AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
3.457

Rätt olja i min m10b20 motor? Bmw 2002 -73

Re
41
Rengfjord92
E46 330D-2001
2002 Touring-1973
hej undrar vad folk använder för olja ska man köra mineral, del eller hel syntet? och vilken viskositet ?

Tack på för hand// erik
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Beror i första hand på hur scenariot ser ut, främst hur körrutinerna ser ut samt hur servicerutinerna ser ut.

Men generellt sett så är helsyntetisk olja att föredra (den är helt enkelt bättre på alla områden och kostnadsskillnaden är minimal när det handlar om ett fordon).

Men... Det som är mer viktigt är egentligen hur man ska skydda de mekaniska lyftarna. Nu vet jag inte hur nedsliten kammen och vipparmarna är, men dessa motorer har ju mekaniska vipparmslyftare. Läget/valet blir ju troligtvis annorlunda beroende på om kam och vipparmar redan är fullständigt urgröpta eller om toppen precis renoverats.

För att hantera dessa två stora glidande ytor mot varandra (kamaxeln och vipparmen) behöver oljor ha lämpliga EP-additiver (Extreme Pressure).

Moderna oljor fokuserar inte på detta, eftersom inga moderna motorer använder denna teknik längre. Dessutom måste de enligt nya oljestandarder ha mycket mindre mängder av dessa ämnen som med största sannolikhet hjälper till att skydda dessa komponenter. ZDDP är ett omtalat additiv som hjälper till att skydda denna typen av kammekanismer. Tyvärr så har ZDDP-nivån reducerats med åren pga lagkrav (de fungerar inte bra ihop med moderna efterreningskomponenter).

Så jag skulle nog mer fokuserat på en olja lämpad för denna typ av lyftarmekanism.

När det gäller viskositet så ska du köra på den varmviskositet som anges i din instruktionsbok (för det har inte ändrats), ibland lämpligt att även gå upp ett snäpp pga att toleranserna i motorn är nu något större nu när motorn gått många mil.

I den instruktionsbok till 1602/2002 jag har står det att SAE 20W-40 eller SAE 20W-50 är lämpligt på sommaren (och SAE 10W-30 på vintern). Ignorera xW siffran - på den här tiden kunde man inte skapa olja med brett viskositetsspann.

Så det är troligtvis en xW-40 eller xW-50 olja som din motor är designad för.

När det gäller kallviskositet så om du kör på vintern så är det 0W eller 5W som gäller. Om du bara kör på sommaren fungerar både 5W och 10W fint, 15W och 20W går i de flesta fall också bra.
Tack, hur många liter går det i en 2002tii motor?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
När jag sålde min 3.0S -72 hade den gått 75.000 mil året runt.

De första 30-40.000 milen körde jag på olika mineraloljor mellan 10W-30 och 20W-50.

Efter det började jag köra på syntetolja 5W-40 och 5W-50 (BILTEMA) och förutom att bilen blev mer lättstartad på vintern var den mest tydliga effekten att slitaget på kamaxelnockarna sjönk avsevärt.

Med mineralolja kunde jag följa hur slitaget sakta ökade på kamaxeln ("gropar" i nockarna). Efter att jag börjat köra på syntetolja körde jag flera tiotusentals mil utan att groparna märkbart ökade. Det tillkom inga nya gropar och de som redan fanns blev inte större.

Det blev en mycket märkbar och överraskande minskning av slitaget på kamnockarna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag kör faktiskt Biltema 5W-50 Helsyntet (art.nr 36917) i min E30 323i (M20-motor vilket betyder samma lösning på ventilmekanismen som en M10-motor), nu är denna en racingbil / trackday car så den går inte så många mil längre men behöver ändåså en olja.

5W-50 valdes dels pga de högre temperaturerna som blir vid bankörning, men även för att denna bara har API SL (sista API-specifikationen innan man började införa succesivt lägre gränsvärden på zink och fosfor som EP-additiv). Men det betyder inte att det finns där - bara att det är tillåtet. Det finns självklart andra additiv än ZDDP, så man ska inte stirra sig blind på om detta finns eller inte.
Re
41
Rengfjord92
E46 330D-2001
2002 Touring-1973
Okej tack för hjälpen nu blev man lite klokare på de.
In
35
Inka02
BMW 2002 -74
Tänk på att syntetoljan är bättre på att tvätta bort skit i motorn. Det innebär att när du skiftar från mineral- till syntetolja bör du byta olja och filter en extra gång tätt därefter, säg efter 50-100 mil. Annars finns risken att gamla avlagringar lossnar och kan hamna på fel ställen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Inka02, det är en sanning med stor modifikation men med viss historisk relevans.

ALLA normala moderna motoroljor innehåller detergent- och dispergentadditiv som har till uppgift att rengöra motorn från smuts, samtidigt som detta förhindrar att smutsavlagringar byggs upp i motorn.

Dvs. de rengörande egenskaperna finns i alla motoroljor, inte bara syntetiska dito.

Däremot är det korrekt att när syntetiska oljor introducerades, var de mycket mer rengörande än mineraloljor, samtidigt som dåtidens konventionella oljor generellt var ganska dåliga och orsakade mycket smuts i motorerna.

Men idag är situationen annorlunda då man troligen har bytt olja regelbundet i alla bilar som rullar nu, sedan tidigt 80-tal...

Däremot kan man få "oil-sludge" om oljan stressas för mycket genom hög temperatur och/eller vatteninblandning i oljan. Detta kan ske om man har för långa oljebytesintervall och/eller för låg kvalitet på oljan.

Så jag skulle satsa på en syntetisk olja med rätt varmviskositet (gissar på att SAE 30 eller 40 är angivet i instruktionsboken). Med en bra helsyntetisk 5W40-olja brukar man täcka in nästan alla bilar som inte är av absolut senaste årsmodeller.

Personligen gillar jag Valvoline SynPower 5W40 som är en mycket bra helsyntetisk olja.
Går att köpa billigt hos t ex. dackonline.se - kostar ca 900 kr för en 20-litersdunk, inklusive frakt hem till dörren.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.