AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.918

lägga i en m20b25 i en 318i e30!

33
8
335dbmw
e39 m5 02
e30 318i 90
ja nu är de så att jag fått tag på en m20b25 till ett helt ok pris och får med låda också. tänkte kolla lite hur mkt det är man behöver från 325 och hur mkt arbete det är? är nämligen första motorbytet. har m40 motorn i min nu och undrar också fall det är mkt krångel med elen och de runt om.
INTE skit sugen på att sälja 318 och köpa en 325 ist för har lagt ner x antal timmar redan på den.

Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En snabb fråga innn du går vidare - är denna avsedd att kunna köras på gatan och vara besiktningsbar?

För det går inte med det motorbytet. Max tillåten effektökning är 20% vilket sätter gränsen till 136 hk (113*1.20).

Naturligtvis kan man gå vägen via ombyggt fordon, men då är det mycket mer jobb än bara ett motorbyte. Även registreringskostnader och inspektionskostnader drar iväg också.

Annars är elen relativt enkel från den här tiden.
Naturligtvis måste du ha komplett motorkablage inklusive styrbox.
Den är inte så hårt ihopvävd med resten av bilens elsystem, men lite jobb med spänning, jord, instrumentkluster och lite annat behöver man såklart göra.

Förutom motor och växellåda behöver du följande delar
- kylare för M20B25
- komplett uppsättning av kylarslangar för denna motor
- viskofläkt för M20B25
- fläktkåpa och lite annat plast runt kylaren för M20B25
- expansionskärl med slang för M20B25
- motorfästen till en M20B25
- eventuellt ny gasvajer
- grenrör och katalysator och resten av avgassystemet för en M20B25
- växelspakställ för en Getrag 260/5 (kanske kan återanvända vad du har nu - men lite osäker där)
- kardanaxel för en M20B25
- hardyskiva för den nya kardanaxel
- differential för en M20B25 (168-diffen fungerar nog ett bra tag men är ju lite underdimensionerad för en M20B25 - men allt beror ju på dina objectives)
- drivaxlar för en 188-differential
- yttre navflänsar som passar de större drivaxlarna
(men se till att få rätt dvs de som är till för små hjullager för annars passar inte dessa in i dina nuvarande hjullager som är de små om jag minns rätt - men det kan variera från modell till modell så det bör kollas upp)
33
8
335dbmw
e39 m5 02
e30 318i 90
Tack exakt de svaret ville jag ha. Ska nog regg bes den, har bytt framvagn till e36 och bytt bakvagn till e30 320 touring så att jag fick skivor , men tror också jag måste ha 5bult bak, men är 325 kardan ett måste?
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Registreringsbesiktning (dvs att registrera den med en annan motor) kommer inte att fungera - den nya motorn har för hög effekt (se mitt första inlägg).

Eller menar du att registrera den som ombyggt fordon?

Jo, jag gissar på att paketet M40+Getrag 240 inte är lika långt som M20+Getrag 260/5, således kommer kardanen ha olika längd. Dessutom kan infästningen på differentialen vara annorlunda - men har man tur kan man byta ingående fläns på differentialen. Finns ett par osäker här, så bra att ha det i åtanke. Du lär ju se om det passar eller inte ändåså längre fram.
33
8
335dbmw
e39 m5 02
e30 318i 90
Blir regga som ombyggt fordon, okej då ska man nog försöka få med diffen och kardanen när man köper bilen, kommer säkert bli att man får köpa med lite andra saker också så de får man ju räkna med, ville mer veta vad man behövde och om de va skit mkt arbete så är tacksam för svaren
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, men då ska det gå.

Du kommer ju även eventuellt att uppgradera bromsarna fram också (kanske inte 5-bult men du kanske har solida 260x12 skivor fram och då är en uppgradering till ventilerade 260x22 skivor fram lämpligt).

Men nu har du ungefär en uppfattning om vad mer du behöver tänka på - så bör inte bli alltför stora överraskningar framöver.

Kostnaden är dock alltid en faktor, det blir alltid dyrare än vad man trott - men nu har du ungefär en lista på saker som måste / eventuellt måste bytas.

Tänk på att registreringen kostar i grova slängar ca 7000 SEK bara den
Ombyggt SFRO : 4000 SEK
Bullerprov SFRO : 1250 SEK
Registreringsbesiktning TS : 940 SEK
Tillägg ombyggt TS : 550 SEK
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Jag har haft en 318is 1990 dvs med M42 motor, även denna bil har "lilla" slutväxeln. I den bilen satte jag i en S14 motor dvs en M3 E30 motor. I första steget bytte jag motor och växellåda och kardan från M3 men inte slutväxel. Allt passar utan problem motorelen har en egen kabelstam och kopplas till bilen via en mångpolig kontakt i motorutrymmet. Allt fungerade som det skulle. Senare bytte jag även slutväxeln till den "större" dvs den som sitter i M3 och 325. Inte heller det var något problem allt passar utan problem. Slutväxeln är större men samma bultdelning på medbringarna samt att det är samma bredd på båda slutväxlarna inkl medbringare. Vilket gör att drivaxlarna passade med båda slutväxlarn. Har även monterat M3 paket i en 320 touring 1989 som det satt en M20 motor. Även där var det "plug and play". Så enklast är att ta hela drivlinan, motor + växellåda och slutväxel med alla tillhörande delar från donator bilen. Lyckas du få med dig framvagn och bakvagn så är det bara att skruva dit allt utan problem. Angående instrumentet är jag inte helt säker på om jag bytte detta när jag satte i M3 motorn i min 320. Vill minnas att jag körde med original instrumentet. Att jag inte behövde byte trots att jag bytte från 6 cylindrar till 4 cylindrar, men jag är inte helt säker (gjorde detta 1991-93 så det är några år sedan).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.