|
|
|
|---|---|
Danne Umeå |
Hej. Har lite problem med (vad jag tror) att armen till ställdonet på turbon kärvar Så jag hade tänkt rengöra den lite men vågar mig inte på att plocka lös turbon själv. Jag har läst om diverse sprayar man kan spraya direkt i insuget för att rengöra. Funkar dessa sprayar? Och i så fall vilket bör man köpa? Förstår att det bästa vore att plocka isär och rengöra men vill gärna prova den enkla lösningen först. |
| Testa denna:Länk koppla loss insuget från LMM o spruta korta,korta intervaller in i insuget. Jag fick stå ett jädra tag o hålla på. För motorn dör om man råkar spruta det minsta lilla för mycket. Alltså bara en pytte,pytte dusch i intervaller. Du märker själv. Varmkör motorn först. Efter du sprutat klart. Låt bilen stå på tomgång några minuter. Kör sedan en Vänge på en mil ungefär. Och låt bilen igen stå på tomgång någon minut. Så gjorde jag. | |
| En tanke bara - om ni nu har skit i turbon som ni vill tvätta bort mha spray - vart tar då denna skit vägen...? | |
|
Ut avgasröret, helt normalt "tvätta" kompressor och turbin på tex fartygsmotorer. Principen är den samma. Crille |
|
|
Stor risk att partikelfiltret tar skada om man sprutar in massa mumbojumbo-medel. Är turbon kass, ta bort och åtgärda problemet. Finns ingen bra Quick fix.... |
|
| Jag hade inga problem med turbo etc. Körde denna spray mer för underhåll. Pratade med Wynns o det är inga problem med pdf. | |
|
Klart dom påstår att det inte blir något problem med DPF, Svårt att sälja produkten annars. Kan bara råda TS att låta bli, avgasreningsproblem kan lätt bli kostsamma. |
|
| Nja, det tar väl vägen via motorn innan det når partikelfiltret :S Jag skulle vara väldigt försiktig innan jag sprayade i något rengörande som löser skit om detta sedan skall in i motorn och vända, men det är jag... | |
|
Ja, medlet går via motorn men om allt skulle förbrännas utan några som helst restpartiklar så kan det ju inte påverka turbon öht? Då har det ingen funktion? Just oförbrända restpartiklar kan påverka partikelfiltret, felaktigt val av motorolja eller drivmedel är en vanlig källa till problem. Rätt olja (c3) och rätt bränsle, inga tillsatser är en bra utgångspunkt för en fungerande avgasrening. |
|
| Ffalun:Oj då kanske man ska hålla sig borta från många produkter även icke bilrelaterade. Då MÅNGA företag påstår saker o ting. ;-). | |
|
@gaspo Stämmer nog ganska bra... Självklart vill alla tillverkare av eftermarknadsprodukter få sina produkter att framstå som det bästa, sanningen stämmer inte alltid... |
|
Danne Umeå |
I mitt fall räckte det med att ta lös ställdonet och jucka armen fram och tillbaka ett tag så började den röra sig mjukt och fint igen |
|
Bra att det löste sig. Jag kände lite på armen till ställdonet på min förmodar det är denna:Länk. Min arm glappar är sladdrig. När man pillar på den i mitten där den är ihop "nitad" med andra delen. Våga inte tycka o dra fram o tillbaka utan jag bara pillade på den. Har inga problem med turbon ska tillägas. En liten video: Vete gudarna vart jag fick ordet sladdrig från men det lät bra :-) |
|
| Om man öppnar huven o låser o låser upp så surrar det lite från ställdonet och man känner att det vibrerar lite på armen från ställdonet. Normalt? Surret försvinner efter en stund. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.