|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har hittat en väldigt underligt problem med min bmw. Den har luktat diesel i kupén till och från, men för några dagsr sedan började den "knacka" väldigt underligt. Jag upptäkte en läckage på treans spridare. Den läker liiiite disel med främst luft. Jag kan ej lokalisera om det är ifrån spridartätningen eller ifrån bränsleröret. Har någon varit med om läkage på spridartätning på denna modell? Och hur artade sig problemet isf? Min tanke är att det borde läka ifrån spritarrätningen eftersom det kommer luft och diesel och inte endast diesel. Och eftersom "knack" ljidet är ljudet av ett pulserande läckage av luft så känns det som det har med kompressionen att göra? Tacksa för svar! | |
| Byt kopparbrickan under spridaren så får du det tätt. Biltemas tätbrickor funkar men måste glödgas innan. Rengöring av ytan i toppen är också viktigt. Hade samma problem löste det med ny bricka. Såpvatten är bra läcksökare | |
| Var det svårt stt få ut spridaren? Har sett att man inbland behöver en rejäl deaghammare och mycket våld. | |
|
Jag hade inga som helst problem o få upp mina spridare när jag bytte koppar brickorna min bil hade då gått 16k mil. Vred försiktigt lite på dom med handkraft o sedan var det bara dra upp. Men det verkar variera. Tänk dock på att koppar brickorna ofta ligger kvar i hålet/brunnen. Jag löste det genom att tejpa ett sugrör på dammsugarmunstycke o sög upp dom :-) Köpte mina brickor på autoexperten. Länk. Kan ta bilder på instruktioner och maila till dig om du vill. Har haynes rep bok med bilder och utförlig text och moment åtdragnings tal. Det enda som inte nämns är för att komma åt spridare längst in alltså nr:4. Så behöver du ta bort kåpan som sitter under kupefiltret nr:2:Länk Sedan e det trångt ändå o komma åt. Men det går :-). Kråkfötter till moment nyckel ska du köpa! |
|
| De som inte läcker är lätt att få upp men den som hade läckt ett tag var svår. Jag lossade lite grann på överfallet som håller spridaren och startade motorn lite. Kompressionen tryckte upp det lite sen var det bara att dra upp den för hand. Annars satt det som berget. | |
| FD-ormen, hur menar du när du säger att tätningen måste glödgas innan? Är det speciella tätningar till spridarna på en diesel? Jag har aldrig skruvat i dieselbilar. | |
|
Original Bosch tätning behöver säkert inte glödgas men biltemas var lite väl hård i godset. Därför mjukade jag upp kopparbrickan genom uppvärmning med liten gasolbrännare. Men du kan säkert bara klämma dit original se bara till att alla ytor är rena och jämna. Lilla minsta skit så läcker det igen. Jag satte fast en kopparbricka på en passande rundfil och polerade ytan i toppen med fin ventilslippasta. Även spridarens yta mot brickan måste vara jämn se till att putsa och slipa den lite lätt. Blöt fin lätt slipande duk är bra. |
|
|
Så! Då var tätningen bytt. Men tyvärr såg jag att det läkte ifrån 4ans cylinder också.. var nära att sabba den med min hemmagjprda glidhammare.. så imorgon åker jag och köper en ordentlig avdragare och rycker upp dem andra 3 spridarna och byter packningar på dem med. Tyvärr så gick spilloljeledningens alla 4 klämmor sönder då plasten var väldigt sliten. Jag måste då fråga er exprerter, kan man göra en egen spillojleledning/returledning ? Det är ju egentligen bara 4 klämmor med slangar emellan vad jag kan se? Om man får tag i T-kopplingar i mässing och drar en slang med en smidig klammer över munstycket på spridarna bör det ju fungera? Det är inget tryck i returledningen, eller? Tacksam för svar. |
|
| Bara tryck dit original inga som helst problem. | |
| Ollemedbil:Bränslereturslangen? Vet att BMW kallar det oljereturslang men vad jag vet har den inget med olja o göra :-). Ja,ja iaf en ny komplett slang med klämmor kostar drygt 580:-. Så byt den! | |
|
Så där, alla tätningar bytta. När jag bytt en så kollade jag dem andra och 4ans spridare läckte också, kände att det var lika bra att byta alla. Ett tips till er som läser detta i framtiden. Tillverka en enkel glidhammare av en passande mutter och ett par jörnrör. Hjulmutter från en bubla passar. Hoppas jag fick till det. Kan ej prova för än returslangen kommer. Det satt inga o-ringar på mina spridare, såg att det skall göra det egentligen.. men det har ju funkat utan tidigare så då bör det ju göra det nu också :) Tack till gaspo som mejlade vägledande instruktioner, guld värt :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.