|
|
|
|---|---|
|
Hej had elite felkoder på Cylinder 1 och 6 beställde köte nya tänkte jag byter även glödstifts relä allt gick bra förutom cylinder nr 2 den sitter som berget, Varmkörde bilen ordentligt dränkte den i Wd40 osv väntade ett dygn ingen hjälpte. Den snurrar några varv sen tar det stop. Tar jag i er kommer toppen att gå av då har jag ett större problem, Någon som har ett tips? Vad händer om jag drar av toppen på glödstiften borra upp den? vad är värsta somkan hända att jag får demontera motorblocket (Toppen för att få ut den andra vägen? Tänk om det är gängpaj osv. Eller ska jag lämna in den till BMW och hoppas på att dom lköser det? | |
|
Hej, Just den aktuella operationen har jag absolut ingen erfarehet av, men med tålamod, WD40 och vanlig olja, skruva ut så mycket som det känns bra, olja/WD40, skruva tillbaka in, skruva ut tills det tar stopp igen, förhoppningsvis en aning längre ut, olja, skruva in, osv. Borde funka, men som sagt, tålamod! /Lennart |
|
| Tack, får göra det. Men drar jag sönder den är det nog rätt så kört. | |
|
Nej, poängen är att inte dra sönder! Tålamod! Olja, skruva in, sen ut, osv. Oljan måste få en chans att sprida sig inåt. WD40 kryper visserligen, men du måste hjälpa till med ut-in-skruvandet. Men om du märker att varje nytt försök att dra ur stiftet inte ger dig om så bara en liten bit extra, ett åttondels varv eller ännu mindre, utåt, ja då är det kanske läge att lämna över. Men kanske inte just till bmw-verkstaden. /Lennart |
|
| Taget tack för tipset. Ska göra ett försök till i veckan. | |
| Har fnderat och pratat med kollegor på jobbet, Det satt originala glödstift från början då bilen har rullat 9500 nu , Kan det vara så att stiften är fel gängat från fabrik ? | |
| Felgängat tror jag inte på. Möjligen att du fått nåt sol bränt fast rejält på glödstiftet som leder till att det tar stopp...Men nej det är högst osannolikt det med. Hur ser gängdelen ut på stiftet du fick ut? Mega sotigt? Kanske läge att gå in o kika i cylindern med hjälp av fiberoptik via en ventil? Ja det blir en massa mer jobb... | |
|
Hej Ingen sot alls och gängorna var fina på dom övriga så byte var inte nödvändigt om man säger så kunde ha nöjt mig med relä byte men man är som man är. |
|
|
Eller menar att dom var inte alls så mega sotiga givetvis har ju åren/milen satt sina spår men men inte mer än vanligt alltså. Är nojig att dra av stiften då är det kört. |
|
|
Se sidan 15 här: Länk |
|
| Stort tack | |
|
Glödstift sväller med tiden. Finns mängder på youtube om detta. Brukar dock hålla ca 18-20t mil. Drog av ett på en diesel V8 som efter ett tag flög ut med en dunk.... Mvh jonas B |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Får man inte bort glödstiften när motorn är kall så får man prova direkt efter en rejäl varmkörning. Och sitter det fast och inte ger felkod skippa då bytet. Det verkar vara oftare styrenheten som ger upp än glödstiften, men ger ändå felkod på glödstiften. Har haft tre BMW denna vecka En X5 och 120D /320D dock lite äldre och med många mil på. Är det fel på styrenheten så går det inte att registrera de nya glödstiften med datorn. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag har inte provat kall motor ännu som jag är inne på lite. Relä är bytt som sagt men nu har jag felkod på 2an den jag inte får bort. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.