AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.043

Byte från E91 till F31

An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Jag har kört 6 cylindriga BMW de senaste 20 åren, mest bensin men just nu diesel. Jag har nu börjat titta på en F31 och kan konstatera att om man ska hålla sig till traditionen med 6 cylindrar är det minst 330D som gäller. Frågan är om man vänjer sig vid ljudet och känslan från en 4 cylindrig BMW? Jag har provkört en 428i och den går hur bra som helst med känslan i längden...???
Hur är de de 4 cylindriga diesel motorerna? Har ju läst en del tråkigt om N47, sitter den i F31 oxå?

Kom gärna med erfarenheter om ni gjort ett motsvarande byte eller har andra tankar om motorerna..

Anders
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du funderar i de banorna kommer du inte bli nöjd med fyra bara för att det är en ny modell. De känns likadant. Fult ljud och smalt register. Bättre automatlådor maskerar en del av det senare dock.

-------
//Lövet
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Jo det låter väl sannolikt...

Till råga på allt vill jag helst ha en manuell, vilket gör utbudet av 330d minimalt. Dock finns en del 325d o 328i manuella därav frågan om 4 cyl...

Hur är känslan i bmws automatlådor?

Jag kör en VW caddy alltrack dsg i jobbet och tycker den bilen är jättebra för ändamålet. Dock känns dsg lådan lite seg och ryckig i växlingarna i vissa situationer, känslan är att den tvekar att växla ner om man tex kör skata genom en sväng o sen gasar på. Då blir det ett ganska markant ryck innan den har hittat rätt växel.

Anders
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sannolikheten att hitta en manuell 330d är lika stor som att vinna på lotto. Nästan lika bra att lägga ner, alternativt leta i hela Europa.

Jag vill påstå att den 8-växlade automatlådan på alla sätt är trevligare än DSG lådan. Nästan lika rapp i växlingarna men smidigare och mjukare växlingar samt trevligare vid start och stopp.

-------
//Lövet
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Får väl försöka provköra en automat bil.

Att leta bil i Tyskland är inget problem, det har jag gjort tidigare oxå.

Anders
8-stegade lådan i BMW är väldigt fin och maskerar de fyrcylindriga motorernas svagheter. Största nackdelen med BMWs fyror är den hårda gången. N47 motorn är främst drabbad i E9x/E6x, motorn har uppdaterats sedan dessoch jag har inte läst om något haveri på F3x. Dessutom är antalet haverier på gamla E9x starkt uppförstorat med hjälp av internet...
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Jag kör en F10 dieselsexa till vardags, men har provat diverse BMW dieselfyror. Min erfarenhet är att de är ok ihop med automat om man lägger bilen i sportläge så man har tillräckligt med varv på motorn. Ligger automaten dock i komfortläge så är det segt bortom tuggummi och biffar gjorda av gamla mjölkkor.
Ph
36
Phil88
E61 525d m-sport -08
Volvo v60 T5 R-design -19
Jag bytte till F31 328i från e91 330i Och det ända jag är missnöjd med är ljudet efter kallstart på 328an, det låter riktigt illa, men när den är varm så kommer leendet på läpparna tillbaka.

Jag var stor förespråkare för manuella lådor men nu när jag har sportautomaten så kommer jag aldrig vilja ha något annat, den är helt suverän. Tycker helt klart du ska prova en med automat för att bilda dig en egen uppfattning.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
328:an är inte dum alls och den stora skillnaden mot tidigare sexor är främst ljudet. Prestanda är riktigt fin. Men om man går upp till 335 så är det stor skillnad och särskilt med power kit som gör mer än man tror. Jag var stark förespråkare för manuell låda tills jag provade sportauto. Wow vilken låda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.