|
|
|
|---|---|
|
Vill först påtala att jag är väldigt novis på motorer.... Länk Har ett problem med att bilen läcker kylvätska. Har fyllt på två gånger (ca 3-4 dl) med ca 2 veckors mellanrum efter varning om låg kylarvätskenivå. Bilen ska in i morgon på service samt felsökning för kylvätskan men skulle ändå vilja ha lite ingångar från alla kunniga här :) Bilen en X3:a -12 som gått drygt 9000 mil. Känns som den läcker bara ibland, har kollat nivån nästan dagligen under denna tid och helt plötsligt känns det som att ca 3-4 dl försvunnit. När jag tittade idag såg jag att under oljepåfyllningen kändes det lite oljigt/kletigt, det är det bilden visar. Vad är det som händer här? packningar? Har detta något med kylarvätska att göra? Bilden är alltså tagen precis under kåpan där oljepåfyllningen är. Ingen vitrök och bilen går för övrigt precis som vanligt.... | |
|
HAr du olja i kylarvätskan eller kylarvätska i oljan? Hittar du några pölar under bilen någonstans? Är det bar efter längre körningar när motorn blivit ordentligt genomvarm som den läcker? Det bilden visar tror jag inte har något med läckaget att göra, och ffa inte att det skulle vara spår efter en liter kylarvätska på ett par veckor. |
|
|
Vet inte...Men har inte sett ngn vitrök eller känt ngn speciell lukt. Hade inte bilen varnat för låg kylarvätska så hade jag inte reagerat på ngt. Har sett lite spår (höger fram) av ngt som läckt/droppat under bilen, inte pölar men mörka märken, kunde inte se om det var kylarvätska och jag tror det är samma gånger som bilen kört rejält varm. Kör ganska kort till jobbet varje dag så det blir inte så många långturer |
|
| förarsidan fram samma sida som kylarvätskebehållaren menade jag | |
| Om det kommer när bilen är rejält varmkörd kan det vara locket till expansionstanken som börjar ge sig, det finns en övertrycksventil i den som kan börja öppna för tidigt. | |
| EGR-kylaren blev domen eller packningen i den samma... | |
|
Och då kommer nästa fråga. Familjetripp till fjällen inplanerad på söndag, första lediga verkstadstid veckan efter... Verkstaden säger att det är ett ganska litet läckage och "tror" inte det ska vara några problem att åka men kan givetvis inte garantera ngt. Vad tror ni? |
|
| Packningen i den? Vart bor du? Måste finnas fler verkstäder? | |
|
Antar att packningen sitter vid slangen till den? Är som sagt novis... Har inte så många andra verkstäder tyvärr med akuttider, dessutom är det en avtalsverkstad eftersom det som tur är iaf går som maskinskada. |
|
|
Tänker mer i banorna att ta med kylarvätska och hålla koll på tempmätaren... Å andra sidan är det väl ett slutet system och om det läcker i EGRkylaren och inget synligt dropp finns så läcker det in i motorn eller vad? Något som kan ta skada så länge den har kylarvätska?? |
|
| Har du inte fortfarande BMW mobilitetsassistens på den bilen? Håller inte de med hyrbil om originalbilen havererar? Då borde du väl få en hyrbil under tiden som din nuvarande bil ät trasig såvida verkstaden inte kan garantera att bilen kommer fungera som den skall? | |
|
Vet inte, ska kolla med försäkringsbolaget imorgon. Men det blir väl en knasig situation där man tar ut en hyrbil innan bolaget faktiskt säkerställt att maskinskadeförsäkringen gäller samt fått en kalkyl av verkstaden...Än så länge har jag bara fått muntligt från försäkringsbolaget att de ersätter EGR-kylare under maskinskada. Men först ska kalkyl mm in från verkstaden och de sätter ju inte igång förrän efter sportlovet. Moment 22... |
|
| Det är denna jag menar Länk ring och prata med dem | |
| Aha, ok. Tyvärr var 5 år efter första registrering för 3 månader sen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.