|
|
|
|---|---|
|
Nu har bilen gett mig huvudvärk igen! Körde fram och tillbaks till sthlm, ca70mil, under gårdagen. Gick kanon ner utan bekymmer och även under dan. På vägen hem så började tempen vandra mot rött, stängde av vid 3/4 och fyllde på vatten, ca 3liter. luftade på bästa möjliga sätt och på började färden hem men tempen började pendla mellan 1/2 och 3/4, vred fram och tillbaks på kupévärmen och fläkten under färd och efter ca 10 mil så höll sig tempen stadigt på 1/2 vare sig kupévärme är på eller ej. Nu idag gick jag ut och kollade nivån och den var i rätt nivå. gick ut och varm körde och den började pendla igen tills jag stannade på tomgång då höll den sig som den skulle, åkte hem och då började det igen. Kan det vara luft kvar i systemet? | |
|
Hej, Jag utgår från att det inte finns något läckage i systemet, utan att de där tre litrarna hade tryckts ut via "säkerhetsventilen" i påfyllningslocket i samband med temperaturstegringen. Då återstår det tre möjliga huvudorsaker till överhettningen: termostaten, vattenpumpen och kylaren, ungefär i den ordningen. En fjärde kan i o f s vara att påfyllningslockets tätning släppt, men då borde ett läckage synas under bilen. (Sen finns det ju en femte, obehaglig, möjlighet: topplockspackningen. Tyvärr kan bilden också stämma in på denna.) Men förhistorien är naturligtvis viktig. Var allt normalt tidigare, fram till dess detta hände? Eller har du gjort något ingrepp i systemet. Har du kollat att det inte läcker någonstans? Ingen pöl under bilen? Kollar du nivån ofta? Brukar du köra "ungdomligt"? Till detta skall fogas, att påfyllning av systemet skall göras med kall motor. Din påfyllning "på landsvägen" har alltså inte kunnat bli riktig. Den behöver kompletteras. /Lennart |
|
| Tack för svar! Toppackningen är inte den bästa men skall bytas. Har behövt fylla på lite då och då men inga jättemängder, var dock ett tag sen jag fyllde på riktigt innan detta. Har alrtig haft några problem med de förns på hemvägen härom dan. Har haft bilen sen 2012 utan några bekymmer, men i när jag fyllde på glykol sist så blev det lite nödlösning och råkade blanda så tror det är alla möjliga typer av glykol i nu. Vilken typ rekomenderas? | |
|
När du skriver "toppackningen är inte den bästa", menar du då verkligen packningen mellan motorblock och topplock? Hur vet du det i så fall? OM det skulle vara så, är det allvarligt. Inget man bara kör omkring med. Men du menar kanske ventilkåpspackningen? Låter troligare för mig. Då är det ju mest en hygienfråga. Det finns kylarglykol av olika fabrikat, där något kanske passar din bil (marginellt) bättre. Men jag tycker att du kan välja det märke du har lättast till. Däremot avrådes från att blanda olika typer. De olika sammansättningarna av respektive korrosionsskydd riskerar att störa varandra och då är minst halva vitsen med glykol i systemet borta. /Lennart |
|
|
Avgasvärdena är off, den drar vatten men hittar inga läckage plus att den vitryker så kan garanterat säga toppackningen. Har haft så sen jag köpte den 2012. Inget vatten i oljan eller tvärtom dock. Men har som sagt aldrig varit några problem då jag konstant haft koll på vatten nivån men slarvat med det sista tiden Ska komptesta idag och sedan dränera och spola genom hela kylsystemet och byta pump, termostat, rem m.m. Okej |
|
|
En läckande topplockspackning leder med tiden bara till mer läckage och en allmänt ohanterlig situation. Frätskador i toppens/blockets gods kan du också förvänta dig. Planing kommer att krävas. Om du inte tänker rädda bilen, kan du lika gärna hoppa över dina nämnda åtgärder och bara fylla på kylvätska. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.