|
|
|
|---|---|
|
Skulle fylla på spolarvätska och såg att det var söl av olja där röret 15 sitter i burken 10. Är en pöl där burken 10 sitter i det större röret. Länk Har inte plockat isär något ännu för felsökning men har någon annan varit ute för samma problem tro? Bilen har precis slått över till 13000 mil. Är det redan dags att byta hela vevhusventilationen? // Jonas | |
|
Fortsätter min monolog :) Hade inte så mycket tid till att beskriva problemet och mina funderingar kring detta igår men ska försöka vara tydligare idag. En bild på eländet: Länk Min teori är att den o-ring som finns och skall täta inte längre gör sitt jobb alt har plasten kring infästning spruckit och därför så kan o-ringen inte täta. Vill inte börja bryta i grejerna ännu då jag inte har utbytesdel/ar till handa. Skall också se över om det kan falla under premium selection garantin. Rimligen bör jag inte behöva byta hela vevhusventen utan enbart behöva byta den felande delen men jag har jag ju läst här på AP om just att endel av oss åker på att byta den. Något jag misstänker är att det ha demonterats endel av dessa slangar/rör då AGR/EGR ventilen byttes och kommit till skada. // Jonas |
|
|
Nja ske du byta hela vevhusventilationen så e det hela ventilkåpan du får byta. Då det är inbyggt i denna förklaring post nr 2 här:Länk Däremot slangen e ju lätt o byta. Dom har en tendens o klägga o söla lite olja. Men det är mer upptil där den fäster mot ventilkåpan. Sen måste jag fråga har du bytt olja väldigt nyligt? För oljan ser oerhört fräsch ut. Lossa slangen e inga problem börja lossa slangen uppe sitter med två clips som du bara trycker in o drar sedan ut slangen. Där nere sitter den med två eller tre lite skörare plast clips som man får böja ut försiktigt med en mejsel. Testa o ta bort slangen först o kolla lite. Tror slangen kostar 600-700:- |
|
|
Tack för länken! Skall läsas igenom när jag kommer hem från jobbet ikväll. Ventilkåpan är jag inte sugen på att behöva byta. Bland annat är oljeservice gjord för ca 250 mil sedan på verkstad och ja, den oljan är väldigt klar och fin som ligger där och skvalpar. Tack för förklaringen om bytet utav slangen. Får ta och köpa hem en innan jag ger mig på att demontera om den nu inte går på garantin vill säga. // Jonas |
|
|
Lite uppdatering: Det var vid service som oljesölet uppstod. En utav deras fyllstationer hade en läckande koppling invid munstycket. Mekanikern sa också att de bilar utrustade med värmare svettas lite mer kring den slangkopplingen på vevhusventen. Bara att hålla koll då och då så det inte blir alltför illa och kanske byta framöver. // Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.