|
|
|
|---|---|
|
Sitter dagligen och bevakar e60s på blocket. Till våren är planen att slå till. Har funderingar ang motorval. Är det samma motor i 525d som i 530d? Vilken är mest trimvänlig? Tar gärna mot alla möjliga tips och åsikter utöver de två frågorna eftersom allt är nyttigt inför köpet. PS. Kul att vara ny medlem här, ser fram mot allt man kommer att kunna lära sig och alla bmw nördar man får dela passion o tjöta loss med. Den som köper det han inte behöver, han får sälja det han behöver. | |
|
Det är (i princip) samma motor men växellådorna är INTE samma. Automatlådan i 530d tål betydligt mer. ------- //Lövet |
|
|
Beror helt och hållet på årsmodell. 04-07 Pre LCI så har 525 en 2.5 liters motor. 07-10 LCI så är det samma volym 3 liter. |
|
|
Välkommen! Det är M57 i båda. E60 Länk M57 Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Sant. Jag tänkte bara facelift faktiskt. Oklart varför. ------- //Lövet |
|
|
Det vart en del olika svar hehe! Så det är samma motor oavsett årsmodell? Hur är växellådan pre lci pallar den lite småtrim (chipning/mappning bort med dpf o downpipe etc)? Vissa påstår även att växellådan pre lci är väldigt krånglig / oskön körmässigt. Åsikter/erfarenheter om den? |
|
|
Det är "samma" motor, men olika "utföranden". T ex M57D25 M57D30 M57TUD25 M57TUD30 Kolla länkarna och jämför. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Pinsamt att jag inte ens hade kollat länkarna, dom förklarade superbra! Går bilen igenom besiktning med steg1 chipp? |
|
| Jag har optimerat min E61 530d -08 med Steg 1 och det har inte varit några som helst problem med besiktningen. | |
| Grymt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.