jag kan få av er kära Bmw vänner:))

Tacksam för tips, alltid gott om man kan göra det själv..
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
För mig låter det osannolikt att en Boschläsare finner BMW-specifika, icke motor-relaterade, felkoder men jag överlåter till andra att bedöma det.

Mitt äventyr är beskrivet i Länk , jag kunde laga kabeln.

Jag har samma fel på min X1 E84, som ju är väldigt lik E9X. Carly ger mig: Clearance sensor back
Code: 009CB4.

Kabelbrotten som förekommer, är de på kabeln som hör till sensorn, eller är de på något längre in i bilen? Kabeln som sitter på sensorn är ju ganska lång, och kontakten sitter en bit upp innanför innerskärmen.

Det här är förresten det första felet jag har på bilen, efter 7 år och 24000 mil. :-)
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Jag gissar att det skiljer i så fall. På min E91 sitter kontakten direkt på givaren. Om det sedan finns ytterligare en kontakt bakom innerskärmen vet jag inte men det är ju inte speciellt troligt så jag skulle nog säga att brottet var på bilens kabelstam. Vilket gör det osmakligt att byta något så reparation var det enda praktiska alternativet. Dessutom väldigt enkelt.

Det är samma sensor, så det är kontakt på sensorn på E84 också. Jag har inte tittat på det nu sedan mitt ljus började dippa. Jag minns bara att kabeln till nivåsensorn hade en skarvkontakt på samma ställe som kabeln till bromsbeläggens slitagesensor. Om jag nu inte minns fel, så det var ABS-sensorns kabel som hade en kontakt där, men det tror jag inte.
Jo, en snabb googling visar att jag visst minns fel. :-)
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Har haft samma problem nyligen men det försvann av sig själv. Vid senaste besiktning var det inga felkoder och ljuset fungerade som det ska.
BM
39
BMW SCHWEDEN
Porsche 911 Targa 1981.
Hej.
Igår tog jag av V bak hjul. Hittade givaren med den lilla armen direkt,
Jag knäppte loss kontakten men såg direkt att den var så väl tätad av en gummi tätning så det inte kunde vara den som var bidragande fel på.

Men.. jag följde kabeln från givarens kontakt och upptäckte att den låg tajt och hade skavt av plast skyddet och även in i en av de tre små kablarna...:))
(Det var nästan precis där den går upp bakom innerskärmen)
Visst blev jag glad att hitta ett fel.

Rengjorde, drog isär, skrapa linda ihop och löda, drog runt rejält med vulktejp,
Värmde, där efter försegla allt med merkasol B77 skydds vax.
Sedan fästa upp klämmorna, där den legat emot karossen blev det tjockt rostskydds medel.

Sedan fick det torka till några timmar,
jag körde ut igår kväll i snö bladat regn och sedan dess har det funkat som det skall.

Tack alla för de fina tips ni gett mig,
Önskar även fler fått glädje av detta inlägg:))

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Härligt! Det lär hålla tätt :-))))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.